Csillaghullást hozhat az új törésteszt szabvány

Demeter Kálmán

Ausztrália rövidesen – és elsőként – bevezeti a személygépkocsik és kishaszonjárművek új töréstesztjét, ami révén csökkenhet az autókat oldalról ért ütközések okozta halásos balesetek száma.

Mazda törésteszt

Nem véletlenül kezdeményezte Ausztrália öt évvel ezelőtt az új, a 14. sorszámú GTR (United Nations Global Technical Regulation) előírást, és töltötte be kifejlesztésének elnökségét, hiszen az autók oldalát ért ütközések okozzák a kontinens közlekedési haláleseteinek 28 százalékát, míg a sérülések esetén 25 százalékos az arány.
A karosszéria oldalsó ütközési szilárdságát eddig is tesztelték, amint ezen a 2012-es ANCAP (Australasian New Car Assessment Program) fotón is látható.

Holden Colorado töréstest

Ám a két kép közt az a különbség, hogy amíg a Holden Colorado esetében inkább azt vizsgálták (a még hatályos szabvány szerint), hogy mi történik, ha egy oszlopszerű tárgynak csapódik az autó, az új előírás a karosszéria keskeny, nagy erejű oldalsó behatolásnak való ellenállását teszteli.
Az ausztrálok már jövőre meg akarják kezdeni a GTR 14 alapján való törésteszteket, noha a személykocsikra vonatkozó előírások csak 2017 novemberében, a kishaszonjárművek esetében pedig egy évvel később lépnek hatályba.
A törésteszteknek azonban addig is komoly jelentősége van. Az Euro NCAP például a napokban hozta nyilvánosságra, hogy a BMW Z4 csak 3 csillagot kapott, míg a Lancia Ypsilonról azt írták, hogy kiábrándító a mindössze 2 csillagot érő összesítés.
Ezzel szemben 5 csillagos lett az új Opel Astra és az új Skoda Superb és a Fabia valamint a Toyota Avensis.

Archívum