„Erik a tetőn” – a Saab legenda emlékére

Demeter Kálmán

Európa-szerte úgy ismerték: „Erik on the Roof”, Erik a tetőn, mert versenyzői pályafutása elején a meglehetősen magas és ezért kissé ingatag Saab kocsikkal vagy fejre állt, vagy nagy fölénnyel megnyerte a futamot.

Erik Carlsson

Erik Carlsson egyike volt a rali legendáinak, aki még akkor alapozta meg a hírnevét, amikor a Saab még 36 lóerős kocsikat is gyártott. Gondoljunk bele: már 1957-ben megnyerte az Ezer tó ralit, ami azóta is egy komoly erőpróba, ahol igazából nem a kocsi teljesítménye, hanem a vezetési technika a döntő. Nem is csoda, hogy főként skandinávok nyerik. Erik szorgos amatőrként kezdte úgy 1954 körül, ám a Saab hamarosan kiszúrta magának és előbb tesztpilóta majd gyári versenyző lett. Sokat tett a márka népszerűsítéséért és tanácsait a tervezők is megfogadták. Így lett a Saab a sportos megbízhatóság előremutató jelképe.

Erik Carlsson versenyben

Az öreg még a kilencvenes évek végén is vállalt bemutatókat és mellette ülve sokkoló élmény érte utasait. Erik ugyanis az idő haladtával nem lett lassúbb vagy megfontoltabb. Vagy bízott a kocsiban? Minden esetre úgy vezetett, mintha rá nem vonatkoznának a fizika törvényei, de mégis úgy ment a kocsi a Trollhättan környéki murvás erdei utakon, mintha sínen menne. Farolgatva, bőgő motorral, túlpörgő kerekekkel persze. Tizenöt éve az elsők között iktatták be a Rally Hall of Fame névsorába Rauno Aaltonennel (aki nemrégiben Magyarországon járt a Mini találkozón) Paddy Hopkirkkel és Timo Mäkinennel együtt. Nyugdíjas éveiben végig kellett néznie, ahogy a Saab Automobile AB tönkre megy: kézről kézre került, majd eltűnt a világpiacról. Erik on the Roof nemrégiben, 86 éves korában távozott az örök ralipályára.

Archívum