Boldog szülinapot, Voiturette!

Demeter Kálmán

A Skoda, a világ egyik legrégebbi, ma is termelő járműgyártó vállalata Csehországi székhelyén, Mladá Boleslavban 1895-től először kerékpárokat, majd motorkerékpárokat és gépkocsikat készített. De a 110 évvel ezelőtt készült autók még a Laurin & Klement néven kerültek az utakra.

Laurin & Klement - Voiturette

Október végén volt a Laurin & Klement legendás „Voiturette A” modelljének 110. születésnapja, amely a maga idejében igen korszerűnek számított a motor elé épített hűtővel és a döntött kormányoszloppal. A voiturette azt jelenti, hogy autócska, és az 1905 októberében megjelent Voiturette A valóban nem volt valami nagy olyan szempontból, hogy orrában csupán 1005 köbcentiméteres, hét lóerős (5,2 kW) kéthengeres motor dünnyögött. Viszont a mintegy 500 kilós autócska még ezzel is elérte a 40 kilométeres sebességet a háromfokozatú váltó segítségével.
Első saját tervezésű autójukkal Václav Laurin és Václav Klement régóta dédelgetett álma vált valóra. A két vállalkozó ekkor már több éve foglalkozott a saját autók gyártásának gondolatával, üzemük egy 1900-ból származó L&K motorkerékpár-katalógusban már így szerepelt: „Laurin & Klement – Kerékpár-, motorkerékpár és autógyár, Slavia, Mladá Boleslav”. 1900 júliusában Prágában az L&K egy négykerekű, úgynevezett „quadricycle” modellt mutatott be, amelyen az utas a vezető előtt és némileg alacsonyabban ült. A motorkerékpárokból innentől újabb és újabb két nyomon haladó járművek születtek, amelyeket széles körű teszteknek vetettek alá. Az 1901-es Bécsi Autószalonra az L&K már egy ilyen modellel érkezett, amelyben a kormánykart első ízben váltotta fel kormánykerék.
Az áttörést 1905-ben az első, immár a nagyközönség számára is bemutatott L&K autó hozta meg. A bemutatkozásra végül október 29-én, az Allgemeinen Automobil-Zeitung magazinban megjelent fotókkal került sor, ahol először szerepelt a Voiturette név is. Ugyanez a fénykép került a Sport a hry (Sport és játék) hetilap címlapjára is.
A „Voiturette A” egyben a Mladá Boleslav-i autógyártás sikertörténetének kezdetét is jelentette, de a világháború és a gazdasági válság jelentette nyomás az 1920-as években megroppantotta a vállalatot. A segítség 1925-ben érkezett a plzeni Škoda Művektől, amellyel egyesülve az akkor legnagyobb cseh vállalat részévé vált Laurin és Klement cége. Napjainkban a Škoda termelése nem szorítkozik a három csehországi üzemre (Mladá Boleslav, Kvasiny, Vrchlabí), hanem különféle modellek készülnek Kínában, Indiában és Oroszországban is.

110 éves a Voiturette

Archívum