ABS, ESP, ACC… Az autós világnak is megvannak a maga rövidítései és szakszavai. Ha szeretnél te is lépést tartani, vagy csak jobban megérteni, hogy mi mindent rejt a kiszemelt autód, akkor olvasd el cikkünket!
A teljesség igénye nélkül igyekeztünk összeszedni néhány mozaikszót, rövidítést és kifejezést, amit az autós világ használ, hogy könnyebben boldogulhasson az is, aki nem autós szakszótárral született. Mivel a lista így is hosszúra sikerült, jó ha tudod, hogy a Ctrl+F billentyűkombináció lenyomásával tudsz keresni a cikkben.
4WD/AWD: Az angol Four Wheel Drive, vagy All Wheel Drive szavak rövidítése. Magyarul négykerékhajtást, azaz összkerékhajtás jelent.
A-oszlop: A-oszlopnak az autó első szélvédőjének két tartóoszlopát nevezzük. találhatók legelöl a szélvédő két oldalán, és kimondottan fontos szerepük van az ütközésbiztonságban.
ABS: Ez az úgynevezett blokkolásgátló rendszer. Ez a szenzorokból, és egy vezérlő egységből álló brendezés segít, hogy fékezés közben ne csússzanak meg, vagy ne blokkoljanak be a kerekek, hogy ilyenkor is irányítható maradjon az autó. Rendkívül fontos aktív biztonságtechnikai eszköz.
AC: Az angol Air Conditioning szavak rövidítése, magyarul légkondicionáló berendezés, vagyis a klíma.
ACC / Adaptív tempomat: Az angol Adaptive Cruise Control szavak rövidítése. Magyarul távolságtartó sebességtartó berendezést jelent, de leginkább csak adaptív tempomatnak hívjuk. Ennek a vezetést támogató rendszernek az a lényege, hogy a beépített szenzorok segítségével a rendszer folyamatosan pásztázza az autó előtti területet és tartja a megadott távolságot az előttünk haladó járműtől. Gyorsítani és lassítani is tudja az autót, sőt, egyes modellekben akár állóra is képes fékezni azt (ehhez automata váltó szükséges).
Adaptív világítás: Alkalmazkodó, intelligens világítási rendszer, ami az aktuális körülmények figyelembevételével határozza meg a fénycsóva hosszát és erősségét, a tompított fény és a reflektor esetén ugyanazt a fényforrást használva. A legtöbb esetben kanyarfénnyel kombinálják.
Aktív biztonság: Minden, ami egy esetleges baleset megelőzéséhez járul hozzá. Azok a biztonsági berendezések tartoznak ide, amik szerepe a balesetek megelőzése, illetve az autó biztonságos úton tartása. Ilyen például a blokkolásgátló (ABS), a menetstabilizáló berendezés (ESP), de a fékek és a futómű is ide tartoznak. Baj esetén a bent ülők épségéért már a passzív biztonsági rendszerek felelnek.
Alulkormányzottság: Az az állapot, amikor az autó orra kanyarodás közben lecsúszik az ívről és az adott sebességgel a jármű nem tudja tartani a kijelölt ívet. Gázelvétellel könnyen orvosolható probléma, de erőteljes kormányzással tovább ronthatjuk a helyzetet. Sokan úgy gondolják, hogy csak elsőkerekes autó tud alulkormányzott lenni, de ez nem igaz. Leginkább a súlyelosztás az, ami erősen befolyásolja, ugyanis minél farnehezebb az autó, annál kevésbé hajlamos alulkormányzottságra.
ASR: Magyarul kipörgésgátló berendezés. Nagyobb gázadás esetén a fékrendszer segítségével csökkenti a kerekek kipörgésének mértékét, ezzel próbálja javítani a gyorsulást, illetve a vonóerő-átadást.
B-oszlop: Az első ajtók mögötti tartóoszlopokat nevezzük B-oszlopoknak.
Ezeknek a legfontosabb szerepe az autó tetejének középen való rögzítése, merevítése. Biztonságtechnikailag elég jelentősek, ám sok esetben (főleg kupéknál) a szebb vonalvezetés érdekében elhagyják őket a formatervezők.
BOV: Blow-off valve, azaz a lefújószelep. A turbós autóknál a turbónyomás szabályozásának egyik legfontosabb eleme, mivel a felesleges nyomást a levegőbe engedi. Feladata, hogy a nyomást a beállított maximális értékre korlátozza, és ezzel megakadályozza a túltöltést, ami a motor fokozott károsodásához vezetne.
C-oszlop: A hátsó szélvédőt határoló oszlopok, melyek az autó tetejének hátsó részét kötik össze a karosszériával.
