A bZ4X, egy újabb sejtelmes rövidítés a távol-keleti autóiparból, társítva izgalmas hírekkel afelől, hogy ismét új fejezet nyílhat az elektromos autózás történetében. Túlzásnak hangozhat, de a japánok komolyan gondolják – a Toyotánál megalkották a bZ: azaz beyond zero koncepciót, a tiszta – színtiszta – elektromosság jegyében, és szerencsére nem csak koncepcióról van szó, hanem valós modellről.
Megérkezett a tisztán elektromos Toyota SUV, a bZ4X világpremierjét már meg is tartották idén ősszel, Magyarországra pedig 2022 nyarán érkezik. De miért több ez, mint pusztán egy elektromos SUV – és miért érdemes erre az új modellre különösen figyelni? Áttanulmányoztuk a Toyota hivatalos sajtóközleményét, és kiszedtük a lényeget.
Egy betűszó, amit érdemes lesz megjegyezned
A Toyota bZ4X egy BEV autó: a rövidítés a Battery Electric Vehicle típust jelöli, magyarán tisztán elektromos kivitelű járműről van szó. Nincs üzemanyagtartály, nincs belsőégésű motor – cserébe ami viszont nagyon is van: a tisztán elektromos akkumulátor meghajtás, amely a jármű padlója alá került, alacsony súlypontot, kedvező súlyeloszlást és kimagasló merevséget elérve.

90%-os akkumulátorkapacitás még 10 év elteltével is
A bZ4X tisztán elektromos, ami azért is érdekes, mert erre a típusra kisebb hangsúlyt fektetett a Toyota az elmúlt időben – helyette a hibrid modelljeire fókuszált. Míg a RAV4 EV volt az első akkumulátoros autójuk, annak második generációján és a C-HR EV (Izoa) modellen kívül nem alkotott újat – egészen mostanáig. A háttérben ugyanis komoly fejlesztés folyt, melynek legfőbb eredménye a bZ4X forradalmi akkumulátor megoldása: bár nem mondták ki, hogy örökéletű lenne, a gyakorlatban szinte ezt jelenti a gyári kapacitás ultrahatékony megtartása: 10 év használatot (illetve 240000 km megtételét) követően is még 90%-os kapacitásra számíthatunk (más gyártóknál ez jelenleg még a 70%-ot sem éri el).

A hálózati töltést ráadásul opcionális napelemes tető is kiegészítheti, amely ingyenesen tölti az autót, még kikapcsolt állapotban is: egy év alatt akár 1800 kilométer megtételéhez szükséges áramtermelés is elérhető ezzel a megoldással.
És ez még csak az első lépés: az elkövetkezendő évtizedben a Toyota 4 billió (igen: négyezer milliárd) forintnak megfelelő összeget szán az akkumulátorfejlesztési projektjeire. Az aktuális technológia már kapásból 30%-kal olcsóbban előállítható, mint az elődei, és további 50%-os árcsökkenésre lehet számítani a közeljövőben.
Töltés és hatótáv – számokban
Egy nagy sűrűségű, vízhűtéssel ellátott lítium-ion akkumulátor hajtja az ajtót, 71,4 kWh kapacitással, amely több, mint 450 kilométer megtételét teszi lehetővé (ennél pontosabb értékek később lesznek elérhetők, illetve verziótól is függ). Gyorstöltés módban 30 perc alatt 80%-os töltöttség érhető el a 150 kW-os gyorstöltővel, de 2022 végére egy 11 Kw-os háromfázisú töltő megoldás is elérhetővé válik.
Az akkumulátor nem csak gyors és nagy kapacitású, hanem még intelligens is: pontosabban a rendszer, ami monitorozza, észleli a szokatlan hőtermelést, figyeli az egyes cellák feszültségét, áramellátását is, és még időben intézkedéseket tesz, egy esetleges meghibásodás elkerülése érdekében.
Külső impresszió
Bár eddig az akkumulátorral időztünk, óriási hiba lenne elhanyagolni a bZ4X megjelenését. Ha előttünk áll egy bZ4X (és már annyira várjuk, hogy így legyen), dinamikus és robusztus formatervezésű autót látunk. Meglepő, milyen összhang alakul ki az autón a szögletes és kerekített formák között: mintha kezet fogott volna e két, ellentétes design koncepció, hogy kialakuljon egy kifinomult, korunk szemében valóban modern hatású külső.
Az almárkát meghatározó “kalapácsfej” komoly szerepet tölt be a fronton, a lámpák ezt ellensúlyozva elegánsan, vékony elemként futna végig az orron – miközben a széleket hangsúlyosan kidomborították, így szemből különösen szélesnek hat az autó. A hangsúlyos szélek hátulnézetben is érvényesülnek, oldalnézetben pedig egyértelműen dinamikus látványt nyújt az autó, az elemeken átívelő hullám-formák kerek egésszé varázsolják az autót.

Az új e-TNGA platformon alapuló forma, a RAV4-gyel összemérve 85mm-rel alacsonyabb, tengelytávja 160mm-rel hosszabb, motorházteteje pedig 50 mm-rel alacsonyabb – és említésre méltó a kategóriaelső, csupán 11,4 méteres fordulókör.
Belső a “lagom” jegyében
A svéd kifejezés, melynek jelentése “pont jó” volt a belső tér megalkotásakor kitűzött koncepció: ez megnyilvánul a hatalmas utastérben, kényelemben, osztályelső lábtérben, opcionális napfénytetőben, tágas csomagtartóban, és még sorolhatnánk – mindez egy nappalihoz hasonlítható komfort szinttel.
Ezt a hozzáállást egyébként már megismerhettük a Lexus-nál: egyértelműen látszik, hogy fokozatosan vándorolnak át az exkluzív elemek a Toyotába is.

Viszlát, mechanikus kormányzás!
Igen, ez most tényleg megtörténik: a bZ4X ugyanis a forradalmi (szintén Lexus-tól átvett) steer-by-wire elektromos kormányzási rendszert használja, melynek lényege, hogy a kanyarodás nem mechanikus áttétel és kormány forgatás révén történik – hanem elektromosan.
Kormánykerék helyett az úgynevezett One Motion Grip vezérlő lesz a sofőr kezeiben, kifinomultabb vezérléssel, és az abroncsok által közvetített rezgésektől mentesen.

Bővebben a Beyond Zero koncepcióról
“Nullán túl” – természetesen a környezetvédelemre utalva. A Toyota komolyan gondolja a karbonsemlegességet, de ezt mégtovább viszi (innen a “beyond”). Hogy mire gondolnak pontosan, annak megértéséhez egy az egyben a sajtóközleményből idézünk:
„A cél ezen túlmutatni egy olyan folyamatosan javuló mobilitással, amely mindenki számára
elérhető; olyan termékekkel és szolgáltatásokkal, amelyek fokozzák az utazás élményét, minden felhasználót biztonságban tudva és segítve jobb társadalmak kialakulását világszerte. A bZ4X egy teljes mértékben emberközpontú jármű, amely úgy született, hogy segítse az ügyfeleket az akkumulátoros elektromos autóra történő váltásban bármiféle kompromisszum vagy kényelmetlenség nélkül, miközben maximálisan kihasználja azokat a formatervezésben, a menetteljesítményekben és a birtoklás élményében rejlő lehetőségeket, amelyeket csak az elektromos hajtású járművek tudnak nyújtani – túlmutatva az ügyfelek elvárásain.”
A Toyota bZ4X várhatóan 2023 elején érkezik Magyarországra.