Hekkerek – Az autó maradjon offline?

Demeter Kálmán

Július elején azt írtuk az „Automata autó – szeretnénk, vagy tartunk tőle?” című cikkünkben, hogy kérdés, milyen mértékben lehet védeni az automata kocsikat és a szervert a hekkerektől. Mert amint egy számítástechnikus megjegyezte, amiben operációs rendszer van, azt meg is lehet hekkelni. Azóta meg is hekkeltek egy Jeep Cherokeet, de időközben, a cikkünk utáni napon az Index közölt egy nagy interjút Szakály Tamással, akit a világ legnagyobb hekkerkonferenciájára, a Las Vegas-i Defconra hívtak meg előadónak. Szakály az önvezető okosautók biztonságossá tételével kapcsolatban azt mondta, hogy talán az lenne a legjobb, ha egyáltalán nem kommunikálnának kifelé a többi autóval.

Hekkerek az okosautók ellen

Ezzel szemben a fejlesztések éppen az egyes autók hálózatban való összekapcsolása felé tartanak, hogy aztán a kocsik tájékoztassák egymást arról, mi van a hegy vagy a kanyar után. Vagyis hogy adatáramlás folyjon akár több száz, ugyanazon az úton haladó kocsi között. Viszont ha egy hekker átveszi az irányítást, olyan tömegbalesetet okozhat, ami még a történelemkönyvekbe is bekerül. Nem véletlenül írta a New York Times, hogy a webre kapcsolt kocsi penge, amíg a hekkerek ki nem kapcsolják a féket.
A Defconon a „jó”, vagyis a fehér hekkerek mutatják be, miféle biztonsági réseket találtak bizonyos szoftverekben, és ilyen fehér hekkerek majmolták meg a Jeep irányítását, olyannyira, hogy még a féket is működesképtelenné tették. Igaz, előtte uralmuk alá vették a légkondit, a rádiót, az ablaktörlőt és az autó digitális kijelzőjét. Aztán leállították a motort és csak ezután következett a fék. Mindezt egy tíz mérföldnyire lévő alagsori helyiségből.

Hekkerek támadása

A kísérletben részt vevő autóvezető azt az utasítást kapta, bármi történne, ne veszítse el a fejét. De mi van akkor, ha valami fekete hekkercsoport az autópályán áramló kocsikat veszi irányítása alá. Pedig azok még nem is automaták. De melyikünk lenne a helyzet magaslatán, amikor egyik pillanatról a másikra elmenne a fékhatás, és azt látnánk, hogy körülöttünk mindenki így járt.
Az autó- és elektronikagyártók persze gőzerővel fejlesztik a biztonsági hálót, de nem csak a jövő autóiról van szó. Mert az igaz, hogy az IHS Automotive elemzői szerint hét év múlva már 82 millió gépkocsi lesz az internetre kötve, de már ma is 27 millió a számuk, és azok biztonsági pajzsa talán még nem elég fejlett.

Archívum