Chip tuning: Az autók motorvezérlő elektronikájának átírása, optimalizálása, melynek köszönhetően nagyobb teljesítmény, azaz magasabb csúcsnyomaték érhető el, többnyire alacsonyabb fogyasztás mellett. Igen nagy szakértelmet igényel, mivel a hanyag, nem hozzáértő munka komoly károkat okozhat az autó motorjában, vagy hajtásláncában.
Common rail (közös nyomócsöves) befecskendezés: A modern dízelmotorok lelke. Lényege, hogy az üzemanyag egy hatalmas nyomású speciális, közös csőbe kerül, ahonnan a befecskendezők akár 2000 báros nyomással továbbítják a gázolajat a hengerekbe a minél jobb hatásfokú égés érdekében.
Crossover: Praktikus, többcélú szabadidő autó, ami formailag leginkább a kisebb terepjárók és a kombik között foglal helyet. Az összkerékhajtás ezeknél a modelleknél nem alapfeltétel, hiszen leginkább városi használatra tervezték őket, de emelt hasmagasságuknak köszönhetően könnyebb terepen is elboldogulnak.
CVT váltó: Folyamatosan változó áttételű automataváltó, ami lényegében végtelen számú fokozattal rendelkezik. A motort mindig a legnyomatékosabb, illetve legtakarékosabb tartományban igyekszik működtetni. A CVT váltók legfőbb hátránya, hogy nem képesek akkora nyomaték átvitelre, mint amire egy bolygóműves, vagy dupla kuplungos automataváltó képes. Előnye viszont a kényelmes rángatásmentes közlekedés.
DAB: Digitális rádió műsorszórás.
Direct Injection (közvetlen befecskendezés): A viszonylag nagy nyomású injektorok direkt az égéstérbe fecskendezik az üzemanyagot, így jobb az égés hatásfoka, ami üzemanyag megtakarításhoz és magasabb teljesítményhez vezethet.
Differenciálmű: Kanyarodáskor az autó bal- és jobboldali kerekei különböző hosszúságú utat futnak be a nyomtáv mértékével, így az egy tengelyen lévő kerekek között fordulatszám-különbség lép fel, ami a stabilitás romlásához vezet. Ezt a jelenséget korrigálja a differenciálmű, aminek köszönhetően a kerekek eltérő fordulatszámmal forognak a kanyarokban.
Differenciálzár: A differenciálzár a differenciálmű hátrányát hivatott kiküszöbölni. Két alapvető fajtája létezik, a korlátozott zárású (másik nevén önzáró, vagy sperrdiffi) és a teljesen, manuálisan zárható. Működésének elve, hogy egy bizonyos határnyomaték fölött a megadott mértékben összezár a differenciálzár, így az erő egy része az ívbelső kerékről átkerül a külsőre, ezáltal segítve az erőátadást a másik kerékre is.
DSG: A Volkswagen konszern így nevezi saját dupla kuplungos automata váltóját.
Duplakuplungos automataváltó: Az automataváltók közkedvelt típusa. Alapjában véve az automataváltók és a manuális váltók keveréke. A duplakuplungos váltókból a tervezők elhagyták a bolygóművet, és a szokványos egy kuplung helyett két kuplungot raktak a szerkezetbe. Az egyik kuplung a páros, a másik pedig a páratlan fokozatok kapcsolásáért felel, így a váltás villámgyorsan megtörténik. Gyorsaságuk miatt pedig a sportautókban is előszeretettel alkalmazzák őket.
Duplaturbó: Amint a neve is mutatja, két turbófeltöltőről van szó, pontosabban két turbófeltöltő segítségével lélegeztetett motorokról. Sokan azonban keverik az úgynevezett regiszterfeltöltéssel. Duplaturbós motorról akkor beszélhetünk, ha két ugyanakkora feltöltő dolgozik párhuzamosan kapcsolva. Ugyan soros elrendezésű motorok is lehetnek duplaturbósak, de inkább V-motorok esetén találkozhatunk ilyen megoldással.
EBD: Az elektronikus fékerőelosztó angol megfelelőjének rövidítése. Ez az ABS-szel szorosan együttműködő rendszer fékezéskor mindig a legjobb tapadású kerékhez próbálja a legnagyobb fékerőt irányítani, hogy csökkentse a fékút hosszát.
ECU: Az Electronic Control Unit szavak rövidítése, ami az elektronikus vezérlőegységet jelenti.
EGR: Kipufogógáz visszavezető rendszer. Ennek a segítségével az autó kipufogógázának egy részét visszavezetik az égéstérbe, így csökkenthető az autó károsanyag-kibocsátása.
