az-automata-valto-hasznalata-gyorsan-megtanulhato

Az automata váltó használata, az automata váltós autó vezetése

2020.05.13.

14 perc

Az automata váltó ma már nem számít különleges kiegészítőnek, a közép- és alsó kategóriában is elérhető. Az alábbiakban az automata váltó használata és az automata váltós autó vezetése kapcsán összegyűjtöttünk néhány alapvető és hasznos információt.


Az automata sebességváltóval felszerelt autók előnye, hogy sokkal egyszerűbb és kényelmesebb ezeket vezetni. Hiszen nem kell a kuplungpedált nyomogatni (ez hiányzik is belőlük), sem arra figyelni, hogy a kellő pillanatban a megfelelő fokozatba kapcsoljuk a sebességváltó kart. Mindezt az automata váltó a vezető beavatkozása nélkül, önműködően is megoldja a motor fordulatszáma, illetve a sebesség alapján.

Ebben a posztban sorra vettük az automata váltókkal kapcsolatos alapvető információkat. Szó lesz többek között:

  • az automata sebbeségváltó betűjelzéseiről,
  • hogyan érdemes használni az automata váltót,
  • hogyan kell az automata váltós autókat vezetni,
  • néhány tippet adunk az automata váltó használatához,
  • és sorra veszünk néhány tévhitet az automata váltóval kapcsolatban.

Automata váltó – betűk jelentése

Néhány ritka kivételtől eltekintve az automata váltók esetében az alábbi jelzéseket alkalmazzák:

  • P (park) – parkolás: amikor az autó tartósan megáll, gyakorlatilag a jármű tartós leállítása
  • R (reverse) – hátramenet
  • N (neutral) – üresjárat
  • D (drive) – közlekedés, vezetés
  • S (sport) – magas fordulatszámú, sportos vezetés
  • B (brake) – motorfék
  • M (manual) – manuális váltás
  • L (low) – lassú menet
Az automata váltó betűk jelentése a megfelelő tudás birtokában könnyen dekódolható.
Az automata váltó betűk jelentése a megfelelő tudás birtokában könnyen dekódolható.

Az L fokozat ahhoz hasonlítható, mint amikor kézi váltónál 1-esben vagy 2-es sebességfokozatba kapcsolunk. Ebben a fokozatban az autó nem fog feljebb váltani akkor sem, ha a fordulatszám eléri vagy meghaladja az ehhez szükséges mértéket. Ez a funkció speciális esetekben, például vontatáskor vagy csúszós emelkedőn lehet praktikus. (Régebbi váltóknál ehhez hasonló szerepet tölt be az 1-es és 2-es jelzés is.)

Ezen kívül előfordulhatnak egyéb automata váltó fokozatok is, ilyen például az automata váltó S fokozata. Az S fokozat a hagyományos váltóknál a sport módot jelenti. Sport módban magasabb fordulatszámnál kapcsol feljebb az automata váltó. Manuálisan is kapcsolható típusoknál az automata váltó S fokozata a szekvenciális üzemmódot jelöli. Ebben a módban manuálisan, egyesével lehet váltani a sebességfokozatok között (mint egy normál kézi váltónál).

Például a hybrid Toyotákban és elektromos Renaultokban olyan fokozattal is találkozhatunk, melyek a motorfékezés szerepét töltik be. Ezt olyankor érdemes használni, amikor manuális váltóval már visszaváltanánk akár egy piros lámpát látva magunk előtt, vagy lejtőn lefele haladva.

Az automata váltó használata

Az automata váltó kezelése nem ördöngösség, sőt, könnyebb és egyszerűbb, mint a kézi váltóé. Persze azon kívül, hogy nem kell a sebességváltással foglalkozni, az automata váltós autók esetében sok minden másképpen működik. Ezért az automata sebességváltó használata először furának tűnhet, ám ha megszokja az ember, semmiféle nehézséget nem jelent, sőt a dugóban araszolva már az első alkalommal imádni fogja.

