hogyan-pakoljunk-az-autoba-biztonsagosan-hosszabb-utazasra-is

Hogyan pakoljunk az autóba, hogy balesetmentes legyen a vezetés?

2019.01.28.

6 perc

Az autós kirándulások gyakorlatilag az év minden napján komoly népszerűségnek örvendenek. Télen a legtöbben síelni indulnak, és már egy ausztriai kiruccanás is karcolhat néhány ezer kilométert az autónkba. Ilyen esetekben pedig kiemelt fontosságú, hogy hogyan pakoljuk meg a családi négykerekűt, lévén ha ezt rosszul tesszük, könnyedén keverhetjük magunkat balesetveszélyes szituációkba. Cikkünkben tehát arról lesz szó, mire figyelj, amikor hosszú útra pakolod fel a járgányt.


Mindennek az alapja: a tudatos tervezés

Unalomig rágott csont, hogy a hosszabb utazások előtt érdemes alaposan megtervezni, mit pakolunk a bőröndbe, milyen egyéb felszerelésekre lesz szükségünk (pl. sílécek, biciklik, horgászbotok stb.), és ezt mekkora helyre kell bepasszíroznunk.

Az első dolog, amiről meg kell bizonyosodnunk, mielőtt még egyáltalán pakolni kezdenénk, hogy pontosan mekkora az autónk maximális terhelhetősége. Ebből vonjuk le az utastérben ücsörgők együttes tömegét, és máris megkapjuk, hány kiló lehet a rakomány, amelyet magunkkal vihetünk a hosszú útra. A számítások elvégzésében segítségedre lehet a jármű forgalmi engedélye.
Az sem mindegy, mit hova pakolunk
Sokan alkalmazzák az “ahogy esik, úgy puffan” elvet a pakolás és csomagolás során. Ez azonban nemhogy nem célravezető, még kifejezetten balesetveszélyes is. Ugyanis minden autónak megvan a maga súlypontja, így az a pont is, ahova nehéz terhet pakolva instabillá tehetjük a járművet.

Éppen ezért a nagy súlyú holmikat érdemes úgy bepakolni a csomagtérbe, hogy azok minél közelebb helyezkedjenek el az autó tömegközéppontjához. Ez lényegében a csomagterek alsó, és az utastérhez közelebb eső “elülső” részeit jelenti, közel a hátsó tengelyhez.

Az még csak véletlenül se jusson eszünkbe, hogy a legnehezebb dolgokat pakoljuk az autó tetőboxába. Ez egyfelől instabillá teheti az autót, másrészt a tetőboxnak is van egy súlyhatára, amit be kell tartani (nem véletlenül).

Figyeljünk továbbá arra is, mit pakolunk az utastérbe.

Egy hosszabb utazás során ugyanis elkerülhetetlen, hogy ide is kerüljenek holmik – korántsem mindegy azonban, hogy mik. Egy 15-20 kilós csomag (pl. bőrönd, hangszer stb.) ugyanis bizonyos esetekben komoly sérüléseket okozhat: megengedett sebességről hirtelen fékezve például a saját tömegének sokszorosával vágódik előre egy ilyen tárgy, ezért ezeket inkább a csomagtartóba pakoljuk.

A másik fontos dolog, amit a hétköznapokban is sokan rosszul csinálnak, azok az utastérben hagyott apróbb tárgyak, amelyek szabadon gurulgatnak az autóban. Gondolunk itt például a hanyagul bent felejtett vizes vagy üdítős palackokra, amik egy-egy fékezés alkalmával felbukkannak az utasok, vagy rosszabb esetben a sofőr lába alatt. Ha pedig a fékpedál alá gurul egy ilyen üveg, vagy egyéb apróbb tárgy, bizonyos esetekben akár a vészfékezést is meggátolhatják.

