Próbaút – Skoda Superb Style 2.0 TDi DSG

Demeter Kálmán

A múlt században kifejezetten utáltam az automata sebességváltókat. Megnövelték a fogyasztást és néha hajmeresztő dolgokat produkáltak. Egy négysebességes Range Rover például azzal szégyenült meg, hogy a városi forgalomban állandóan rángatott: variált a hármas és a négyes között, mert az ötven kilométeres sebesség zavarba hozta. Aztán jött a 21. század és a DSG váltó, amit az új Skoda Superbhez is rendelhetünk.

Skoda Superb

Ha már a váltóval kezdtük, folytassuk is vele. A hatfokozatú DSG nagyon okos, jól illeszkedik a motor karakterisztikájához. A 150 lóerős motor nagyjából 1200-tól megbízhatóan, és egyenletesen húz. Semmiféle turbólyuk nem érezhető, és a váltások is észrevétlenül mennek végbe. A kocsi annyira lineárisan gyorsul, mint egy korszerű villanymozdony. Nem is csoda, hiszen a maximális, 340 newtonméteres forgatónyomatékra folyamatosan számíthatunk az 1750–3250 közti fordulatszám tartományban. Így (megfelelő guminyomás esetén) 2 ezres fordulatszámnál két emberrel 120-at megy a Superb. Hatodikban, persze.

Skoda Superb első fényszóró

Ne becsüljük le a tervezők munkáját, mert nem kis feladat így hangolni az automata váltó vezérlését a motor karakterisztikájához. Heroikus munka, viszont meg is van az eredménye: öt literes átlagfogyasztást mértünk 400 kilométeres tesztút alatt, amelynek harmadát autópályán 120 körül, harmadát sima országúton poroszkálva, és a többit egy hétvégén Budapesten tettük meg. A fedélzeti számítógépen a menettulajdonságok eco, komfort, normál, sport beállításai közül a normált választottuk. Az eco választása esetén azt vesszük észre legelőször, hogy ha nem nyomjuk a gázt, a DSG üresben engedi gurulni az autót, de ekkor is lehet motorfékezni, ha a váltókart a jobb oldali kulisszába lökjük, ahol a szekvenciális kézi kapcsolásra van lehetőség. Vagyis előre lökdösve a váltókart egyre följebb kapcsolunk, visszafelé rángatva pedig alacsonyabbra vált. És ilyenkor természetesen erősödik a motorfékhatás is, amire különösen hegyről lefelé van szükség, hiszen a régi szabály szerint abban a fokozatban guruljunk lefelé a hegyről, amelyikben fölkapaszkodtunk rá.
Szóval szép ez az öt literes átlag egy csaknem másfél tonnás autótól, még akkor is, ha az országúton csak nyolcvannal poroszkáltunk afféle amerikai stílusban, amikor nem az a cél, hogy minél hamarabb megérkezzünk, hanem annak örülünk, hogy gyorsabban és kényelmesebben utazunk, mint tömegközlekedéssel.

Skoda Superb belső tere

Hogy kényelmesebben, az nem kérdés, a Superb ugyanis minden módon keresi az utazók kedvét. Az ergonómiailag példaszerű ülések, a felfüggesztés, valamint – különösen hátul – a hatalmas lábtér lehetővé teszi, hogy ez a kocsi igazi, úgynevezett sofőrös autó legyen. Akkora az utastér, hogy négy-öt kosárlabdázó kényelmesen elfér, mert nem csak hosszában, hanem széltében is jó nagy hely van. Az elöl utazók könyöke számára négy, a hátul pedig hét centiméterrel növekedett a hely az elődmodellhez képest. A harmadik generációs Skoda Superb ugyanis 28 milliméterrel hosszabb, 47-tel szélesebb és hattal magasabb, mint elődje, így 4861 milliméter hosszú, a külső tükröket nem számítva 1864 milliméter széles és 1468 magas. Viszont mérete ellenére is valahogy könnyedséget sugároz. Szóval nem egy dömper.
Az elöl négy centivel, hátul pedig 54 milliméterrel növelt nyomtáv révén az első és hátsó kerekek kijjebb kerültek, ugyanakkor a tengelytáv nyolc centivel 284-re nőtt. De a fordulókör átmérő így sem haladja meg a 11,1 métert, úgyhogy meglepően könnyű bekígyózni ezzel a testtel a szűk parkolóhelyre. Ebben persze sokat segít a tolatóradar és a kiváló képet adó tolató képernyő remek kombinációja. És ha már a kocsi hátuljánál vagyunk: a hátsó lámpatestek alakja egyszerűen lenyűgöző. A LED-izzókat tartalmazó világítótestek szélesebbek és karcsúbbak, mint korábban, egyik részük a karosszériában, másik a csomagtérajtóban kapott helyet.

Skoda Superb hátsó fényszóró

Mivel a Skoda mindig is szeretett másfél litert önteni egyliteres edénybe, a második generációs Skoda Superbhez képest 30 literrel 625 literesre nőtt a csomagtartó, amelynek befogadóképessége 1760 literre bővíthető a hátsó üléstámlák ledöntésével, és amelynek oldalában olyan L profilú bőröndrögzítőket találunk, amelyeket tépőzárral a poggyásztér szőnyegéhez tapaszthatunk.
A Skoda Superb Style felszereltségi szintjéhez tartozik egyebek között az éjszakai padlóvilágítás, ami barátságossá teszi a belteret; a vezető ajtajában elrejtett összecsukható esernyő, valamint a start-stop rendszer, ami szintén hozzájárul az átlagfogyasztás alacsony voltához.

Archívum