A fagyálló folyadékról nem szabad elfelejtkezni télen. Ugyanis bár mostanság már inkább enyhék a telek, azért tud fagyni. És ilyenkor nemcsak a havas, csúszós utak a veszélyesek, hanem ironikus módon a motor is meg tud főni. De miért is? Miért fontos a fagyálló hűtőfolyadék? Milyen gyakran kell cserélni? Jó ötlet a fagyálló cseréje önállóan, vagy bízzuk szakemberre? Lássuk is!
Mire való a hűtőfolyadék?
Kezdjük az alapokkal. A rutinos autósoknak nem kell magyarázni a dolgot, de remélhetőleg az érdeklődő friss sofőrök is olvasgatnak autós cikkeket… Ezért, ha esetleg nem volt elég alapos az autós oktatás, vagy pont nem tudott odafigyelni valaki, érdemes visszamenni az elejéhez.
A belső égésű motorokban nagyon gyors, dinamikus égés zajlik. Ami egyfelelől biztosítja az energiát az autó előre hajtásához. Azonban a fém alkatrészek súrlódnak. Ez a felmelegedés egy bizonyos szintig teljesen természetes és bele van kalkulálva az egyenletbe. A motorolaj, illetve az üzemanyag adalékanyagai csökkentik a súrlódást. Ez azonban nem elég, kívülről is hűteni kell a motort. Erre való a hűtőfolyadék, amit keringet a motor. De akkor mi a helyzet télen, miért tud mégis megfőni a motor?
Itt nyilván az a kérdés merül fel, hogy ha hűti a motort, akkor a meleg motor miatt biztos nem tud megfagyni. De nem is a már járó motornál van a gond. Hanem induláskor. Ha meg van fagyva, be tud kásásodni, és nem tud olyan gyorsan olvadni, amilyen gyorsan a motor melegszik. És ilyenkor a motor előbb melegszik túl, mint hogy felolvadna a megfagyott folyadék, és így mégis megsül a hidegben. Ami adott esetben visszafordíthatatlan kár. És bár a motorok tervezői számoltak a problémával, és úgynevezett fagydugókat építenek a motorokba, ezek az utolsó védvonal, amit nem jó próbára tenni. Jobb, ha nem is tud megfagyni a hűtőfolyadék.

A fagyálló hűtőfolyadék a hidegben sem fagy meg
Erre találták fel a fagyálló hűtőfolyadékot. Ami nem hűtővíz, bár van benne víz is. A fagyálló hűtőfolyadék az elvárások alapján mínusz 30-35 fokig nem tud megfagyni. Ma Magyarországon a mínusz tíz is ritka. Ezért ez bőven elég nagy hibahatár. Ha mínusz harminc fok van, akkor meg úgysem nagyon akaródzik kimenni az embernek autókázni…
Készre kevert vagy bekeverendő fagyálló folyadék?
Többféle típus van, amiket színekkel és kódokkal különböztetnek meg. Vannak készre kevert elegyek. De olyan fagyálló keverékek is, amiket desztillált vízzel kell keverni a meghatározott arányban. Milyet válasszál? A legegyszerűbb a benzinkúton megkérni az eladót, hogy segítsen kiválasztani a táblázat formátumú segédlet alapján (a legtöbb helyen van). Illetve az autóhoz járó dokumentációban is ott van.
Magad cseréld ki vagy bízd szakemberre?
A kérdés mindig az, hogy mennyire értesz az autódhoz. Ha igen, valószínűleg nem kell magyaráznunk, mi a helyzet. Ha nem, akkor egyfelől alapos tájékozódás után jó eséllyel meg tudod jól csinálni, nem egy rakétatudomány. A kérdés mindig az, van-e rá időd és szabad vegyértéked. Ha van, nyugodtan lehet próbálkozni. Ha nincs, kérj segítséget, és biztosra mész.
A fagyálló hűtőfolyadék cseréje: milyen gyakran kell?
Általában két-három év. De itt is a folyadék flakonjának leírásából, a dokumentációból, illetve a szakértői tanácsokból érdemes kiindulni. Ha nem megy, kérdezz addig, amíg menni fog!
És a Schillertől is lehet kérdezni!
Ha kérdésed van az autókkal kapcsolatban, tőlünk is nyugodtan kérdezhetsz. Egyszerre foglalkozunk autók szervizelésével, ezen túl használt, illetve új autók értékesítésével, így minden kérdésedre választ tudunk adni!