Opel GT Concept: utastér a jövőből

Demeter Kálmán

Amint a közelmúltban megírtuk, március harmadikán lesz az Opel GT Concept világpremierje Genfben, most azonban már van néhány fotónk a műszerfalról is. Ez műszerfal azonban meglehetősen spártainak tűnik, de semmi aggodalom: a tanulmányautóban azért nem látni kezelőszerveket, mert szinte minden hangvezérléssel működik.

Opel GT kormány a jövőből


A tanulmányautó utastere azért tűnhet spártainak, mert egy csomó gomb egyszerűen hiányzik a megszokott helyéről, hiszen a sportkocsit teljes egészében hangvezérléssel, illetve a központi elhelyezésű érintőpadról kell kezelni. (A gáz- és fékpedál, valamint a kormány azért megmaradt.) A szakemberek ember-gép interfészről (Human Machine Interface – HMI), tehát kapcsolódási felületről beszélnek.

Opel GT belső gombok nélkül

A HMI vezérlése alkalmazkodik a vezetési stílushoz, és ennek megfelelő sportossággal vagy takarékossággal váltogatja a fokozatokat. A HMI mögött viszont a nagy egészet figyelembe vevő szemlélet húzódik meg, ezáltal jóval közelebb hozza a megvalósuláshoz a tudományos-fantasztikus filmeket idéző járműkezelést. A szoftver napról-napra, hétről-hétre, évről-évre minden egyes vezényszóból, kormánymozdulatból, beállításból tanulja, hogy mikor mit és hogyan szeret az autós, és ezáltal a lehető legjobban tehermentesítse. Így az Opel GT Concept olyan, mint egy jó barát, aki megérzi, hogy éppen Hip-Hop vagy chill-out zenéhez van kedve a sofőrnek.

Opel GT belső

De ami még fontosabb: a GT Concept állandóan szemmel tartja a környezetet és gyorsan alkalmazkodik a pillanatnyi forgalmi helyzethez. A megszokott külső visszapillantó tükrök helyett kamerák figyelik az első kerékívek mögül, hogy mi történik a GT Concept mellett és mögött, és a képet a jobb, illetve baloldali ajtó melletti kerek monitor mutatja. Ezekhez járul a nagy központi képernyő, amely az összes többi információval szolgál. A HMI formájában tehát nemcsak egy társ, hanem egy éber őrangyal is velünk utazik az autóban.

a jövő Opelje

A műszerfalat uraló két kerek kijelző valójában vetítőfelület, ami hátulról többféle színű megvilágítást kap, és sokféle információt képes három dimenzióban megmutatni. Baloldalt mindig a sebesség és a fordulatszám látszik, a jobb oldali műszerre tetszés szerint lehet információkat lehívni. Így például a jobb oldali műszeren jelenik meg a navigáció, de ugyanott szemmel tarthatjuk a fogyasztást is. Ha azonban kikapcsolódásként csak zúzni akarunk egyet, a HMI optimalizálja a gázpedál-reakciókat, a sebességváltást és a motorvezérlést, és a jobb oldali műszerről akár a gyorsulások G-értékét is leolvashatjuk. Az Opel GT Concept megmutatja, hogyan néz ki a jövő sportautója. A kormány és a pedálok milliméterre elektromosan állíthatók, az ablakok alacsony övvonala laza kartartást enged, a színek és formák tökéletes térérzetet adnak, a panorámatető fölött pedig csak úgy suhan az égbolt.

Archívum