Gyakorlatilag nem telik el nap anélkül, hogy a híradásokban el ne hangozna az „autóbaleset” szó. Az pedig rossz hozzáállás, hogy „ez csak másokkal történik meg”, ahogyan az az elgondolás is téves, hogy ha te figyelsz az utakon, nem lehetsz egy baleset áldozata. Mindent meg kell tenned a baleset esélyének csökkentése érdekében, és ebbe beletartozik, hogy tisztában légy azzal, melyek Magyarország legveszélyesebb útjai.
Autósként nyilvánvalóan tudni szeretnéd, melyek azok az utak, amelyek biztonságosak, és melyeket érdemes kerülni. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) azzal kapcsolatban is rendelkezik hivatalos adatokkal, hogy mely utakon történik a legtöbb baleset. Ezek alapján pedig rangsort lehet állítani a veszélyes utakról hazánkban.

Egy korábbi cikkünkben már írtunk arról, hogy évente mintegy 15-20 ezer közúti baleset történik Magyarországon (ide kattintva elolvashatod: autópálya-szabály). Ennek ráadásul mintegy 10 százaléka halálos kimenetelű. A Vezess.hu már évek óta kikéri a KSH erre vonatkozó statisztikáit, így könnyen nyomon követhető, melyek a leginkább veszélyes utak hazánkban. Lássuk is a 9 legrizikósabb utat!
Hogyan határozhatók meg a veszélyes utak hazánkban?
Hibás számítási metódus lenne egyszerűen csak a balesetek gyakoriságát alapul venni, ugyanis egy hosszabb útszakaszon értelemszerűen nagyobb az esélye egy-egy baleset kialakulásának.
Ezenkívül is még számos tényező befolyásolhatja a statisztikákat, többek között az utak állapota. Ezeket összevetve, és mindent figyelembe véve kaphatjuk meg, mely utakon érdemes a szokottnál is nagyobb figyelemmel vezetni.
Traffipax mint balesetmegelőző eszköz – veszélyes utak hazánkban
A Magyar Rendőrség összesen mintegy 14,5 milliárd forintos európai támogatásból építette ki a VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózatot, amely 160 változtatható helyű, 134 fix telepítésű Komplex Közlekedési Ellenőrző Pontból (KKEP) és egy ehhez kapcsolódó adatfeldolgozó rendszerből (Közlekedésbiztonsági Automatizált Feldolgozó és Információs Rendszer, KAFIR) áll – írja a Police.hu.
A VÉDA tehát egy célzottan közlekedésbiztonságot javító fejlesztés. A közhiedelemmel ellentétben azonban nemcsak haladási sebességet képes mérni, hanem számos más szabálysértés kiszúrására is alkalmas – például biztonsági öv, követési távolság, záróvonal átlépése stb.
A Vezess.hu legújabb statisztikáiban tehát már az is szerepel, hogy a VÉDA-rendszerek telepítését követően hogyan változott a balesetek száma az adott utakon, és sajnos arra jutottak, hogy a balesetek száma növekedett.
Veszélyes utak hazánkban: a Nagy Lista
Pontos adatokkal még csak a 2016-os évvel kapcsolatban rendelkezik a KSH, a 2017-es számok összesítése akár az év végéig is elhúzódhat. Ezért mi is a 2016-os számokra támaszkodunk.
A 4-es számú főút a legveszélyesebb
A 4-es főutat nem véletlenül hívják halál útnak a köznyelvben. 2016-ban összesen mintegy 187 baleset történt, amiből 13 halálos, 46 súlyos, 128 pedig könnyű sérülésekkel járt. Ezzel a 4-es főút az ország legveszélyesebb útja lett 2016-ban.
A legtöbb balesetet számláló autópálya: az M1-es
Összesen 129 autóbaleset. Ennyi történt ezen az útszakaszon, ebből 10 halálos kimenetelű volt. 84 baleset könnyű, 35 pedig súlyos sérüléssel járt. Azonban még ezzel is “csak” a második legtöbb balesetet számláló útról beszélünk, habár az autópályák között ez minősül a legveszélyesebbnek. Ez viszont nem csupán a hosszából, és a forgalmából adódik, hiszen ez az egyik legrosszabb állapotban lévő autópályánk. Rossz hír, hogy a legutóbbi közlemények szerint teljesen felújítani nem, csak toldozgatni fogják megint.
A dobogó harmadik fokán az M3-as autópálya
Ha az autópályákat és autóutakat egyaránt figyelembe vesszük, az M3-as a dobogó harmadik helyét foglalja el a veszélyességi versenyben. Összesen 112 balesetet számlált 2016-ban, amiből 6 halálos, 38 súlyos, 78 pedig könnyű sérüléssel járt.
Az 1-es számú főút a negyedik a listán
Az ország összes útja közül az 1-es főút a negyedik, az autóutak között pedig a második legveszélyesebb, a maga 118 balesetével, amelyek a következőképpen oszlanak fel: 4 halálos, 38 súlyos és 76 könnyű sérülés.
A 6-os főúton is sok a baleset
A Budapestet a Dél-Dunántúllal összekötő autóúton összesen 112 baleset történt 2016-ban, ebből 12 halálos kimenetelű, 37 súlyos, 63 pedig könnyű sérülésekkel járó ütközés volt.
A 3-as főúton is háromjegyű a balesetek összege
A 3-as főút 2016 mérlege a következő: 109 balesetből 5 halálos, 24 súlyos, 80 pedig könnyű sérülésekkel járt. Ezzel hatodik a listánkon, ahol sokkal körültekintőbben érdemes vezetni.
A hetedik: az M7-es
Az M7-esen még mindig száz felett van a balesetek száma. 106 balesetből 4 halálos kimenetelű, 23 súlyos, 79 pedig könnyű sérüléssel járó volt. Így a Balatonra tartva érdemes megfontoltabban vezetni akkor is, ha ez esetleg több időt vesz igénybe. Viszont tapasztalataink szerint sokkal komolyabb figyelmet és koncentrációt igényel itt vezetni, mint például az M6-os autópályán.
Az M5-ös autópályán is sok a baleset
Az M5-ösön is jelentős számú baleset történik, a szám alig szorult száz alá: összesen 94 baleset történt 2016-ban. Ebből ugyan halállal járó szerencsére nem volt, de 23 súlyos, 79 könnyű sérüléssel járt. Ugyan ez az egyik legkevesebb halálos kimenetelű balesetet számláló útjaink egyike, azért a magas baleseti arány miatt ez sem veszélytelen.
És végül az M0-ás
A lista végén 64 balesettel az M0-ás áll, amely összesen 4 halálos, 14 súlyos és 46 könnyű sérülést számlál.
Ezek tehát a leginkább veszélyes utak hazánkban. Persze mindenhol maximális figyelemmel kell vezetni, de ezeken az utakon kiemelt fontosságú a figyelem. Oszd meg ezt a cikket az ismerőseiddel, hogy ők is fel tudjanak készülni.