Az állófűtés aranyat ér, főleg télen.

Állófűtés autóba – hogy ne fázz, amikor beülsz!

2023.12.18.

4 perc

A téli időszakban nem olyan egyszerű és kellemes elindulni, mint nyáron. Illetve fontos tisztázni a “sima” fűtés és az állófűtés közötti különbséget is. Mit takar a kettő? Mire jó az állófűtés, és mitévő legyél, ha nincs az autóban? Illetve mire figyelj oda a téli elinduláskor? Cikkünkből minden kérdésedre választ kapsz!

Fűtés, állófűtés, motormelegítő: mi a különbség a kettő között?

A hagyományos autó fűtés

Fűtés lényegében az összes autóban van. A belső égésű motoroknál keletkezik úgynevezett hulladékhő, azaz az elégetett üzemanyag energiájának nagyobbik részéből hő lesz, nem mechanikai energia. Az autógyártók relatíve hamar rájöttek, hogy ennek a hőnek egy részét a szellőzőrendszeren át be lehet terelni az autó utasterébe, hogy ne fázzunk télen. Ezzel együtt itt ugyebár meg kell várni, amíg a rendszer elemei kellően felmelegednek ahhoz, hogy valóban meleg jöjjön a szellőzőnyílásokból. Illetve a legtöbb autóval menni kell, hogy a motor rendesen felmelegedjen, csak utána lesz tényleg meleg. (A motor elindulás előtti járatásáról is írtunk cikket, ha érdekel, olvasd el a linkre kattintva!)

 

Motormelegítő: egy kis rásegítés

A motormelegítő egy külön rendszer, amely nem a motortérben keletkezett hulladékhőt hasznosítja, hanem maga termel meleget. A motormelegítők előnye tehát, hogy a motor járásától függetlenül termelnek meleget, segítve motor melegítését, illetve az utastér felfűtését. Ezzel együtt csak akkor kapcsol be, amikor a motort is bekapcsoljuk. Lényegében segít az autó motorjának, hogy minél hamarabb üzemi hőfokra melegedjen fel, ahol aztán a normális tartományon belül esik a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás. Illetve ahol már tud az autó meleget nyomni az utastérbe.

De hogyan is működnek a motormelegítő rendszerek?

A motor melegítése történhet úgynevezett kályhákkal (Webasto, Eberspächer ) vagy elektromos fűtőszálakkal is.

  • Az elektromos fűtőszálak kisebb hatékonysággal melegítik a motort és az utasteret, és az akkumulátor áramát használják
  • A kályhák ezzel szemben egy kisebb akkumulátor méretének megfelelő alkatrészek, amelyek az autó üzemanyagát égetve generálnak hasznosítható hőt.
Télen nagyon jól jön az állófűtés autóba.
Télen nagyon jól jön az állófűtés autóba.

És az állófűtés?

Az állófűtés lényege az, hogy a fent említett motormelegítő technológiákat (fűtőszál / kályha) álló motorral is be lehet kapcsolni, előre. Ráadásul le se kell slattyogni az autóhoz a hidegben, mert távirányítóval, programozható órával, sőt, akár még SMS-sel is működik a rendszer. Tehát mire beülünk az autóba, kellemes meleg lesz, nincs hő a szélvédőn, és a motor is kellő hőfokon van.

Állófűtés autóba: be is szereltetheted!

Az újabb és némileg drágább autókba jár állófűtés. Ezzel együtt van lehetőség rá, hogy utólag szereltesd be. Az, hogy ez a Te autóddal működőképes-e, illetve hogyan és mennyiért kivitelezhető, már bonyolultabb kérdés. A legegyszerűbb, ha utánaolvasol, illetve megkérdezed a szerelődet.

A biztonság és a komfort egyaránt fontos

Az állófűtés egyébként több legyet üt egy csapásra:

  • Hamarabb el tudsz indulni
  • Alacsonyabb a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás
  • Nem kell jeget kaparnod
  • Kényelmes meleg van az autóban
  • És a komfort miatt jobban tudsz figyelni az útra

Az utóbbi sem elhanyagolható. A nyálkás, ködös téli időben könnyű koccanni, főleg, ha álmos még az ember, főleg, ha alig lát ki a sebtében lekapart szélvédőn. Az állófűtés tehát egy biztonsági plusz is, amivel könnyebb biztonságosan vezetni a reggeli ködös időben.

A Schiller egy olyan cég, akiktől nyugodtan kérdezhetsz

Ha kérdésed van az általunk értékesített vagy szervizelt autókkal kapcsolatban, nyugodtan kérdezhetsz! És természetesen nem csak az állófűtésről, bár azzal kapcsolatban is igyekszünk segíteni!

Vedd fel velünk a kapcsolatot!