Nézzük sorjában, mire kell figyelni az automata váltó különböző funkcióinak használatánál, azaz hogyan kell vezetni egy automata váltós autót.

1. Elindulás, közlekedés, “kúszás”

Az automata váltók többsége addig nem engedi elindulni az autót, amíg két feltétel nem teljesül. Az egyik, hogy a váltó P állásban van, a másik, hogy a fék be van nyomva. Ekkor a kulcs elfordításával / gomb megnyomásával beindíthatjuk az autót. Ahhoz, hogy mozgásba lendüljön, D fokozatba kell kapcsolni a sebességváltót a féket nyomva tartva közben.

Az automata váltós autók sajátossága, hogy a gázpedál lenyomása nélkül is előre haladnak (ezt nevezik kúszásnak). Ezt érdemes számításba venni. Megakadályozni a fékpedál lenyomásával vagy a kézifék behúzásával lehet.

2. Kick down

Hirtelen gyorsításhoz használható funkció. Úgy lehet aktíválni, hogy tövig nyomjuk a gázt, és addig nem engedjük fel, amíg az autó a kívánt sebességet, illetve fordulatszámot el nem érte. Ennek hatására az automata váltó nem kapcsol magasabb fokozatba, egészen addig, míg fel nem engedjük a gázpedált.

3. Tolatás

Az első a fékpedál használata, majd állítsuk R helyzetbe a váltót. Ezután a féket engedjük fel és óvatosan adjunk gázt.

4. Lassítás

Vegyük le a lábunkat a gázról, és nyomjuk be a féket. Ne feledjük, hogy az automata váltós autóknál jóval gyengébb sok esetben a motorfék, ezért hamarabb és erősebben kell fékezni. Ha elég csak motorfékezni, akkor állítsuk B fokozatba a váltót ha rendelkezünk ilyen fokozattal, vagy váltsunk manuálisan vissza amennyiben adott rá a lehetőség.

5. Megállás

Ha a fékkel annyira lelassítottuk az autót, hogy megállt, tartsuk a lábunkat továbbra is a fékpedálon (hiszen egyébként elkezd kúszni). Ha ideiglenesen állunk meg, de nem csak egy pillanatra (például dugóban), akkor a lábfék mellett a kéziféket is használjuk.

6. Parkolás, az autó leállítása

Az autó tartós megállításához a fékpedál nyomva tartása mellett a váltót tegyük P állásba, és húzzuk be a kéziféket, majd állítsuk le a motort.

Az automata váltós autó vezetése – 5 hasznos tipp

1. Ne adjunk gázt, amikor D-be kapcsolunk

Vasúti átjárónál vagy piros lámpánál ha szabad az út, elcsábulhatunk, hogy egy intenzív gázfröccsel kilőve induljunk el. Ez azért nem olyan jó ötlet, mert minél magasabb induláskor a fordulatszám, annál nagyobb igénybevételnek tesszük ki a hajtásláncot. Ha ez rendszeresen fordul elő, az jelentősen csökkenti a váltó élettartamát.

2. Csak indokolt esetben használjuk az N fokozatot

Gyakori vélekedés, hogy érdemes üresbe tenni a váltót menet közben, például lejtmenetben. Sokak szerint így kíméljük a hajtásláncot, másrészt kevesebb üzemanyag fogy. Ez azonban nem igaz: a lejtőn gurulva N állásban a motorfék nem működik, ami a fogyasztásnak kedvezne. Ráadásul ha közben váratlanul gyorsítani kellene, az gondot jelent, mert a váltó nincs fokozatban. A modern automata váltós autók ráadásul érzékelik, ha lejtmenetben lassítani szeretnénk, és automatikusan alacsonyabb fokozatba kapcsolnak bármiféle beavatkozás nélkül. Ilyenkor valóban csökken a fogyasztás.

Álló helyzetben ugyan nincs balesetveszély, más kérdés, hogy mennyire érdemes például a pirosnál N-be kapcsolni. A korszerű automata váltók ugyanis probléma nélkül elviselik, hogy arra az időre, amíg a lámpa zöldre vált, fokozatban maradjanak. A felesleges N állásba kapcsolással a kapcsolómű gyorsabban elhasználódik, élettartama csökken.

