A mai világban a legtöbben krónikus időhiányban szenvedünk. Pont ezért elképesztően idegesítő, amikor egymás után kapjuk a piros lámpákat, mondjuk a melóból hazaúton. Még vacsit kell csinálni, ott a gyerek házija, ja meg még az két email… Erre ez a harmadik piros lámpa zsinórban! Egy ilyen szituációban csábító lehet odalépni a lovaknak, és gyorsan átslisszanni a piroson. Ez még nem piros, csak narancssárga… Mégsem jó ötlet. De miért is nem az?
Itt a piros, hol a piros?
A piros lámpát senki se szereti. Ha zsinórban jön több, akkor pedig főleg nem. A zöldhullám szívet melengető jelenségével szemben a sorozatos piros lámpák instant feljebb emelik az ember vérnyomását. Pedig szükség van piros lámpákra. Ahogy arra is, hogy ne menj át rajtuk, még akkor sem, ha úgy tűnik, könnyen megoldható lenne. De miért is ne?
Nem a büntetés a legnagyobb kockázat
Az autóvezetés nem gyerekjáték. Nem kellemes belegondolni, de lényegében akárhányszor autóban ülünk, egy másodpercnyi elbambulásra vagy elborulásra vagyunk attól, hogy egy nagyobb balesetet okozzunk. Jó, amikor harminccal átgurulunk a három utcára lakó nagyszülőkhöz, akkor nem feltétlen. (Akkor csak azt kockáztatjuk, hogy milliós kárt okozunk magunknak, másoknak pedig rengeteg fejfájást és stresszt.) Magyarán: az autóvezetés nem gyerekjáték. Legtöbbünk élete során a mindennapos tevékenységeink közül talán az egyetlen, ahol ennyire magasak a tétek és ennyire szűkek a hibahatárok.
Csak itt jön be az emberi kényelmesség. Az önfegyelem és önuralom nem túl komfortos dolgok ugyebár. Mert hát én húsz éve vezetek, és egyszer sem volt semmi. Jó, párszor lepadkáztam, de ennyi. Akkor minek feszüljek rá? Tudok én vezetni, na nehogy már! Ezért nyugodtan eldumálgathatok telón, vagy éppen átslisszanhatok a piroson. Aztán egyszer ott a baj. Szerencsére nem egyszerre, mert őrangyalok is vannak a világon. De ha sokáig játszunk a tűzzel, előbb-utóbb kimarad egy műszak a heti beosztásukból. És valami koccan vagy törik, jó esetben csak a kocsi. Ez van. Nem kellemes, de ez van. És akármilyen közlekedési szabályról van szó, ezt érdemes mérlegelni, mielőtt nagy mellénnyel odalépünk a gáznak.

Mindig várjuk meg a zöld lámpát, vagy a rendőr jelzését!
A piros lámpa áthajtás esetén sokszor életveszélyes.
Ugyanis minden másik irányból zöld a lámpa, azaz jöhet a keresztirányú forgalom. Még éjjel is. Sokszor nem látni be a kereszteződést, így nem látod, jön-e épp valaki keresztből. Lehet igen, lehet nem.
Arról nem is beszélve, ha kifogsz valami alfahímet, aki kigombolt inggel zúz haza éppen az Ötkertből a merdzsójával. Lehet, már nagyjából józan, és az is, hogy ő veled ellentétben csak a zöld lámpánál nyomja. Csak lehet, hogy nem ötvennel, hanem százzal… Egy szó mint száz, az áthajtás a piroson egy olyan orosz rulett, ahol nem csak magadat és az autódat teszed fel tétként.
Na de mi van, ha beakadt a piros lámpa?
A fenti, kissé ijesztgetős sorokra persze rá lehet kontrázni. Mi van, ha beakadt a piros lámpa, és a kutya sem jön? Most komolyan álljak itt, miközben otthon áll a bál? A vonatkozó szabályok alapján a válasz sajnos igen. Akármilyen frusztráló is ez, és akárhányan dudálnak mögötted, KRESZ alapján ilyenkor meg kell várnod, amíg meggyógyítják a közlekedésfelügyeletnél…
Ugyanis a közlekedési rendszerek, a forgalomirányítás egy nagyon összetett zsonglőrmutatvány. Mindennek óramű pontossággal kell működnie, vagy életveszélyes helyzetek keletkeznek. És ha valami elromlik, nem fog illeszkedni az egészbe. Ha tehát beakad egy piros, nem tudod, hogy a keresztirányú forgalomnak nincs-e zöld. Vagy amíg ki nem jön egy rendőr.
A szabadulj a börtönből kártya: forgalomirányító rendőr
Egy rendőr azonban megoldhatja ezt a frusztráló gordiuszi csomót. Ha ugyanis ő irányítja a forgalmat, akkor felülbírálhatja a közlekedési lámpa jelzéseit. Ezért ha pár perc alatt nem oldódik meg a probléma, értesítsd a rendőrséget. Ők fel tudják venni a kapcsolatot a közlekedésfelügyelettel, illetve adott esetben egy járőr ki tud jönni forgalmat irányítani. Akkor pedig szabályosan, bárki veszélyeztetése nélkül tudsz átmenni a piroson.
Extra tipp: Ha attól félsz, hogy nem érsz oda a munkahelyedre, vagy lemaradsz egy fontos találkozóról, nagy a kísértés, hogy odalépj a gáznak, aztán majd lesz valahogy. Inkább igyekezz megnyugodni, húzódj félre, és írj egy gyors SMS-t a főnöködnek vagy ismerősödnek, hogy mi a helyzet. Az emberek a legtöbb esetben nem veszik rossz néven a késést, ha alapos okkal késel. De ha még nem is ez a helyzet, kockáztatnád az életed – és mások életét – egy esetlegesen felvont szemöldökért?
Áthajtás piroson: büntetés és egyéb információk
Miután beszéltünk a közlekedésbiztonságról, következzék egy kis jogi háttér és pár extra információ pontokba szedve:
- A piros lámpán való áthajtás közigazgatási szabálysértés, amit a jármű üzemben tartójára sújtanak ki. Tehát hiába kamuzod azt, hogy a haverod volt az a kocsiddal.
- A hatóságoknak két éve van kiszabni a bírságot, utána elévül. (Általában pár hét alatt kiküldik a büntetést.)
- A bírság vagy büntetés összege 2023-ban 50 000 Ft.
- Ha nem fizetjük be a csekket, közigazgatási/rendőrségi eljárás indul ellenünk, ezért nem érdemes megpróbálni megúszni.
- A szabálysértést bizonyítaniuk kell képekkel vagy videóval. Ha nem találod bizonyító erejűnek a felvételeket, fellebbezhetünk az eljáró hatósággal szemben.
- Bár kamerafelvételek alapján is megbüntethetnek, gyakoribb, hogy rendőr ér tetten, és bírságol meg.
Konklúzió
A piroson áthajtás gyakran életveszélyes, ezért akármilyen frusztráló is a dolog, igyekezz higgadtnak maradni. Ha beakadt egy piros lámpa, inkább értesítsd a rendőrséget!
Érdekelnek egyéb, autózással kapcsolatos témák? Nézz körül a Schiller blogján!