120 éves a Skoda

Demeter Kálmán

Mostanában ünnepli a világ legrégebben alapított járműgyártói közé tartozó Skoda a vállalat fennállásának 120. évfordulóját.

Skoda cabriolet
Cabriolet de Ville 1932-ből. Az 545 centi hosszú és 188 magas túraautó orrában 60 lovas nyolchengeres dörmögött

Minden 1895 decemberében kezdődött Laurin és Klement parányi kerékpárjavító műhelyében. Ekkor alapította ugyanis a géplakatos Václav Laurin és az üzletember Václav Klement a Laurin & Klement (L&K) névre keresztelt vállalatát. Az apró kerékpárjavító műhely hamarosan elismert kerékpárgyártó vállalattá nőtte ki magát. A „Slavia” márkanéven értékesített kerékpárjaik a hazai piacok mellett külföldön is népszerűek voltak. Az üzlet virágzott és csupán négy év telt el, amikor Laurin és Klement elindította a motorkerékpárok gyártását.
Tíz évvel a cégalapítás után, 1905-ben a Laurin & Klement elkészítette a vállalat első autóját, a legendás Voiturette A típust. A hét lóerős, kéthengeres jármű maximális sebessége 40 km/óra volt. A modellpaletta gyorsan bővült és 1907-ben már 9 modelljével a Laurin & Klement volt az Osztrák-Magyar Monarchia legnagyobb autógyártója: kínálatában a kéthengeres autóktól kezdve a négyhengeres versenyautókon át haszonjárművek és buszok is szerepeltek.
Az I. világháború, annak következményei és az 1920-as évek gazdasági válsága jelentős mértékben érintette a cég lehetőségeit, olyannyira, hogy tőke hiányában a termelés is leállt. Hogy piaci helyzetét megszilárdítsa, Laurin & Klement 1925-ben egyesült a legnagyobb cseh vállalattal, a plzeni Skoda Művekkel, így sikerült újraindítani a járműgyártást Mladá Boleslavban.

az első Skoda Superb
Az 1938-as Skoda Superb. Az 520 centiméteres luxuskocsi 3200 köbcentis motorja 85 lóerős volt

Számos legendás Skoda jármű született az 1930-as években. Az első igazi népautó, amely jelentősen hozzájárult a csehszlovák emberek motorizációjához, a Skoda 420 Popular modell volt, amit olyan autóipari legendák követték, mint a tekintélyt parancsoló hathengeres zászlóshajó, a Superb, ami a Skoda korabeli sikereinek megtestesítője volt, vagy az 1929-től 1933-ig gyártott 860 Cabriolet de Ville.

Archívum