3. Csak annyit pakoljunk a kocsiba, amennyit biztosan elbír

Aranyszabály, hogy egyik autót sem tanácsos túlterhelni, mert ártalmas lehet például a felfüggesztésre vagy a futóműre nézve. Az automata váltós autókra ez fokozottan igaz, ugyanis a váltóban lévő olaj túlhevülhet. Ennek következtében a váltó alkatrészei nem kapnak megfelelő kenést, így megnő a károsodás esélye.

4. A sport fokozattal érdemes várni

Sport módban a szokásoshoz képest gyorsabban kapcsol egyik fokozatból a másikba az automata váltó magas fordulatszámon, ennek köszönhető a sportos vezetési élmény. Ha azonban a váltóolaj hőmérséklete nem elég magas, a fokozott megterhelés károsíthatja a váltót és a motort is. Ezért érdemes a sport üzemmód használatával megvárni, hogy a váltóolaj elérje az üzemi hőmérsékletét. Ez a váltónak és a motornak egyaránt jót tesz.

5. Ha lemerült az akkumulátor, ne toljuk be az autót

Az egyik legrosszabb, ami egy automata váltós autóval történhet, ha megpróbálják betolni. D állásában ugyanis a váltó alkatrészei is mozogni kezdenek, ha betoljuk az autót. Viszont, mivel a motor nem jár, nem kapják meg a szükséges kenést. Ez súlyos károsodást okozhat az automata váltóban, aminek javítása jelentős összegbe kerülhet. Természetesen lehet tolni az autót, ha valamiért nem tudjuk elindítani, de ilyenkor N fokozatba állítsuk a váltót. Ha az akkumulátor lemerül, inkább töltsük fel, vagy ha ez valamiért nem lehetséges, bikázzuk be.

Mire figyeljünk még az automata váltó használata során?

  • Automata váltó használata télen
    Havas, jeges, csúszós úton, amennyiben a váltó lehetővé teszi, alkalmazzunk magasabb fokozatot, hogy megakadályozzuk a kerekek kipörgését.
  • Soha ne váltsunk P vagy R fokozatba, ha az autó mozgásban van
    Különösen idősebb autók automata váltóját károsíthatja, a javítás pedig drága lehet. (Az újabb típusoknál az automatika figyelmen kívül hagyja ezeket a parancsokat, de jobb félni, mint megijedni…)
  • A fékpedált kizárólag a jobb lábbal használjuk
    Akárcsak a kézi váltós autóknál. A bal lábunk automata autó vezetésénél végig pihenhet.
  • Lejtőn haladáskor használjuk a motorféket
    És ha a váltó lehetővé teszi, váltsunk alacsonyabb fokozatba (L, 1, 2 jelzések).
  • Földes úton, sárban elakadáskor ne nyomjuk a gázt feleslegesen.
    Ezzel tönkretehetjük a sebességváltót. Inkább hívjunk segítséget.
Az automata sebességváltó kényelmes és biztonságos közlekedést tesz lehetővé.
Az automata sebességváltó kényelmes és biztonságos közlekedést tesz lehetővé.

Tények és tévhitek az automata váltóval kapcsolatban

Az automata váltó nem a profiknak való

Ennél sarkosabb véleményeket is hallani, például hogy az automata váltó kezdőknek való, lusta sofőröknek találták ki, illetve a nagypapák számára ideális – vagy egyenesen azoknak, akik nem tudnak vezetni. A gondolatmenet egyik fő érve, hogy a kuplung és a váltó (gyakori) használata nélkül az, amit a sofőr csinál, nem is igazi vezetés.

