Az autó hibakódok OBD olvasóval olvashatók ki.

Hibajelzések a műszerfalon: ezt jelentik a szimbólumok

2024.01.31.

10 perc

Az autók hosszú és minél problémamentesebb működéséhez nagyon fontos a gondosság és odafigyelés. Bár a kíméletes vezetési stílustól kezdve az olajszint rendszeres ellenőrzéséig sok mindenre érdemes odafigyelni, a hibajelzések mellett nem szabad elmenni. Ha valami világít, fontos tudni, mit jelent. Főleg, ha piros! De a sárga piktogramok sem jelentenek örömhírt, ezért ebben a cikkben kitérünk arra, mit is takarnak az egyes hibajelzések a műszerfalon. Emellett pedig szó lesz az OBD olvasóval kinyerhető hibakódokról is.

Hibajelzések a műszerfalon: miért világítanak?

Az autók alapvetően a műszerfalon található hibakódok segítségével tudnak kommunikálni a sofőrrel. És bár néhány lámpa biztos, hogy mindenki számára ismerős, biztos, hogy lesz ismeretlen jelzés is. A technológia fejlődése miatt pedig egyre több rendszer van beépítve a modern autókba. Ezzel párhuzamosan egyre szaporodnak azok a hibajelzések a műszerfalon, amiket ki tud jelezni a jármű. Ez egyfelől nagy segítség, mert információhoz jutunk az autó állapotáról és igényeiről. Másfelől pedig könnyen megijedhetünk egy-egy ismeretlen lámpától, főleg, ha egy hosszabb utazás közepén villannak fel. Ezért fontos tudni, mit takarnak az adott hibajelzések a műszerfalon! Ha képben vagyunk, nem bizonytalanságot fog kiváltani egy-egy ikon. Ezen felül tudni fogjuk, kell-e szerelő, és ha igen, mit mondjunk neki.

A különféle hibajelzések a műszerfalon mind tájékoztatást adnak az autó állapotáról.
A különféle hibajelzések a műszerfalon mind tájékoztatást adnak az autó állapotáról.

Színkódolás – így vannak kategorizálva a hibajelzések a műszerfalon

A színkódolás nagy segítséget nyújt az autósnak. A színek ugyanis jelzik, mennyire komoly a helyzet. Így még akkor is tudhatjuk, mekkora a baj, ha nem ismerjük fel a piktogramot. A színek jelentése a következő:

  • Piros: súlyos probléma, minél előbb igyekezz orvosolni. A lámpák egy része egyben arra is utasít, hogy állj meg és ne használd tovább az autót.
  • Sárga: általában fontos, de nem kritikus információ: szervizigényt, lassan aktuális alkatrészcserét stb. jelez. (Kivétel ez alól a ködlámpa ikonja). Ha sárga hibajelzést látsz, mihamarabb keress fel egy szervizt!
  • Zöld vagy kék: nincsen probléma, csupán informatív jellegű piktogramok.
  • Fehér: két eshetőség van, lehet tájékoztató jellegű, ezzel szemben szervizigényt is jelezhet.
Az autó hibakódok a műszerfalon az alábbi módon jelennek meg.
Az autó hibakódok a műszerfalon az alábbi módon jelennek meg.

Forrás: dailymail.co.uk

Lista: ezt jelentik a hibajelzések a műszerfalon

Érdemes felsorolni a fent bemutatott jelzéseket. Ugyanis bármelyiket is látod az autón, legörgetve megtalálod, mi is lehet a probléma. Lássuk is!

