Schiller blog

A Toyota Auris lehet a kombi autópiac megmentője

2018.11.04.

6 perc

A SUV autók térhódításának köszönhetően a kombi autók kezdenek kimenni a divatból, de talán akad egy modell, ami még megmentheti a piaci zuhanást. A probléma összetett, ezért igyekeztünk összeszedni, hogy milyen okok állnak a háttérben, és miért keresettebbek más típusú autók.


Hová tűntek a kombi autók?

Egyre inkább érezhető, és rebesgetik is, hogy a kombi autók csillaga leáldozóban van. A mértékadó JATO tanulmánya szerint is a SUV szegmens szárnyalásával párhuzamosan világszinten eltűnőben vannak a kombi autók, egyedül Európában, a kombik utolsó bástyájában van még remény, hiszen a világszintű kombi eladások 72%-át kontinensünkön jegyzik. A leginkább közkedveltek még mindig az alsó-közép kategóriába (az úgynevezett C szegmens) tartozó típusok. Ezeket mind a flottavásárlók, mind a magánügyfelek előszeretettel vásárolják.

Toyota Auris - látványos és komfortos autóval támasztaná fel a kombi piacot a Toyota
Toyota Auris – látványos és komfortos autóval támasztaná fel a kombi piacot a Toyota

Ezzel szemben a világ más tájain a kombik sosem örvendtek túl nagy népszerűségnek. Az amerikai, vagy kínai utakon például ritkaság számba mennek a kombi autók, számos latin-amerikai piacon pedig nem is forgalmazzák őket.

Egyre többet hallani azonban arról, hogy a fogyasztói igények a megszokott autóktól a SUV-ok felé mozdulnak el, amelyek nagyobb luxust kínálnak, egyre inkább megfizethető áron. Természetesen ez a fajta térhódítás másféle karosszéria típusokat negatívan érint, így a lépcsőshátúakat, a ferdehátúakat, és a kombikat is egyre inkább kezdi kiszorítani a piacról. Olaszország kivételével például a kombikat az európai magánvásárlók családi autónak tekintik sokoldalúságuknak és nagy csomagterüknek köszönhetően. Ugyanakkor ez utóbbi jellemzői teszik rendkívül népszerűvé őket a vállalati flottafelhasználók körében is.

Toyota Auris hibrid változatban
Toyota Auris hibrid változatban

Évtizedekkel ezelőtt éppen azért terjedtek el olyannyira, mert a családok (és a flottavásárlók is) a korábbi lépcsőshátú, vagy ferdehátú karosszériáknál tágasabb, jobban pakolható teret akartak. Ebből kifolyólag a kombi eladások hajtóereje jellemzően a funkcionalitás és a célszerűség, nem pedig az érzelem. Ezt fontos figyelembe venni, hiszen a mai fogyasztók egyre racionálisabb megfontolások alapján vásárolnak autót.

Természetesen ez nem azt jelenti, hogy nem számít a küllem, a design. Ez pont a SUV-ok esetében figyelhető meg leginkább, ahol tetszetős dizájnba csomagolva hasonló sokoldalúságot és nagy csomagteret kínálnak, mint a kombik, de valahogy mégis másképp érzi benne magát az ember. Ez az egyik oka annak, hogy világszerte miért csökken évek óta a kereslet a kombik iránt.

Toyota Auris belső megjelenés - komfort és kényelem mindenkinek
Toyota Auris belső megjelenés – komfort és kényelem mindenkinek

Fontos a környezetvédelem – A kombi autók megmentője

A tudatos vásárlói réteg számára nem csupán az számít, hogy mennyit bír el teljesítményben az autója. Csöndes, alacsony fogyasztású, jó vezetési élményt kínáló, kényelmes autókat szeretnének, amik környezetkímélőbbek is. A kombi autók esetében azonban eddig az erősen felülreprezentált dízel típusok voltak többségben, amiknek az eladási számai olyan mértékben megcsappantak Európában, hogy könnyen eltűnhetett volna ez a típus, ha nem jelent volna meg ebben a szegmensben is a környezetbarát alternatíva. A Toyota Auris Touring Sports elnevezésű kombi változata már évek óta elektromos üzemű közlekedést lehetővé tévő öntöltő hibrid hajtással hódít (a városi közlekedés során akár 50-70%-ban tisztán). A modell új generációja lesz ugyanakkor az első autó a világon, amely két különböző teljesítményű hibrid hajtással is elérhető lesz, a flottafelhasználók számára is valós alternatívát kínálva a nagyteljesítményű dízelekkel szemben, és gyakorlatilag megmentve a kombi piacot.

