Tűzgolyó – Audi R8 V10

Demeter Kálmán

Az idei Corvette Stingray és a Dodge Challenger HEMI igazi tengerentúli ikonok, de V-nyolcas motorjaikkal csak bambán pisloghatnak az új Audi R8 után.

Audi R8 V10

Igen, kérem, nem tévedés a címben a V10, mert az Audi újdonsága, a márciusi genfi szalonon debütált R8-ban 5,2 literes, tízhengeres V-motor dübörög. A 610 lóerős középmotor révén a nem egészem 1,5 tonnás jószág 3,2 másodperc alatt ugrik fel százra, a kétszázhoz nem kell tíz másodperc sem, a vége pedig – kapaszkodjunk – 330 kilométeres sebesség.
Az Audi mérnökei talán a Ferrarit, meg a hasonló szupersportkocsi gyártókat akarják zavarba hozni, de az biztos, hogy a motorfejlesztésen túl is tele az autó jövőbemutató fejlesztésekkel. Így például az R8 V10 plus szárazon mindössze 1454 kilogramm, ami elsősorban az alumínium és szénszál-erősítésű műanyag (CFK) elemeket is tartalmazó, új Audi Space Frame (ASF) könnyűszerkezetes technológiának köszönhető. A jármű alja a versenyautókéhoz hasonlóan teljes burkolatot kapott, ami hatékonyan növeli a leszorító erőt: 300 kilométeres sebesség fölött az első kerekeknél 40, míg a hátsóknál 100 kilogrammnak megfelelő mértékben. E kiváló értékekben a szénszál-erősítésű műanyag (CFK) hátsó szárny is nagy szerepet játszik.
A cég persze az új quattro összkerékhajtásra is büszke. A továbbfejlesztett mechanikus hátsó differenciálzárat és egy teljes egészében új fejlesztésű, elektrohidraulikus működtetésű lamellás tengelykapcsolóval szerelt központi differenciálművet tartalmazó hajtásrendszer a villámgyors működésű, hétfokozatú S tronic sebességváltón keresztül csatlakozik a motorhoz. Az aktív hűtésű összkerékhajtási rendszer mindenkor a pillanatnyi igények szerint osztja el a forgatónyomatékot az első és a hátsó kerekek között.

Archívum