1. Első ködlámpa bekapcsolva.
2. Hiba lépett fel a szervokormányban. Érdemes a szervofolyadékot pótolni, vagy ha ez nem oldja meg a problémát, szervizhez fordulni.
3. Hátsó ködlámpa bekapcsolva.
4. Az ablakmosó folyadék szintje alacsony.
5. Elkopott a fékbetét, mielőbbi csere javasolt.
6. Sebességtartó automatika bekapcsolva.
7. Irányjelző lámpa működésben.
8. Hiba az eső- és fényérzékelő berendezésben. Hibátlan működés esetén ez a rendszer indítja be az ablaktörlőt, ha elered az eső, és kapcsolja fel a világítást, ha az autó például egy alagúthoz ér.
9. Az automata sebességváltó téli üzemmódba kapcsolva. Ilyenkor az autó kisebb motorfordulatszámmal és csökkentett hajtóerővel indul el.
10. Információs kijelző.
11. Izzítógyertya/izzítás visszajelzés. Ha folyamatosan világít, az izzítás folyamatban van, ha villog, hiba lépett fel a rendszerben.
12. A külső hőmérséklet fagypont közelében mozog.
13. Gyújtáskapcsoló figyelmeztető lámpája. Ha a kocsi nem indul, a hibát a kulcs chipje, vagy a gyújtáskapcsoló körül lévő gyűrűantenna hibája okozhatja. Érdemes a pótkulccsal próbálkozni. Ha továbbra sem indul az autó, szakemberhez kell fordulni.
14. A kulcs nincs az autóban (a kulcs nélküli indítórendszerrel ellátott autókban). A lámpa általában akkor gyullad ki, amikor a kulcsot úgy vesszük ki az autóból, hogy a motor jár. A kulcsot tegyük vissza az utastérbe.
15. A távirányítóban gyenge az elem.
16. Távolság-figyelmeztető lámpa. Az előttünk haladó autó túlságosan közel van hozzánk.
17. Nyomjuk le a tengelykapcsoló pedált.
18. Nyomjuk le a fékpedált.
19. Kormányzár-figyelmeztető lámpa. A rendszer bekapcsolt vagy meghibásodott, érdemes szakemberhez fordulni.
20. Távolsági fényszóró bekapcsolva.
21. Az abroncsban alacsony a nyomás, fújjunk levegőt a gumiba.
22. Oldalvilágítás bekapcsolva.
23. Kiégett valamelyik külső izzó.
24. Nem működik a féklámpa. Érdemes kicserélni a biztosítékot, és ha a probléma továbbra is fennáll, szervizbe vinni az autót.
25. A dízel részecskeszűrő lámpája. Villoghat vagy világíthat, ilyenkor érdemes mielőbb felkeresni egy szakszervizt.
26. Vonóhorog-figyelmeztető lámpa. Érdemes ellenőrizni a kocsi és az utánfutó összeköttetését.
27. Meghibásodott légrugó.
28. Sávelhagyásra figyelmeztető lámpa. Ha pirosan világít, térjünk vissza a sávunkba, ha sárgán, akkor az úton nem detektálható a forgalmi sáv.
29. Meghibásodott katalizátor. Csere előtt érdemes alaposan átvizsgáltatni, mert lehet, hogy a lambdaszonda okozta a meghibásodást.
30. Nincs bekapcsolva a biztonsági öv.
31. Parkolófék aktív.
32. Töltés-visszajelző. Hiba léphetett fel az akkumulátorban vagy a generátorban.
33. Parkolóasszisztens bekapcsolva.
34. Az autót haladéktalanul vigyük szervizbe. (Szerviz szükséges.)
35. Adaptív fényszóró bekapcsolva.
36. A fényszóró magasság állítását jelző lámpa. Hiba lépett fel a működésben.
37. Meghibásodott a hátsó spoiler. Keressünk fel egy szervizt és semmiképp se hajtsunk 120 km/h-nál gyorsabban.
38. Hiba léphetett fel a tetőt nyitó szerkezetben. Nyitás/csukás közben a lámpa világít, de teljesen nyitott vagy csukott helyzetben ki kell aludnia. Amennyiben világít, érdemes megpróbálni még egyszer nyitni-csukni. Ha továbbra is világít, szerviz felkeresése javasolt.
39. Hiba lépett fel a légzsák és/vagy a biztonsági öv rendszerében.
40. Kézifék behúzva.
41. Víz került az üzemanyagba.
42. Az utas oldali légzsák nem működik.
43. Karbantartás szükséges, minél előbb keressük fel a szervizt.
44. Tompított fényszóró bekapcsolva.
45. Eltömődött a légszűrő, mielőbb ki kell cserélni.
46. Eco-üzemmód aktív.
47. Lejtmenet vezérlő aktív.
48. A hűtővíz hőmérséklete túl magas. A komolyabb kár elkerülése érdekében állítsuk le az autót. Miután a víz lehűlt, szükség esetén töltsük újra a tartályt. Amennyiben a következő indítás után is túlmelegszik, haladéktalanul forduljunk szakemberhez.
49. Az ABS-rendszer nem működik.
50. Szennyezett üzemanyagszűrő.
51. Az oldalsó ajtó(k) nyitva.
52. A motorháztető nyitva van.
53. Az üzemanyag szintje alacsony.
54. Meghibásodott az automata sebességváltó.
55. Sebességhatároló rendszer aktív.
56. Meghibásodott a lengéscsillapító.
57. Alacsony az olajnyomás.
58. A szélvédő fűtése aktív.
59. Nyitott csomagtartó.
60. A menetstabilizáló (ESP) meghibásodott.
61. Esőérzékelő aktív.
62. Motorhiba.
63. Hátsó ablakfűtés bekapcsolva.
64. Automata ablaktörlő bekapcsolva.
(elnevezések neveinek lokalizálása: hvg.hu)

