Schiller blog

Rajtra kész az Opel Mokka és Insignia új generációs dízelmotorja

2015.02.23.

5 perc

Suttogóan halk, bőséges teljesítményt és nyomatékot fejt ki, takarékosan fogyaszt és csekély az emissziója – ilyen az Opel Mokka és Insignia új generációs dízelmotorja. A két sikermodell éppen az év elejétől rendelhető meg a csúcstechnikájú négyhengeressel. Örömautózásról a 100 kW/136 LE teljesítményű 1.6 CDTI gondoskodik a Mokkában, míg az Insigniában az új kétliteres turbóv, amely 125 kW/170 LE kifejtésére képes. A bársonyos simasággal járó motorok további fontos lépésnek számítanak az Opel hajtómű-offenzívájában, élen járva hatékonyság és környezetkímélet terén. Kipufogógáz-adataik már most teljesítik a csak szeptembertől kötelező Euro 6-os normát, így olyan tiszta üzeműek, mint egy összehasonlítható benzines.


Suttogó dízel: 1.6 CDTI a bestseller Mokkában, 2.0 CDTI a zászlóshajó Insigniában

Jelenleg az Opel Mokka mutatja a legnagyobb növekedést az európai személyautó-piacon. Sikerének titka nem utolsó sorban a modern futó- és hajtómű. Legújabb eleme a rendkívül kompakt, teljesen alumíniumépítésű négyhengeres motor, amely az 1.7 CDTI helyébe lép. Hattal több lóerő és hússzal több newtonméter az eredmény, kisebb lökettérfogatból és fogyasztással!

A pörgős 1.6 CDTI 100 kW/136 lóereje a kategóriában egyedülálló 85 LE/liter fajlagos teljesítménynek felel meg, amihez húzós 320 newtonméter forgatónyomaték járul. Ennek megfelelők a gyorsulási és rugalmassági értékek: nulláról százra 9,9 másodperc alatt ugrik fel a Mokka, az előzéseket pedig az teszi biztonságossá, hogy ugyanennyi idő kell ötödik fokozatban 80-ról 120 km/óráig. A csúcssebesség 191 km/óra. Ugyanakkor kimondottan takarékos és környezetkímélő is a kis gép, hiszen a precízen kapcsolható hatfokozatú sebességváltóval és az alapfelszereléshez tartozó Start/Stop rendszerrel csupán 4,1 liter gázolajat használ el 100 kilométeren a kombinált ciklus szerint. Ez 109 gramm/kilométer CO2-emissziónak felel meg – a javulás az 1,7 literes típuselődhöz képest csaknem fél liter, illetve 11 gramm CO2. Az új dízel hozza a szigorú Euro-6 határértékeit, és olyan tiszta, mint egy vele összemérhető benzines.

Hasonló érvényes az Insignia új, szintén nesztelen kétliteres turbódízeljéről is: 63 kW/87 LE/liter fajlagos teljesítményével a 2.0 CDTI éppen megelőzi az 1.6 CDTI-t, és hasonlóan parádés autózásra ad lehetőséget, csekély költségekkel. Komoly, 400 newtonméteres nyomatéka 1750 és 2500/perc között áll rendelkezésre, míg a 125 kW/170 LE csúcsteljesítmény 4000-nél jelentkezik, 14, illetve négy százalékkal múlva felül az elődjét, azonos fogyasztás és az Euro-6 teljesítése mellett. Az Insignia maximális sebessége 5 km/órával nőtt, így eléri a 225-öt, gyorsulási ideje nulláról 100-ra 9,0 másodperc, azaz féllel kevesebb az eddiginél.

Nagy teljesítmény és csekély környezetterhelés csúcstechnikával

Mindkét hajtómű nagy teljesítményének és környezetkíméletének titka többek között a változó geometriájú (VGT) turbófeltöltő és a közös nyomócsöves befecskendezés, amelynek fúvókái munkaütemenként akár tíz részdózist juttatnak az égéstérbe, 2000 bar nyomással. Ennek hatására tökéletes a porlasztás és a keverékképzés. Újdonság az Insigniában, hogy a turbógeometriát nem vákuum, hanem elektronika állítja, így 20 százalékkal csökkent a reakcióidő, és még élvezetesebb az Opel Insignia vezetése. Ráadásul az élmény nem megy a környezet rovására, mivel az emissziós adatok a benzinmotorok szintjén állnak. A dízelek régi gyengéje, a nitrogénoxid-kibocsátás már nem téma – a Mokka 1.6 CDTI-je például a részecskeszűrő elé beiktatott tároló-katalizátorral (LNT), adalékanyag használata nélkül veszi elejét ennek.

Az Insigniában az Opel BlueInjection-SCR rendszere semlegesíti a nitrogénoxidokat: a részecskeszűrőből kilépő kipufogógázba, még az SCR katalizátor elérése előtt, kis mennyiségű AdBlue® folyadékot – karbamid vizes oldatát – fecskendeznek. A keletkező ammóniát (NH3) a katalizátor nyeli el, végső soron ártalmatlan nitrogén és víz lép ki.

Simán jár, mint egy turbina

Fontos fejlesztési célkitűzés volt a motor sima járása is. A tervezők egész sor konstrukciós intézkedéssel és gondos finomhangolással szorították le a zajkeltést és a rezgéseket, illetve javították a működési kultúrát. A tökéletesítések főképp a motor általában leghangosabb felső és alsó részét érintették – ilyen a szelepfedél akusztikai különválasztása az alumínium hengerfejtől, az újonnan tervezett olajteknő, illetve a kétliteres dízel kiegyensúlyozó tengelye.

Eredményképp az új 2.0 CDTI a teljes fordulatszám-tartományban kevesebb zajt bocsát ki az elődjénél, alapjáraton például öt decibellel halkabb. Az Opel Astra, Meriva és társaik új generációs 1.6 CDTI-je mellett a Mokkáé is joggal viseli a „suttogó dízel” nevet.

Az Opel Mokka 1.6 CDTI fronthajtásúként hatfokozatú manuális, illetve automatikus váltóművel kapható, az összkerékhajtású változatot pedig csak az előbbi erőátvitellel hozzák forgalomba. Az Insignia limuzin és Sports Tourer kétliteres turbódízeljéhez mind a front-, mind az összkerékhajtású változatokban hatfokozatú sebességváltó csatlakozik.