Az autók hosszú és minél problémamentesebb működéséhez nagyon fontos a gondosság és odafigyelés. Bár a kíméletes vezetési stílustól kezdve az olajszint rendszeres ellenőrzéséig sok mindenre érdemes odafigyelni, a hibajelzések mellett nem szabad elmenni. Ha valami világít, fontos tudni, mit jelent. Főleg, ha piros! De a sárga piktogramok sem jelentenek örömhírt, ezért ebben a cikkben kitérünk arra, mit is takarnak az egyes hibajelzések a műszerfalon. Emellett pedig szó lesz az OBD olvasóval kinyerhető hibakódokról is.
Hibajelzések a műszerfalon: miért világítanak?
Az autók alapvetően a műszerfalon található hibakódok segítségével tudnak kommunikálni a sofőrrel. És bár néhány lámpa biztos, hogy mindenki számára ismerős, biztos, hogy lesz ismeretlen jelzés is. A technológia fejlődése miatt pedig egyre több rendszer van beépítve a modern autókba. Ezzel párhuzamosan egyre szaporodnak azok a hibajelzések a műszerfalon, amiket ki tud jelezni a jármű. Ez egyfelől nagy segítség, mert információhoz jutunk az autó állapotáról és igényeiről. Másfelől pedig könnyen megijedhetünk egy-egy ismeretlen lámpától, főleg, ha egy hosszabb utazás közepén villannak fel. Ezért fontos tudni, mit takarnak az adott hibajelzések a műszerfalon! Ha képben vagyunk, nem bizonytalanságot fog kiváltani egy-egy ikon. Ezen felül tudni fogjuk, kell-e szerelő, és ha igen, mit mondjunk neki.

Színkódolás – így vannak kategorizálva a hibajelzések a műszerfalon
A színkódolás nagy segítséget nyújt az autósnak. A színek ugyanis jelzik, mennyire komoly a helyzet. Így még akkor is tudhatjuk, mekkora a baj, ha nem ismerjük fel a piktogramot. A színek jelentése a következő:
- Piros: súlyos probléma, minél előbb igyekezz orvosolni. A lámpák egy része egyben arra is utasít, hogy állj meg és ne használd tovább az autót.
- Sárga: általában fontos, de nem kritikus információ: szervizigényt, lassan aktuális alkatrészcserét stb. jelez. (Kivétel ez alól a ködlámpa ikonja). Ha sárga hibajelzést látsz, mihamarabb keress fel egy szervizt!
- Zöld vagy kék: nincsen probléma, csupán informatív jellegű piktogramok.
- Fehér: két eshetőség van, lehet tájékoztató jellegű, ezzel szemben szervizigényt is jelezhet.

Forrás: dailymail.co.uk
Lista: ezt jelentik a hibajelzések a műszerfalon
Érdemes felsorolni a fent bemutatott jelzéseket. Ugyanis bármelyiket is látod az autón, legörgetve megtalálod, mi is lehet a probléma. Lássuk is!
1. Első ködlámpa bekapcsolva.
2. Hiba lépett fel a szervokormányban. Érdemes a szervofolyadékot pótolni, vagy ha ez nem oldja meg a problémát, szervizhez fordulni.
3. Hátsó ködlámpa bekapcsolva.
4. Az ablakmosó folyadék szintje alacsony.
5. Elkopott a fékbetét, mielőbbi csere javasolt.
6. Sebességtartó automatika bekapcsolva.
7. Irányjelző lámpa működésben.
8. Hiba az eső- és fényérzékelő berendezésben. Hibátlan működés esetén ez a rendszer indítja be az ablaktörlőt, ha elered az eső, és kapcsolja fel a világítást, ha az autó például egy alagúthoz ér.
9. Az automata sebességváltó téli üzemmódba kapcsolva. Ilyenkor az autó kisebb motorfordulatszámmal és csökkentett hajtóerővel indul el.
10. Információs kijelző.
11. Izzítógyertya/izzítás visszajelzés. Ha folyamatosan világít, az izzítás folyamatban van, ha villog, hiba lépett fel a rendszerben.