Energia elnyelő zóna: Másik nevén gyűrődő zóna. Különböző, viszonylag puhább (de általában fém) elemekből álló rész az autón, aminek feladata, hogy az ütközés után felvegye az energia nagy részét és fokozatossá tegye a lassulást, ezáltal óvva a bent ülőket az óriási erőhatásoktól. A közhiedelemmel ellentétben nem azok az autók a legbiztonságosabbak, amik kevésbé deformálódnak egy baleset következtében, mivel ilyenkor a karosszéria helyett a bent ülők veszik fel a rendkívül erős lassulásokat, ami komoly belső szervi károsodásokhoz vezethet.
EPB: Az angol Electronic Parking Brake rövidítése, magyarul: elektromos rögzítőfék. Ez annyit jelent, hogy a hagyományos kézifék szerepét egy gomb veszi át; ezzel lehet zárni, illetve kioldani a kéziféket.
ESP: Menetstabilizáló berendezés. Ez is az ABS-szel dolgozik úgy, mint a kipörgésgátló és az elektronikus fékerőelosztó. Az autó megcsúszása esetén, illetve a megcsúszást megelőzendő fékezheti a kerekeket, hogy biztosítsa a stabilitást.
FAP: Másik nevén DPF, magyarul pedig részecskeszűrő. A modern dízel motorok szinte kötelező tartozéka, ami lényegesen lecsökkenti a károsanyag-kibocsátását, illetve a rákkeltő korom mértékét.
FWD: Az angol Front Wheel Drive szóösszetételből eredő rövidítés, amely az elsőkerék meghajtást jelenti.
HDC: Az angol Hill Descent Control szavak rövidítése, ami magyarul nem más, mint a lejtmenetvezérlés. A HDC a fékrendszerrel, illetve az ABS-szel dolgozik össze, oly módon, hogy az autó egyenletes sebességgel tudjon haladni egy lejtőn, hogy a sofőrnek ne kelljen végig a féket taposnia. Ez a rendszer terepjárókban nyújt hasznos szolgálatot.
HUD: Head-Up Display, aminek magyar megfelelője nem igazán van. Lényege, hogy a legfontosabb információkat (mint például sebesség, hibaüzenetek, navigáció stb.) egy projektor-féleség a sofőr elé, a szélvédőre (vagy egy plexire) vetíti, hogy a jármű vezetőjének ne kelljen levennie a szemét az útról.
Hengerűrtartalom: A hengerűrtartalom a motor egyik legmeghatározóbb paramétere. A motorban a dugattyúk alsó, illetve felső holtpontja közötti képzeletbeli henger köbtartalma, megszorozva a hengerek számával.
Holttérfigyelő rendszer: Amint a neve is mutatja, ez a rendszer az autó, azon belül is a külső tükrök holtterét pásztázza. Ehhez a tükrök alatt elhelyezett kamerák nyújtanak segítséget, és amennyiben valami a jármű holtterébe kerül, különböző módon figyelmezteti a sofőrt a veszélyről.
Injektor: Másik nevén befecskendező. Az üzemanyagot fecskendezik a hengerekbe, ahol létrejön a robbanás.
Intercooler (köztes hűtő): A turbós autók egyik leghatásosabb teljesítménynövelő eszköze. Egy speciális hűtő közbeiktatásával a turbó által kipréselt töltőlevegő még az égéstérbe kerülése előtt lehűl, így nagyobb mennyiségű levegő kerülhet a hengerekbe, amihez több üzemanyagot lehet fecskendezni, tehát növekszik a teljesítmény is.
ISOFIX: Szabványos gyermekülés-rögzítő rendszer. Legnagyobb előnye, hogy teljesen megszűnteti a hibás rögzítés lehetőségét.
Katalizátor: Röviden: a kipufogó rendszerbe épített, kipufogógázokat tisztító berendezés.
Kompresszor: Egy mechanikus feltöltő, ami plusz levegővel látja el az erőforrást, amihez több üzemanyagot keverve nagyobb teljesítményt tudnak kihozni a mérnökök egy adott méretű motorból.
Oktánszám: Az oktánszám – avagy a kompressziótűrés – a benzin nyomástűrésére, illetve öngyulladására vonatkozó mérőszám. Nemzetközileg egységes érték, ezt láthatjuk a benzinkutak töltőoszlopain is. Ha az előírtnál kisebb oktánszámú benzint használunk, az a motor kopogását idézi elő, ami károsíthatja a motor szerkezeti elemeit. A nagyobb oktánszámú üzemanyag a számítógép vezérlés nélküli autóknál kárt nem, de a tökéletlenebb égés miatt teljesítménycsökkenést okozhat.