Van azonban még egy gyakori jelenség, ami kifejezetten balesetveszélyes: a teljesen megbuggyantott csomagtartó látványa. Ilyenkor csak azt látjuk, hogy az előttünk haladó autó hátsó ablakán keresztül a sofőr egész biztosan semmit nem lát a plafonig pakolt ruháknak/csomagoknak/úszógumiknak köszönhetően. Azonban nem csak a kilátás, vagy inkább a ki nem látás miatt veszélyes ez a felállás, hanem azért is, mert hirtelen fékezésnél a nyakunkba borulhat egy csomó holmi. Erre az esetre inkább szerezzünk be egy tetőboxot (bérelni is lehet), és az apróbb holmikat pakoljuk oda.

Alapszabály tehát, hogy minden esetben alulra kerüljenek a nagyobb, nehezebb holmik, feljebb pedig a könnyebbek. Ezenfelül pedig minden csomagot rögzítsünk, amelyet rögzíteni tudunk. Így máris nagyobb eséllyel kerülhetjük el a kellemetlenségeket és a lehetséges baleseteket.

Használjuk ki a tetőben rejlő lehetőséget – de csak okosan

Különösen a síszezonok idején – a lécek, bakancsok és boardok miatt –, de akár nyáron, vagy a köztes évszakokban is problémaként merülhet fel, hogy nincs elegendő hely a csomagtartóban. Ilyen esetekre találták ki a tetőcsomagtartót vagy a tetőboxot. Nem mindegy azonban, mit pakolunk a boxba, ahogyan az sem, hogy pontosan milyen típust vásárolunk belőle. Mielőtt tehát beszerezzük a boxot, érdemes néhány tesztet és összehasonlítást is megnéznünk, hogy biztosan jó döntést hozzunk (mekkorára lesz szükségünk, mi az, ami biztonsággal kompatibilis az autónk méretével stb.). Ha pedig nem szeretnénk megvenni, mert egyszeri alkalommal használnánk, vagy nem megoldott a tárolása, akár bérbe is vehetünk egyet egy hosszabb utazásra.

De mi is kell ahhoz, hogy tetőboxot szerelhessünk az autóra?

Első sorban egy tetőcsomagtartóra lesz szükség, amely lényegében egy az autó tetejére szerelt keresztléc, ugyanis a boxot csak erre tudjuk felszerelni. Amennyiben az autódban van gyári hossztartó (tetősín), a csomagtartó felszerelése is olcsóbb.

Azt is érdemes továbbá átgondolnod, hol tárolod a tetőboxot, amikor éppen nincs szükséged rá. Ezek a kiegészítők ugyanis feleslegesen növelik a fogyasztást, ha éppen nem szállítasz bennük semmit. Persze nem kell nagy összegre gondolni. Szakértői számítások szerint egy fennhagyott tetőbox kilométerenként 1-2 forint többletköltséget jelent.

A másik dolog, ami zavaró lehet egy fent hagyott tetőboxban, hogy esetenként hangos menetzajt produkál. A kérdés tehát az, mennyit ér meg neked a lustaság?

Garantáltan másképpen viselkedik majd az autó

Azzal mindenképpen kalkulálnod kell, hogy még a legátgondoltabb, legkövetkezetesebb és legideálisabb pakolás esetén is megváltozik az autó kezelhetősége. Jellemzően több személy ül benne, mint a hétköznapok alkalmával, ráadásul a rakomány mérete és súlya is a többszöröse a megszokottnak.

Ebből adódóan nemcsak az autó fogyasztása nő. Számolnod kell a csökkenő dinamizmussal, illetve a növekvő fékúttal is. Ezek leírva apróságnak tűnhetnek, de vezetés közben igenis sokat számítanak majd.

Amire pedig külön figyelmet kell fordítanod egy megpakolt autó esetében, az a guminyomás. Sok esetben más érték vonatkozik a félig megpakolt és a teljes terhelés alatt lévő autókra. Érdemes tehát indulás előtt ellenőrizned az abroncsok nyomásértékét, nehogy defekt legyen a kirándulás vége.

Ha tetszett a cikk, szívesen vesszük a megosztást, és azt sem bánjuk, ha like formájában fejezed ki a tetszésed. További érdekes tartalmakért látogass el Facebook és Instagram oldalunkra.