12. A külső hőmérséklet fagypont közelében mozog.
13. Gyújtáskapcsoló figyelmeztető lámpája. Ha a kocsi nem indul, a hibát a kulcs chipje, vagy a gyújtáskapcsoló körül lévő gyűrűantenna hibája okozhatja. Érdemes a pótkulccsal próbálkozni. Ha továbbra sem indul az autó, szakemberhez kell fordulni.
14. A kulcs nincs az autóban (a kulcs nélküli indítórendszerrel ellátott autókban). A lámpa általában akkor gyullad ki, amikor a kulcsot úgy vesszük ki az autóból, hogy a motor jár. A kulcsot tegyük vissza az utastérbe.
15. A távirányítóban gyenge az elem.
16. Távolság-figyelmeztető lámpa. Az előttünk haladó autó túlságosan közel van hozzánk.
17. Nyomjuk le a tengelykapcsoló pedált.
18. Nyomjuk le a fékpedált.
19. Kormányzár-figyelmeztető lámpa. A rendszer bekapcsolt vagy meghibásodott, érdemes szakemberhez fordulni.
20. Távolsági fényszóró bekapcsolva.
21. Az abroncsban alacsony a nyomás, fújjunk levegőt a gumiba.
22. Oldalvilágítás bekapcsolva.
23. Kiégett valamelyik külső izzó.
24. Nem működik a féklámpa. Érdemes kicserélni a biztosítékot, és ha a probléma továbbra is fennáll, szervizbe vinni az autót.
25. A dízel részecskeszűrő lámpája. Villoghat vagy világíthat, ilyenkor érdemes mielőbb felkeresni egy szakszervizt.
26. Vonóhorog-figyelmeztető lámpa. Érdemes ellenőrizni a kocsi és az utánfutó összeköttetését.
27. Meghibásodott légrugó.
28. Sávelhagyásra figyelmeztető lámpa. Ha pirosan világít, térjünk vissza a sávunkba, ha sárgán, akkor az úton nem detektálható a forgalmi sáv.
29. Meghibásodott katalizátor. Csere előtt érdemes alaposan átvizsgáltatni, mert lehet, hogy a lambdaszonda okozta a meghibásodást.
30. Nincs bekapcsolva a biztonsági öv.
31. Parkolófék aktív.
32. Töltés-visszajelző. Hiba léphetett fel az akkumulátorban vagy a generátorban.
33. Parkolóasszisztens bekapcsolva.
34. Az autót haladéktalanul vigyük szervizbe. (Szerviz szükséges.)
35. Adaptív fényszóró bekapcsolva.
36. A fényszóró magasság állítását jelző lámpa. Hiba lépett fel a működésben.
37. Meghibásodott a hátsó spoiler. Keressünk fel egy szervizt és semmiképp se hajtsunk 120 km/h-nál gyorsabban.
38. Hiba léphetett fel a tetőt nyitó szerkezetben. Nyitás/csukás közben a lámpa világít, de teljesen nyitott vagy csukott helyzetben ki kell aludnia. Amennyiben világít, érdemes megpróbálni még egyszer nyitni-csukni. Ha továbbra is világít, szerviz felkeresése javasolt.
39. Hiba lépett fel a légzsák és/vagy a biztonsági öv rendszerében.
40. Kézifék behúzva.
41. Víz került az üzemanyagba.
42. Az utas oldali légzsák nem működik.
43. Karbantartás szükséges, minél előbb keressük fel a szervizt.
44. Tompított fényszóró bekapcsolva.
45. Eltömődött a légszűrő, mielőbb ki kell cserélni.
46. Eco-üzemmód aktív.
47. Lejtmenet vezérlő aktív.
48. A hűtővíz hőmérséklete túl magas. A komolyabb kár elkerülése érdekében állítsuk le az autót. Miután a víz lehűlt, szükség esetén töltsük újra a tartályt. Amennyiben a következő indítás után is túlmelegszik, haladéktalanul forduljunk szakemberhez.