Nem nehéz belátni, hogy ez nem igaz. Gondoljunk csak arra, hogy egy nagyvárosban, egy sok sávos úton, egy nagy kereszteződésben, ahol esetleg még egy vagy két villamos is áthalad, mennyi mindent kell csinálnia a sofőrnek. És mennyi mindenre kell odafigyelnie! Az automata váltó valójában megkönnyíti a vezető dolgát, mert nem kell még a sebességváltással is foglalkoznia. Arról nem is beszélve, hogy a sok piros lámpának köszönhetően – és a városi forgalomban általában is – az állandó sebességváltás mennyire igénybe veszi a lábat, a térdet, az ízületeket és az izmokat.

Vagyis az automata váltós autó vezetése is “igazi” vezetés, azzal a nem elhanyagolható különbséggel, hogy egyszerűbb, kényelmesebb és biztonságosabb közlekedést tesz lehetővé.

Az automata váltó drága mulatság

Sarkos megállapítás, amiben ugyanakkor van némi igazság. Az automata váltóért általában felárat kell fizetni, mivel ez a technológia a kézi váltónál többet tud, ennek a többletnek pedig ára van. Másrészt a karbantartása, javítása is költségesebb lehet, mint a kézi váltóé. A váltóolaj cseréjére például gyakrabban van szükség, mint a kézi váltók esetében. Ezen nem szabad spórolni, mert drágább lehet a leves, mint a hús. Vagyis sokkal többe kerül, ha később tönkremegy a váltó, mint az olajcsere.

De az éremnek két oldala van. A másik oldalon ott van az a kényelem, amit az automata váltó biztosít a kézi váltóhoz képest, illetve a jóval kevesebb stresszel járó vezetési élmény és az értéktartás. A kézi váltó használatánál ráadásul mindig jelen van az emberi tényező: előfordul, hogy ügyetlenül váltunk, megreccsenhet a váltó, vagy idegesen vezetünk, és esetleg a szokásosnál durvábban bánunk a váltóval. Ezek a tényezők az automata váltónál biztosan nem, vagy csak jóval kisebb mértékben játszanak szerepet.

Az automata váltós autók rengeteget fogyasztanak

Ez egy olyan tévhit, ami újra és újra felüti a fejét, pedig ma már semmi sem igaz belőle. Annak, hogy makacsul vissza-visszatér, talán az lehet az oka, hogy kb. a 2000-es évek elejéig az automata váltós autók valóban többet fogyasztottak. Mostanra azonban az automata sebességváltók annyit tökéletesedtek, hogy fogyasztásuk nagyjából megfelel a kézi váltós autók üzemanyag-felhasználásának.

Sőt, a mai, gyakran 8-9 fokozatú automata váltók nem csak gyorsan váltanak, de jóval hamarabb is, mint régebbi társaik. Így a motor sokkal egyenletesebben dolgozik, ami tovább optimalizálja a teljesítményt és csökkenti a fogyasztást. Így ma már nem ritka eset, hogy az automata váltós autók fogyasztása alulmúlja a kézi váltós modellekét – és ez egyre kevésbé csak a luxus kategóriát jellemzi.

Automata váltó – gyakori kérdések

Az automata váltó hogyan működik?
Az automata váltó többféle elven is működhet, megkülönböztetünk például szekvenciális, bolygóműves, duplakuplungos és még néhány további típust. A működési elve mindegyiknek más és más. Közös jellemzőjük, hogy használatukhoz nem kell benyomni a kuplungot (éppen ezért az automata váltós autókban nincs is kuplungpedál). Illetve az autó haladása közben nem szükséges kézzel sebességet váltani.

Miért jó az automata váltó?
Az automata váltós autók vezetése kényelmesebb és egyszerűbb, mint a hagyományos, kézi váltós típusoké. Mivel a sebességváltás nem igényel odafigyelést, így a vezető jobban tud koncentrálni a közlekedés egyéb körülményeire. Így az automata váltó biztonságosabbá teszi a közlekedést.

Az automata váltós autók többet fogyasztanak?
Ez a régebbi típusok egy részére volt érvényes. A ma kapható automata váltós autók fogyasztása nem haladja meg a kézi váltós típusokét. Sőt, fogyasztásuk sok esetben alacsonyabb azokénál.