Malac a műszerfalon – Toyota Kikai

Demeter Kálmán

Az autótervezők akkor szeretik igazán a munkaadójukat, ha feladatul kapják egy új tanulmányautó megalkotását. Mert a tervező, az művész, kérem, olyan mobilszobrokat készít, amelyek egykor –részben vagy egészben – közlekedési eszközként szolgálnak.

Toyota Kikai

Kérdés ugyan, hogy a Toyota által a tokiói autószalonon kiállított Kikai az utakra kerül-e valaha, az azonban biztos, hogy akármilyen őrült is első látásra, „van benne rendszer”, ahogy az öreg Shakespeare mondatja Poloniussal, igaz, a Hamletben nem autóról van szó. Hogy milyen rendszer van a Kikaiban? Hát az, hogy a tervezők bizonyos hagyományokat követnek, még akkor is, ha a Kikai úgy egykupacban semmilyen korábbi autóra nem hasonlít.

Toyota Kikai műszerfal

A hatvanas-hetvenes években azonban a szerencsésebb országokban meglehetős népszerűségre tettek szert a műanyag karosszériás, VW motoros dűne-buggyk, amik könnyűek voltak, és amik szintén utánoztak néhány korábbi kísérletet. Az ötvenes évek végétől Kaliforniában akadt néhány szent őrült, aki fogta a háború előtti autókat, vagy a háborút megszolgált és leselejtezett Harley és Indian motorkerékpárokat, itt-ott megnyeste, ezt-azt levágott róla, ugrott a motorházfedél vagy a karosszéria bizonyos elemei, úgyhogy a végeredmény a nyárspolgárt elborzasztotta, de a fiatalok megőrültek érte. Na most itt van ez a Kikai, ami ugyan elborzasztja a kényelemszerető nyárspolgárt, de olyan szempontból nem a fiatalok barátja, hogy a vezető nem tudja menet közben /tapizni/ simogatni barátnőjét, mert (szörnyű sors!) egyedül ül elöl. Mögötte viszont két ülés húzódik, úgyhogy a Kikai háromszemélyes autó. De hogy valamivel kárpótolják a sofőrt, a lába két oldalán vágott nyílásokon kilát az útra és élvezheti a kerekek valamint a felfüggesztés mozgását, az útfelület suhanását az autó alatt. Hátul pedig a buggy-szerűen nyitott motortérből kikígyóznak a kipufogók, krómozottak, persze, ahogy a hot rod stílus megköveteli. Már csak az nem világos, miért jelzi a műszerfal, hogy 570 méter múlva elérjük a malacot.

Toyota Kikai úton

Archívum