
A KRESZ-vizsga sikeres teljesítése papíron azt jelenti, hogy minden elméleti tudásnak a birtokában vagyunk, amely felkészít minket a forgalomban való közlekedésre. Ez azonban nem teljesen igaz. Van néhány íratlan szabály, amelyek betartása nélkül sokkal feszültebb élmény a vezetés.
0. Mi az: mindenki ismeri, de sokan sajátosan alkalmazzák? – autós etikett
Bizony, ez a KRESZ, más néven a Közúti Rendelkezések Egységes Szabályozása. Magyarországon – és lényegében sehol – nem szerezhetsz jogosítványt, ha nem sajátítottad el a KRESZ szabályait (és erről nem adtál tanúbizonyságot a hatósági vizsgán). Szomorú tapasztalataink azonban arra engednek következtetni, hogy a sikeres KRESZ-vizsga önmagában még nem biztosítja, hogy minden későbbi járművezető ezt be is tartaná.
Márpedig ahhoz, hogy autós etikettről, íratlan illemszabályokról beszéljünk, igen fontos lenne az az alapvetés, hogy minden közlekedő betartja a KRESZ rá vonatkozó szabályait, illetve segíti közlekedő társait abban, hogy ők is minél egyszerűbben betarthassák azt.
Közlekedni olyan, mint részt venni egy társasjátékban: a szabályok megfelelő szintű ismerete mellett azok betartására való hajlandóságot kell mutatnunk, hogy a játék mindenki számára élvezhető és biztonságos legyen.
A KRESZ szabadon értelmezésével az a probléma, hogy egyfelől túlzott magabiztosságot sugall az elkövető részéről, másfelől pedig minden apró kihágás közelebb visz egy esetleges balesethez.
1. Hogyan használjuk a belső sávot? – autós etikett
A KRESZ úgy fogalmaz, hogy párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten a jobb szélső forgalmi sávban kell közlekednünk, a további forgalmi sávokat pedig előzés, balra kanyarodás vagy megfordulás esetén használjuk – ezt hívjuk jobbra tartásnak.
Ezzel kapcsolatban az írott és az íratlan szabályok is egybehangzóak, azaz arra irányulnak, hogy ne zavard a többi közlekedőt. Az autópályán kifejezetten szabálysértésnek számít, ha ezt nem tartod be, de lakott területen belüli közúton is udvariatlanság. Épp ezért ne csodálkozz, ha ilyen vagy olyan módon, de figyelmeztetnek közúti társaid erre. A szituáció tehát pofonegyszerű (és minden bizonnyal anno az oktatóddal is így gyakoroltátok): ha utolérsz valakit, megelőzöd, majd visszasorolsz a jobb sávba.
2. Kritikus pont: a besorolás autós etikettje
Ezt a problémát két aspektusból érdemes vizsgálnunk. Az első, ha mi szeretnénk besorolni. Ilyenkor illik nem az utolsó pillanatra hagyni az irányváltási szándék jelzését, valamint a manőver megkezdését. Ezzel ugyanis lényegesen kevesebb stresszt okozunk a közlekedésben résztvevőknek, ráadásul segítjük a dinamikus közlekedést is.
A másik lehetőség, ha elénk szeretnének besorolni. Nyilvánvalóan frusztráló, ha ezt a sofőr az utolsó pillanatban szeretné megtenni, de még így is jobban járunk, ha engedünk, és nem kezdünk bele egy olyan erőfitogtató játszmába, ami jobb esetben „csak” feszültséget, rosszabb esetben akár balesetet is szülhet.
3. Amitől a legtöbben a falra másznak: a folyamatos dudálás – autós etikett
Erre a jelenségre még azok is felfigyelhettek már, akiknek nincs jogosítványuk, és nemigen vesznek részt a városi forgalomban. A folyamatos dudálás ugyanis behallatszik a lakóépületekbe és az irodákba is. Lehet, hogy ezzel sokan nem értenek egyet, de mi azt gondoljuk, vezetés közben a mutogatás, a kiabálás, a fenyegetőzés, valamint a hosszas másodperceken át tartó dudálás teljes mértékben felesleges.
Ha csak azt vesszük figyelembe, hogy ezzel másokat is megzavarunk, ráadásul mi is könnyedén elveszíthetjük a kontrollt, láthatjuk, mennyire balesetveszélyes az ilyen magatartás. Arról már nem is beszélve, hogy módfelett udvariatlan.

4. Ne legyünk restek megköszönni – autós etikett
Valószínűleg nem veszélyeztetjük közvetlenül a forgalmat azzal, ha elfelejtjük megköszönni, hogy beengednek minket valahová, vagy elmulasztottuk jelezni az irányváltást. Ettől függetlenül azonban ez még nagy udvariatlanság.
Villantani egyet az elakadásjelzővel vagy felemelni a jobb kezünket nem kerül komolyabb energia befektetésbe, viszont rengeteget jelenthet közlekedő társainknak, akik így pozitívabb élményekkel folytatják az utat, ezzel is növelve a biztonságos, balesetmentes közlekedést.