OBD hibakód olvasó és az autó hibakódok

Az autók szerelmesei számára ismerősen cseng az OBD olvasó kifejezés, egyeseknek talán még van is otthon. Az OBD az On-Board Diagnostics (magyarul fedélzeti diagnosztika) rövidítése. A modernebb autók ugyanis igyekeznek minél pontosabban felismerni és kategorizálni a működés során fellépő hibákat. Az általában egy betűből és négy számból összeálló OBD-kódok nagy pontossággal leírják, mi a probléma, így az autó szétszerelése nélkül is azonosíthatjuk a gond forrását. A szerelőműhelyekben elengedhetetlen eszközről van szó, amely a profibb hobbiautósok garázsaiban is előfordul. (Természetesen az, hogy a kijelzett hibakód utána egyedül is orvosolható vagy csak komoly szaktudással, már másik kérdés.)

Az autó hibakódok OBD olvasóval olvashatók ki.
Az autó hibakódok OBD olvasóval olvashatók ki.

Az OBD autó hibakódok felépítése

Nézzük meg kicsit részletesebben az OBD hibakódokat. Ahogy már említettük, a formátum a következő: betű+négy szám. Négyféle betű fordulhat elő a kódok elején:

  • B, mint body. Az autó testelektronikájára vonatkozik (biztonsági rendszer, ajtózárak stb.)
  • C, mint chassis. A C a futómű problémáit jelzik (pl. kormányrendszer, lengéscsillapítók).
  • P, mint powertrain. A P a motorra vagy a hajtásláncra vonatkozik.
  • U, mint undefined, azaz nem meghatározott. Lényegében az egyéb kategória.

A második karakter azt jelzi, hogy az adott meghibásodás gyártóspecifikus (1) vagy gyártófüggetlen (0).

A harmadik karakter az érintett alkatrészcsoportot azonosítja be.

A negyedik és ötödik karakter pedig pontosan meghatározza, melyik alkatrésszel adódott probléma.

A pontos hibakódok listája nagyon hosszúra nyúlik, ezért nem illesztettük be jelen cikkbe. Akit érdekel, az egész listát is megtalálhatja több honlapon, illetve külön is beírhat egy adott hibakódot.

Ebben különböznek a hibajelzések a műszerfalon az autó hibakódoktól

A fentiekből jól látszik, hogy a hibajelzések a műszerfalon inkább utasítások, például csináld X-et, állj meg, ellenőrizd stb. Az OBD2 olvasóval kinyerhető autó hibakódok pedig nagyon pontos diagnosztikai információk, amelyek alapján munkához láthat a szerelő. Természetesen hozzáértő hobbistaként is jó szolgálatot tehet egy OBD2 hibakód olvasó. Ezzel együtt ha komolyabb gond van, valószínűleg érdemes felkeresni egy szerelőt.

(Majdnem) minden út a szerelőhöz vezet

Egy ideális világban a szerelő csak a műszakiztatás, illetve a rendszeres beavatkozások (olajcsere, fékbetét csere stb.) erejéig kerül közelebbi kapcsolatba az autónkkal. Ez a gyakorlatban legtöbbször nem így van, előbb-utóbb a legtöbb autót el kell vinni műhelybe kisebb-nagyobb javítanivalókkal. Ezen felül az autók nem szeretik a halogatást, ha hibáról van szó. Nemcsak balesetet okozhatunk, de további kár is keletkezhet a járműben, ha nem teszünk lépéseket.

Ezért érdemes tudni a hibajelzések jelentését, és azonnal felhívni vagy felkeresni egy szerelőt, ha valamelyik sárga vagy piros hibajelzés kigyullad a műszerfalon. Nemcsak hamarabb megoldódik a gond, de az esetleges veszélyeket és további károkat is elkerülhetjük.

Főleg, ha egy olyan megbízható céget választunk, mint a Schiller: a csaknem harminc év, amióta autókat javítunk, garancia a felhalmozott tudásra. Felkészült márkaszervizeink sok szeretettel várják az érdeklődőket!

Autószerelőre van szükségem!