Kevesebb kütyüt akarnak az autósok

Demeter Kálmán

Az amerikai autósok egyszerűen nem használnak sok olyan elektronikus szolgáltatást, amikkel az autógyárak teletömik a kocsikat– állapította meg az autóipari piackutató cég JD Power.

Letisztult központi kijelző

A JD Power által készített Driver Interactive Vehicle Experience Report szerint az autósok ötöde sosem használt többet 16-nál az átlagosan 33 különféle elektronikus szolgáltatásból. Sokan nem is tudták, hogy bizonyos szolgáltatások egyáltalán benne vannak az autóban.
Például 43 százalék soha nem használta az éttermi foglalásokhoz vagy útvonaltervezéshez használható hang alapú segítséget. További 38 százalék nem használta ki, hogy a kocsi wifi hot spotot képes létrehozni, míg 35 százalék az automatikus parkoló rendszert sem próbálta ki. A megkérdezettek több mint fele kifejezte vonakodását, hogy használja az sms felolvasó funkciót, vagy a hangfelismerő rendszert.
„Sok esetben tulajdonosok egyszerűen szívesebben használják az okostelefont vagy tabletet, mert azok kezelését már nem kell megtanulni és pontosan megfelel az igényeiknek” – mondta Kristin Kolodge, JD Power szakértője, hozzá téve, hogy a járművön belüli kapcsolat-technológia így feleslegesnek tűnhet, ami viszont rengeteg pénzbe kerül agyártóknak és vásárlóknak egyaránt.
Kolodge megjegyezte, hogy az ágazat arra számít, hogy hogy idén mintegy 14 millió járművet ad el magánszemélyeknek, tehát legalább 2,8 millió fogyasztó fizet olyan technológiáért, amit nem használ. Az autósok szeretnének lespórolni néhány ilyen technológiát, amikor a következő autójukat veszik meg – állapította meg a tanulmány.
A válaszadók egyharmada nem aktiválta a „fejkijelzőt” (Head Up Display, HUD), amit pedig jó ideje alkalmaznak az autógyártók. Ennek segítségével a vezetési információkat közvetlenül a szélvédőre vetítik ki úgy, hogy azok vezetés közben kényelmesen olvashatók legyenek.
Olyan rendszeren is dolgoznak, ami a teljes szélvédőt használja képernyőként, az autósok pedig maguk döntik el, milyen információkat szeretnének látni vezetés közben. A GM ezen kívül éjjellátót, kamerával összekapcsolt érzékelőket és lézert is tervez a biztonságosabb vezetés érdekében. Ködben infravörös kamerák azonosíthatják az út szélét, amit lézerfények jelölnének ki. Az új rendszer egyébként a sofőr látómezején kívüli eseményekre (például út mentén játszó gyerekek) is figyelmeztethet.

Archívum