Genf – Iron Man kocsija, a Lexus LF-FC

Demeter Kálmán

Már az elején szögezzük le: nem olasz, nem Maserati, hanem a Lexus tanulmánymodellje ez a döbbenetes darab, amit a tervek szerint négy év múlva dobnak piacra. A késlekedés oka valószínűleg az, hogy a Toyota Motor luxusmárkája egy kiforrott nagyteljesítményű üzemanyagcellás kocsival akar megjelenni az alternatív meghajtások versenyében.

Lexus LF-FC


Nem csoda, hogy megdöbbentem az első fotók láttán, hiszen Tokuo Fukuichi, a Lexus International elnöke pontosan erre törekedett. Azt mondta, hogy „meglepetést okozni és érzelmeket ébreszteni: erre törekszik a Lexus jellegzetes formatervezésével és előre mutató technológiájával.”

Már az is izgalmat okoz, ha egy kocsiban olyan kézmozdulatokkal vezérelhetjük a hőmérsékletet, vagy a hangerőt, ahogy Iron Man a holografikus számítógépét. Az LF-FC utasainak nem kell gombokat vagy érintőképernyőt nyomkodniuk, mert a navigációs- és audiorendszer, a klímaberendezés és egyéb multimédiás funkciók kezelőszerveinek képmása a konzol fölött, a levegőben jelenik meg. Az érzékelők észlelik a vezető kézmozdulatait, és ez alapján végrehajtják a kívánt vezérlési parancsot.

Lexus műszerfal gombok nélkül

Az LF-FC nevében az FC azt jelenti, hogy Fuel Cell, mert nagyteljesítményű, hidrogén üzemű üzemanyagcellás rendszerrel működik. A rendszer már ma is létező technológiákra épül, ám azokat a jármű menetadatait és teljesítményeit (hosszabb hatótávolság, takarékosabb üzem) érintő módosításoknak vetették alá. A rendszer amellett, hogy hajtja a hátsó kerekeket, energiával táplálja az első kerékagy-motorokat is, így a tanulmányautó összkerékhajtású. A rendszer lehetővé teszi a hajtási nyomaték pontos szabályozását az első és hátsó tengelyek között, ezáltal kiemelkedő nagysebességű stabilitást és kivételesen dinamikus vezethetőséget valósítva meg.

a jövő Lexusa

A mérnökök stratégiai megfontolásból a jármű hátuljánál helyezték el az üzemanyagcellát, míg a teljesítményszabályozó rendszer előre került, a T-alakú hidrogén üzemanyagtartály pedig a padlólemez gerince mentén, valamint a hátsó tengely előtt keresztben helyezkedik el. Ez optimális tömegelosztást, valamint a sportszedánhoz méltó, tökéletesen kiegyensúlyozott vezethetőséget eredményez.

a jövő autója, Lexus LF-FC

És hogy miért FC, miért üzemanyag cellás? Azért, mert a Lexus úgy véli, hogy a rendkívül tiszta üzemű, optimális energiaforrással, hidrogénnel működő járművek az energiahiánnyal és károsanyag-kibocsátással kapcsolatos félelmekre olyan, megnyugtató megoldást tud kínálni, aminek révén ezek az autók a lehető legjobban meg tudják közelíteni a tökéletes környezetbarát gépkocsi ideálját. Ráadásul az üzemanyagcella hatásfoka körülbelül kétszerese a benzin- és dízelüzemű technológiákkal jelenleg elérhetőnek, ugyanakkor szén-dioxidot, nitrogén-oxidokat vagy részecskéket egyáltalán nem bocsát ki. Működésének mellékterméke pedig csupán vízpára.

A fentiek mellett még egy érv szól mellette: az üzemanyagcellás hajtáslánc egyszerűen finom vezetési élményt kínál, minimális zajjal és rezgésekkel, így optimális a luxuskategóriás gépkocsik hajtására.

Archívum