Superior motorral jön az új Lexus RC 200t

Demeter Kálmán

Az új Lexus RC 200t a negyedik olyan modell a Lexus kínálatában, amely a Toyota Motor Corp. kétliteres benzines turbómotorjával kerül az utakra. A modell a már korábban beharangozott RC 300h modellel együtt az év végétől lesz megvásárolható Európában.

Lexus RC 200t

A Toyota nem csupán a hibrid- és hidrogén-üzemanyagcella fejlesztésre helyez nagy hangsúlyt. A nyolcfokozatú Sport Direct Shift (SPDS) sebességváltóhoz csatlakozó turbómotor számos kifinomult technológiát alkalmazva kínálja a finom járás, a turbólyuk-mentes gázreakciók és az üzemanyag-takarékosság kombinációját. A rendkívül könnyű, mindössze 160 kilós kétliteres a fejlett ESTEC (Economy with Superior Thermal Efficiency Combustion - takarékos üzem a kiemelkedő termikus hatásfokú égés révén) motortechnológia révén jobb hatásfokú égést, ezzel kedvezőbb termikus hatásfokot ér el. Így a „négyzetes” 86 x 86 milliméteres furat/löket arányú motor a 245 lóerős teljesítmény mellett a 350 newtonméteres forgatónyomaték maximumot az 1650 – 4400 közti fordulatszám tartományban biztosítja.
A kipufogógázok a vízhűtéses hengerfejjel egybeépített, négy-a-kettőbe kialakítású leömlőn keresztül távoznak. A leömlőn szívási, illetve sűrítési ütemük szerint párosítva osztozik a négy henger. A kiemelkedő hatásfokú, kettős megfúvású (twin-scroll) turbófeltöltővel összhangban működő, innovatív leömlő megelőzi az egyes hengerekből kiáramló kipufogógázok interferenciáját és ennek köszönhető a lapos nyomatékgörbe.
A közvetlenül a motorblokkra szerelt, levegő-víz rendszerű köztes töltőlevegő-hűtő jelentős mértékben csökkenti a turbófeltöltő után a motorba szívott levegő térfogatát, ami minimális turbólyukat, és ezáltal fokozott gázreakciót eredményez.
A 470 centi hosszú kocsi légellenállási együtthatója 0,285, végsebessége 230 kilométer óránként, de a százas tempót 7,5 másodperc alatt éri el. A gyári adatok szerint az átlagos üzemanyag-fogyasztása 7,2 liter egyebek között annak köszönhetően, hogy az alkalmazott technológiák között megtalálható a D-4ST (közvetlen befecskendezéses, négyütemű Superior benzinmotor turbófeltöltéssel) üzemanyag-befecskendezési rendszer, a kettős megfúvású turbófeltöltő, a vízhűtésű hengerfejjel egybeépített kipufogó leömlő, valamint a VVTi-W (intelligens, széles tartományban változó szelepvezérlés).
A motor nyolcfokozatú SPDS (Sport Direct Shift) sebességváltó közbeiktatásával hajtja a hátsó kerekeket. A sebességváltó a fellépő gyorsulási erők függvényében módosítja a fokozatválasztási sémát. A sebességváltó a kanyarvételt megelőző, intenzív lassítás során visszakapcsol, a kanyarban tartja az alacsonyabb fokozatot, majd a kanyar kijáratánál az aktuálisan optimális fokozatba váltva biztosítja a lehető legjobb gázreakciót.

Archívum