Maserati Boomerang – a legdrágább tanulmányautó

Demeter Kálmán

Nemrégiben 3,335 millió euróért cserélt gazdát a Maserati 1972-es tanulmánymodellje, a Boomerang coupé. Nézzük meg a képeket és döntsük el, megérte-e az árát. Mindenesetre karosszériáját egy zseni rajzolta, akit az ezredforduló előtt a múlt század legjobb autótervezőjének kiáltott ki a szakmai zsűri.

Maserati tanulmányautó

A Boomerang a maga idejében arról volt nevezetes, hogy végigjárta a nagy európai autószalonokat Torinótól Genfen, Londonon és Barcelonán át Párizsig, és mindenhol hosszú sorok álltak a máig is izgalmas, korántsem avult vonalú autó előtt.
Tervezője az a Giorgetto Giugiaro volt, aki 1999-ben megkapta a Car Designer of the Century díjat és aki autók mellett Nikon fényképező gépek, Beretta kézifegyverek, Seiko órák és Ducati valamint Suzuki motorkerékpárok stílusát adta meg. Giugiaro a torinói művészeti középiskolába járt, amikor felfigyelt vázlataira Dante Giacosa, a FIAT műszaki igazgatója és rövidesen – 1955-ben – munkát kapott a design-központban. A FIAT Centro Stile azonban nem elégítette ki és két év múlva, 21 éves korában már a Carrozzeria Bertone stúdióban dolgozott egyebek között olyan márkák megrendelésére, mint az Alfa Romeo, Aston Martin, Ferrari, Jaguar és Maserati. És azt se felejtsük el, hogy a nevéhez fűződik a Golf kortalan vonalainak megrajzolása 1974-ben, bár ezt már a saját vállalkozása készítette.

Maserati kormány és műszerfal

A művész ugyanis 1968-ban önállósította magát és az Italdesign Giugiaro rövidesen fogalommá vált. Nem is csoda, hogy ott tervezték az 1971-ban bemutatott Maserati Bora karosszériáját és onnan származik az egy évvel későbbi Lotus Esprit is.
De mindkettőt meghaladta a Boomerang, amely ugyanakkor a szintén középmotoros Bora alapjaira épült és ugyanaz a 310 lóerős, 4,7 literes V-nyolcas motor hajtotta. A kocsi végsebessége meghaladta a 300 kilométert óránként, de érdekes, hogy Giugiaro nem adott helyet a sebességmérőnek. Figyeljük csak meg, hogy a műszerfalat a fordulatszámmérő uralja, amin a vörös zóna 5500-nál kezdődik.
A Boomerang azóta sem tűnt el teljesen: legutóbb tavaly ősszel a párizsi autószalonon láthatta a nagyközönség.

Maserati Boomerang

Archívum