49. Az ABS-rendszer nem működik.
50. Szennyezett üzemanyagszűrő.
51. Az oldalsó ajtó(k) nyitva.
52. A motorháztető nyitva van.
53. Az üzemanyag szintje alacsony.
54. Meghibásodott az automata sebességváltó.
55. Sebességhatároló rendszer aktív.
56. Meghibásodott a lengéscsillapító.
57. Alacsony az olajnyomás.
58. A szélvédő fűtése aktív.
59. Nyitott csomagtartó.
60. A menetstabilizáló (ESP) meghibásodott.
61. Esőérzékelő aktív.
62. Motorhiba.
63. Hátsó ablakfűtés bekapcsolva.
64. Automata ablaktörlő bekapcsolva.
(elnevezések neveinek lokalizálása: hvg.hu)
OBD hibakód olvasó és az autó hibakódok
Az autók szerelmesei számára ismerősen cseng az OBD olvasó kifejezés, egyeseknek talán még van is otthon. Az OBD az On-Board Diagnostics (magyarul fedélzeti diagnosztika) rövidítése. A modernebb autók ugyanis igyekeznek minél pontosabban felismerni és kategorizálni a működés során fellépő hibákat. Az általában egy betűből és négy számból összeálló OBD-kódok nagy pontossággal leírják, mi a probléma, így az autó szétszerelése nélkül is azonosíthatjuk a gond forrását. A szerelőműhelyekben elengedhetetlen eszközről van szó, amely a profibb hobbiautósok garázsaiban is előfordul. (Természetesen az, hogy a kijelzett hibakód utána egyedül is orvosolható vagy csak komoly szaktudással, már másik kérdés.)

Az OBD autó hibakódok felépítése
Nézzük meg kicsit részletesebben az OBD hibakódokat. Ahogy már említettük, a formátum a következő: betű+négy szám. Négyféle betű fordulhat elő a kódok elején:
- B, mint body. Az autó testelektronikájára vonatkozik (biztonsági rendszer, ajtózárak stb.)
- C, mint chassis. A C a futómű problémáit jelzik (pl. kormányrendszer, lengéscsillapítók).
- P, mint powertrain. A P a motorra vagy a hajtásláncra vonatkozik.
- U, mint undefined, azaz nem meghatározott. Lényegében az egyéb kategória.
A második karakter azt jelzi, hogy az adott meghibásodás gyártóspecifikus (1) vagy gyártófüggetlen (0).
A harmadik karakter az érintett alkatrészcsoportot azonosítja be.
A negyedik és ötödik karakter pedig pontosan meghatározza, melyik alkatrésszel adódott probléma.
A pontos hibakódok listája nagyon hosszúra nyúlik, ezért nem illesztettük be jelen cikkbe. Akit érdekel, az egész listát is megtalálhatja több honlapon, illetve külön is beírhat egy adott hibakódot.
Ebben különböznek a hibajelzések a műszerfalon az autó hibakódoktól
A fentiekből jól látszik, hogy a hibajelzések a műszerfalon inkább utasítások, például csináld X-et, állj meg, ellenőrizd stb. Az OBD2 olvasóval kinyerhető autó hibakódok pedig nagyon pontos diagnosztikai információk, amelyek alapján munkához láthat a szerelő. Természetesen hozzáértő hobbistaként is jó szolgálatot tehet egy OBD2 hibakód olvasó. Ezzel együtt ha komolyabb gond van, valószínűleg érdemes felkeresni egy szerelőt.
(Majdnem) minden út a szerelőhöz vezet
Egy ideális világban a szerelő csak a műszakiztatás, illetve a rendszeres beavatkozások (olajcsere, fékbetét csere stb.) erejéig kerül közelebbi kapcsolatba az autónkkal. Ez a gyakorlatban legtöbbször nem így van, előbb-utóbb a legtöbb autót el kell vinni műhelybe kisebb-nagyobb javítanivalókkal. Ezen felül az autók nem szeretik a halogatást, ha hibáról van szó. Nemcsak balesetet okozhatunk, de további kár is keletkezhet a járműben, ha nem teszünk lépéseket.
Ezért érdemes tudni a hibajelzések jelentését, és azonnal felhívni vagy felkeresni egy szerelőt, ha valamelyik sárga vagy piros hibajelzés kigyullad a műszerfalon. Nemcsak hamarabb megoldódik a gond, de az esetleges veszélyeket és további károkat is elkerülhetjük.
Főleg, ha egy olyan megbízható céget választunk, mint a Schiller: a csaknem harminc év, amióta autókat javítunk, garancia a felhalmozott tudásra. Felkészült márkaszervizeink sok szeretettel várják az érdeklődőket!