erkezik-az-uj-opel-corsa-e-330-kilometer-hatotav-es-sportossag-jellemzi-majd

5 tévhit az elektromos autókról

2020.09.28.

6 perc

Sokaknak az elektromos autók még mindig a távoli, futurisztikus jövőt testesítik meg, így számos mendemonda kering róluk. Pedig ezek a különleges kocsik szó szerint köztünk járnak, és előbb-utóbb mindannyian megismerkedünk velük. Nem árt, ha még ezelőtt eloszlatjuk az őket érintő 5 legismertebb tévhitet!


Aki rendszeres olvasója a Schiller Blognak, tudja: a hibridek mellett egyre többet foglalkozunk az elektromos autókkal is. Ennek oka rendkívül egyszerű, hiszen az autógyárak és azok mérnökei – stílszerűen – szinte villámsebességgel ontják új és újabb terveiket, és az ezekből születő innovatív modelleket. Magyarországon is egyre népszerűbbek az elektromos autók, sokak számára azonban még mindig misztikus légkör és sok mendemonda lengi körül őket. Szeretnénk most eloszlatni az 5 legfontosabb tévhitet, hiszen akárhogy is viszonyulsz hozzájuk, az elektromos autók a mindennapjaink részei – és egyre inkább azok lesznek.

Zoe: a tisztán elektromos Renault
Zoe: a tisztán elektromos Renault

#TÉVHIT 1 – Túl drágák, és vajon tényleg megtérül az áruk?

Bár valóban drágábbak az elektromos autók a hagyományosnál, és nehéz összehasonlítani az ár-érték arányt a benzines változatokkal, a tapasztalatok azt mutatják: megfelelő használat és karbantartás esetén néhány év alatt megtérül az áruk. Ráadásul Budapesten ingyenesen parkolhatnak – és ez a tendencia vidéken is egyre inkább terjedni fog – , valamint illeték- és adómentesek. Magyarországon az állam is támogatja a villanyautók terjedését, erre vonatkozóan támogatás is igényelhető. Szempont az is, hogy jóval kevesebb a fenntartási és üzemeltetési költsége, pl. nincs olajcsere, és a technológiának köszönhetően a fékek kopása is minimális. Az pedig, hogy nem szennyezi a környezetet, szinte teljesen zajtalan, és igazi élvezet vezetni még azoknak is, akik nem szeretik a kihívásokat az utakon, sokat nyom a latban, ha az ár-érték arány a fő szempont.

 

#TÉVHIT 2 – Nincs országos töltőhálózat, így nem jutsz vele messzire.

Az elektromos autók elterjedésével folyamatosan nő a töltőpontok száma országszerte, melyek ráadásul egyre jobb minőségben elérhetők – cserébe számos helyen fizetni kell a használatukért. Egy töltéssel akár 200, sőt, korszerűbb modellek esetében ennél is több kilométert tehetünk meg, ez pedig a magyar autósok nagy részénél bőven lefedi a napi autós közlekedés mennyiségét. Az elektromos autók nemcsak emiatt, hanem műszaki felépítésüknél és paramétereiknél fogva is elsősorban városi autóként népszerűek, de kiválóan bevethetők akkor is, ha valaki az agglomerációból ingázik be a fővárosba nap mint nap. 

A jövő vagy a jelen? Elektromos Fiat 500
A jövő vagy a jelen? Elektromos Fiat 500

 #TÉVHIT 3 – Sokáig tart, amíg feltölt.

