10 tipp, hogy majdnem olyan hatékonyan kezeld a durrdefektet, mint a boxokban-Kerékcsere a’la Forma-1

2018.07.24.

5 perc

Ismert egy szó az autósok körében, amely legalább annyira tabu, mint a Harry Potter regények világában tudjukki nevének kiejtése. Ez a durrdefekt. Amikor valamelyik gumiból hirtelen kiszökik a levegő, az autó irányíthatatlanná válik, ezt pedig egyik autós sem szeretné átélni. Nem tudomást venni a problémáról azonban nem megoldás, ezért adunk 10 tippet annak érdekében, ha ilyen helyzetbe kerülsz, tudj mit kezdeni vele.


1. Mindig az aktuális évszaknak megfelelő gumit használd – kerüld el a durrdefektet

Ha nézel Forma-1-es versenyeket, bizonyára feltűnt már, hogy a versenyzők mindig az adott időjárásnak megfelelő gumival futják a köröket. Ezzel most nem azt akarjuk mondani, hogy eső esetén te is válts eső gumira, ahogyan kánikula idején sem kell keményebb keveréket használnod, mintha 5°C fokkal alacsonyabb lenne a hőmérséklet. A téli és nyári gumik használata azonban valóban rendkívül fontos.

Ha minden évszakban az aktuális megfelelő gumit használod, jelentősen csökkented a kicsúszás, sőt a defektek előfordulási esélyeit. Márpedig a durrdefekt kezelésének legjobb módja, ha minél inkább megpróbálod megelőzni azt.

2. Napi elindulás előtti kötelező ellenőrzés a durrdefekt ellen, emlékszel még?

Tudjuk, nem tegnap tetted le a forgalmi vizsgát. Ettől függetlenül azonban érdemes felidézned, hogy hogyan is zajlott a napi elindulás előtti ellenőrzés. Ennek alkalmával ugyanis le kellett csekkolnod az abroncsok állapotát is.

Durrdefekt kezelése
Durrdefekt kezelése

Meg kellett bizonyosodnod róla, hogy a gumikon nem láthatók külsérelmi nyomok, a levegőnyomás megfelelő, és az abroncsok bordázatának mélysége is meghaladja az 1,6 mm-t. Ha kizárólag a gumik állapotát ellenőrzöd minden elindulás előtt, máris sokat tettél egy esetleges durrdefekt megelőzése érdekében.

3. A pótkerekekről se feledkezz meg, mert durrdefekt esetén kelleni fog!

Azt feltehetőleg már mondani sem kell, hogy az autód csomagterében mindenképpen legyen egy pótkerék, ha durrdefekt (vagy lassú defekt) miatt esetleg szükségessé válik a csere. Ez azonban nem elég, indulás előtt ugyanis ennek állapotát is ellenőrizned kell, hiszen az alacsony légnyomású, esetleg sérült pótkerék ugyanúgy felmondhatja a szolgálatot, mint a korábban használt.

4. Ha megtörtént a baj: hogyan reagálj a durrdefektre?

A durrdefekt pillanatában feltehetőleg nagyon meg fogsz ijedni, és megpróbálsz mindent megtenni annak érdekében, hogy csökkentsd az anyagi kárt és megóvd saját és utasaid testi épségét. Mindenképpen annak kell a szemed előtt lebegnie, hogy az anyagi kár másodlagos az emberi életekkel szemben.

5. Felejtsd el a fékpedált! – durrdefekt esetén úgysem segít

Ha valamilyen nem várt szituációba keveredünk, rendszerint a fékezés az elsődleges reakciónk. Durrdefekt esetén azonban ez akár végzetes hiba is lehet. Vedd le a lábad a gázpedálról, és az autó lassítását bízd a motorfékre – sőt, ha az autó nagyon instabil, a gáz elengedése sem ajánlott, mert a túl gyors lassulás esetén könnyen megpördülhet az autó.

Az autót kormányozd a megcsúszás irányába egészen addig, amíg a kerekek újra nem kezdenek tapadni, ekkor finom mozdulatokkal ellenkormányozhatsz. Természetesen, ha nem áll rendelkezésedre elegendő hely a manőverhez, apró fékezésekkel segítheted a jármű lassulását.

6. A boxutcában mindig van megfelelő szerszámkészlet durrdefekthez, és nálad?

Ha nem szeretnéd megvárni az autómentőt, és ezáltal garantáltan órákat elpazarolni a napodból, magad is gondoskodhatsz a kerékcseréről. Ehhez azonban rendelkezned kell egy stabil autóemelővel, kitámasztó ékkel, kerékkulccsal, és egy nagyobb csavarhúzóval. Arra figyelj, hogy a kerékcserét kizárólag egyenletes, szilárd burkolatú talajon tudod majd elvégezni.

7. Durrdefektet kaptál? Rögzítsd a járművet!

Mielőtt nekikezdenél a műveletnek, mindenképpen ellenőrizd, hogy behúztad-e a kéziféket, illetve a sebességváltót is tedd egyes vagy hátrameneti fokozatba, nehogy elguruljon a jármű.

8. Csak okosan emelj – a durrdefekt második lépése

Az emelés helyével átlósan ellentétes oldalon elhelyezkedő kereket ékeld ki mindkét irányban. Sőt, ha lehetőséged van rá, ne középen emeld az autót, hanem kerekenként külön-külön.

Durrdefekt esetén mi a teendő?
Durrdefekt esetén mi a teendő?

9. Ellenőrizd a munkád – biztosan jól kezelted a durrdefektet?

A legtöbben épp a legegyszerűbb lépést felejtik ki a folyamatból. Ha sikerrel elvégezted a kerékcserét, 30-40 kilométer után érdemes ellenőrizned, hogy a csavarok nem lazultak ki, ezzel kizárva, hogy a kerék menet közben elgurul – valljuk be, ilyen bakit F1-versenyeken is láttunk már.

10. Durrdefekt? – Bízd profi csapatra a munkát!

A Forma-1-es pilótákat sem maguk cserélik a kerekeiket. Ha szeretnél biztosra menni, jobban jársz, ha magad is szerelőhöz fordulsz, és igénybe veszed a szakértelmét. Ha nem durrdefektről van szó, még az is lehet, hogy a kereket csere nélkül is meg tudják javítani.

Megköszönjük, ha megosztod velünk saját tapasztalataid a témával kapcsolatban, hiszen ezáltal még többet tanulhatunk egymástól.