Passzív biztonság: Passzív biztonsági elemeknek az autókban azokat a rendszereket, alkatrészeket, nevezzük, amik egy baleset bekövetkezte után igyekeznek minél hatásosabban megóvni a bent ülőket a sérülésektől.
PDC: Park Distance Control, vagyis parkolóradar. A lökhárítókban elhelyezett szenzorok, amik hangjelzéssel segítenek nekünk az autó a parkolásában. Egyre több modellnél tolatókamerával kombinálják a rendszert, így a sofőr tolatáskor azt is láthatja, hogy konkrétan mi áll az autó útjában.
RWD: Az angol Rear Wheel Drive szóösszetételből eredő rövidítés, amely a hátsókerékhajtást takarja.
Sávtartó automatika: A rendszer érzékelőivel folyamatosan pásztázza az utat, felismeri a sávokat, és amennyiben a sofőr indexelés nélkül átlépi a vonalakat az aktív sávtartó automatika különböző módon (például csipogással, vagy a kormánykerék rezgetésével) jelzi, hogy az autó elhagyta a sávját.
Soros motor: A hagyományos, „dugattyús” erőforrások legnépszerűbb hengerelrendezési módja. Gyakorlatilag annyit jelent, hogy a hengerek szépen sorban, hosszában beépített motor esetén egymás mögött, keresztben beépítettnél pedig egymás mellett helyezkednek el.
Spoiler: Autóipari vonatkozásában légterelő elemet jelent. Az autóra épített toldat a légáramlás megváltoztatásával leszorító erőt termel, csökkentve az autóra ható felhajtóerőt, amely magas sebességnél csökkentheti a jármű tapadását
SRS: Supplemental Restraint System, azaz légzsák.
Stabilizátor: Az iránytartást és a stabilitást növelő, dőlést csökkentő futómű alkatrész.
Start-stop rendszer: Az autók városi fogyasztásának csökkentésére szolgáló rendszer. Lényege, hogy miután az autó megáll, az autót üresbe téve a motor automatikusan leáll. A kuplung kinyomására az motor azonnal újraindul. Hidegben, illetve hideg motor esetén a technika védelmének céljából általában nem működik a rendszer.
SUV: Az amerikai Sport Utility Vehicle szóösszetétel rövidítése, ami általában a közúti közlekedésre tervezett nagyobb méretű terepjárókat jelöli. Az Amerikából eredő autótípust eredetileg könnyű terepre szánták, de valójában ezek az autók életük nagy részét aszfalton töltik.
Tempomat: Sebességtartó berendezés. A sofőr által beállított sebességet a berendezés mindaddig tartja, ameddig a jármű vezetője nem lép a fékre, a gázra, vagy kézi váltós autó esetén a kuplungot nem nyomja ki.
Túlkormányzottság: Az az állapot, amikor az autó hátsó része elveszti tapadását, és kipördül.
V-motor: A „hagyományos”, dugattyús motorok egyik ismert és kedvelt hengerelrendezési módja, Arról van szó, hogy két hengersor, így két hengerfej található a motorban, melyek egy nagyobb hegyesszöget zárnak be egymással. Előnyük a kompakt építésmód: egy viszonylag nagy erőforrás egy kisebb motorházban is elfér. Kizárólag páros hengerszám esetén beszélhetünk V-motorokról.
Változó szelepvezérlés: Olyan motorvezérlési forma, aminél egy számítógép a gázpedál-állás, a gyorsítás mértéke, a fordulatszám, illetve számos egyéb tényező alapján határozza meg a szelepnyitási-, és zárási időt. Pozitív hatással lehet a csúcsteljesítményre, az alacsonyabb fordulatszámnál rendelkezésre álló nyomatékra, valamint a fogyasztásra és a károsanyag-kibocsátásra is.
VDIM: A Lexus integrált menetdinamikai rendszere, amely az ABS, a kipörgésgátló, a menetstabilizáló és a kormányrendszer összehangolásával biztosítja a jármű stabilitásának megőrzését.
Vészfék-asszisztens: Egy kiegészítő fékfunkció, ami a vezetőt segíti vészfékezéskor. Vészfékezéskor amilyen gyorsan csak tudjuk, tövig be kell nyomnunk a fékpedált, mert így érhetjük el a legnagyobb fékerőt. A fékasszisztens hirtelen fékezés esetén érzékeli, hogy baj van és a rendszer azonnal igyekszik felépíteni a maximális fékerőt, hogy minél korábban, minél intenzívebben lassulhasson az autó. Ezen felül a rendszer magától működésbe hozza a vészvillogót, így a mögöttünk haladókat is időben tájékoztatjuk.
Ha tetszett a cikk, ne felejtsd el másokkal is megosztani. További érdekes és exkluzív tartalmakért látogass el Facebook és Instagram oldalunkra.