Kombi autó eladási statisztika
Kombi autó eladási statisztika

Az európai csökkenés mögött álló legfontosabb tényező kétségkívül az, hogy eddig a kombik nagy részét kontinensünkön dízel hajtással értékesítették, a környezetszennyező, és számos európai nagyvárosból kitiltani vagy korlátozni tervezett technológia mélyrepülése így erős gyomrost vitt be a kombi autóknak is. A tömegmárkák között az alsó-közép kategóriában öntöltő hibrid elektromos hajtásával (azaz a C szemgensben) évek óta a Toyota Auris kínálja a környezetbarát alternatívát, amelynek Touring Sports elnevezésű változata egyike Európa legnépszerűbb kombijainak. A dízel hajtást már egyáltalán nem kínáló Toyota Aurist ma már 50%-ban hibrid változatban vásárolják az ügyfelek, a környezetbarát hajtás részesedése pedig egyre nő a modell eladásaiban. A japán autógyártó jó érzékkel ismerte fel, hogy a dízel hajtás a magánvásárlók mellett a flottavásárlók körében is tapasztalható drasztikus visszaesésével a kombik jövője szempontjából nagyon sok múlik azon, hogy lesz-e a piacon olyan környezetbarát alternatíva, amely a flottavásárlók által a dízelektől megszokott teljesítményt kínálja. Éppen ezért volt az idei Genfi Autószalon egyik sztárja a vadonatúj, jövő tavasszal érkező Toyota Auris, a világ első autója, amely két különböző teljesítményű hibrid hajtással lesz rendelhető.

Az új Toyota Auris különlegessége – úgy húz, mint egy dízel

A Toyota Genfben bejelentette, hogy amellett, hogy személyautóhoz a jövőben nem kínál dízel hajtást, az új Auris mindössze egyetlen belső égésű motorral (az 1,2 literes benzines turbómotorral), valamint kétféle – egy 112 lóerős, 1,8 literes, illetve egy 180 lóerős, 2,0 literes – hibrid hajtáslánccal lesz megvásárolható. Az 1,8 literes rendszer maximálisan kielégíti majd mindazokat az elvárásokat, amelyeket ma az ügyfelek a Toyota full hibrid hajtásláncaival szemben támasztanak: csendes működés, könnyű kezelhetőség, robbanékony teljesítménykifejtés és tisztán elektromos üzemmód, kedvező üzemben tartási költségekkel, külső feltöltést nem igénylő akkumulátorral, kimagaslóan kedvező üzemanyag-fogyasztással és alacsony CO₂-kibocsátással, valamint akár 50-70 százalékos tisztán elektromos működtetéssel a mindennapi használatban. A fenti előnyök megőrzése mellett a 2,0 literes rendszer maximálisan kiaknázza a frissen bevezetett Toyota új globális platformjából (TNGA) adódó, fokozott rugózási komfortot, stabilitást, vezethetőséget és vezetési élményt. A típus ‘energikusabb vezethetőséget’ biztosít, és nagyobb motorteljesítménnyel, valamint kormányra szerelt váltófülekkel nyújt dinamikusabb, magával ragadóbb vezetési élményt.

Hibridként hódít az Auris Touring Sports
Hibridként hódít az Auris Touring Sports

Genfben ugyanakkor az új Aurisnak még csupán az ötajtós változata volt látható, éppen ezért övezte hatalmas várakozás a az október elején Párizsban debütáló vadonatúj Touring Sports változatot, amiről – különösen amennyiben a versenytársak is követik a Toyota példáját – talán nem túlzás kijelenteni, hogy a kombi autók megmentője lehet.

Kapcsolódó tartalom