Az elektromos autóra gondolhatunk úgy is, mint egyéb, napi szinten használatban lévő elektronikai eszközeinkre, például a telefonunkra. A legjobb éjszakánként tölteni, napközben pedig előre eltervezni, szükség esetén hol tudjuk feltölteni, ha épp lemerülne. Ehhez rendelkezésünkre állhatnak gyors- és villámtöltő pontok is, ha pedig dolgozni megyünk, egész napra megoldhatjuk a töltést a munkahelyünk parkolójában gyári töltővel, vagy egy, a közelben kialakított töltőponton, melyekből egyre több van. A töltés időtartama természetesen nemcsak az adott állomás teljesítményétől, hanem autónk felvevő kapacitásától is függ, így érdemes az elektromos autó megvásárlása előtt ezt a szempontot is mérlegelni. Az, hogy mi az ideális töltési forma számunkra, és hol találjuk meg a nap folyamán a megfelelő töltőpontot, előzetes tervezés és mindennapi gyakorlat függvénye, melyben természetesen mobiltelefonos applikációk is segítenek. Fontos azonban, hogy ha nyilvános töltőpontot választunk, ne használjuk azt parkolónak, és amint tehetjük, álljunk tovább – nem kell megvárnunk, hogy teljesen feltöltsön az akkumulátor – így más is használhatja a töltőpontot. A villámtöltő-állomásokon ehhez gyakran félóra is elég.

 

#TÉVHIT 4 – Lassú, mint egy golfautó.

Aki ült már elektromos autóban, az jól tudja: izgalmas, új dimenziót és életérzést nyújt, ami nemhogy a golfautózáshoz, de szinte semmihez sem hasonlítható – talán csak annyiban, hogy hasonlóan zajmentes. Ugyanakkor tény az is, hogy a száguldás szerelmesei nem a villanyautókban találják meg számításukat. Mivel az elektromos kocsikat kifejezetten városi közlekedéshez tervezték, nem lesznek a sebesség bajnokai az autópályán, de rendkívül dinamikusak, robbanékonyak, rugalmasak és kiválóan navigálhatók a városi forgalomban.

Skoda ENYAQ: tisztán elektromos SUV
A Škoda ENYAQ iv hatótávolsága 510 km.

#TÉVHIT 5 – Az elektromos autók karbantartása drága, nincs megfelelő szakember, a kidobott akkumulátor pedig rendkívül környezetszennyező.

Az elektromos autók elhasznált, lítimous akkumulátorainak sorsa valóban komoly kihívást jelent az autóipar számára. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) becslései szerint az elektromos autók globális száma 2030-ra eléri a 140 milliót, ami egyben azt jelenti, hogy addig 11 millió tonna elhasznált lítium-ion akkumulátor halmozódik fel a Földön. Bár már léteznek olyan cégek, amelyek speciálisan ezeknek az akkumulátor típusoknaknak feldolgozásra szakosodtak, ők maguk is úgy gondolják: az autógyártók is felelősek az elhasznált lítium-ion akkumulátorok megfelelő begyűjtéséért, tárolásáért és hasznosításáért. Mivel a villanyautók iparága rendkívül fiatal, miközben robbanásszerűen nő, várhatóan hamarosan megérkezik a megfelelő megoldás, akár az újrahasznosítható anyagokból érkező akkumulátorok, akár azok szétbontására megtervezett új technológia személyében. A villanyautók piacán egyre növekvő kereslet-kínálati arány pedig megfelelő szakembergárdát és a pénztárcabarátabb szerviz költségeket is jelent.

Opel Corsa-e
erkezik-az-uj-opel-corsa-e-330-kilometer-hatotav-es-sportossag-jellemzi-majd

+1 – Keveset tudok róla.


A legalapvetőbb tévhitek mellett a leggyakoribb az a +1, ami valójában nem tévhit, egyszerű óvatosság: mivel az elektromos autók valóban a szemünk előtt válnak szinte egyik pillanatról a másikra a közlekedés meghatározó szereplőivé, a legtöbben nagyon keveset tudunk róluk. Sokan az információhiány miatt tesznek le arról, hogy komolyabban is elgondolkodjanak rajta a legközelebbi autóvásárlásnál.
Érdemes rászánni a kutatómunkát a legfontosabb tudnivalók feltérképezésére, majd az információkat összevetni saját preferenciáinkkal és elképzeléseinkkel – melyek között a környezettudatosság egyáltalán nem elhanyagolandó szempont – és természetesen kérdezni, vagy akár bejelentkezni a kiválasztott modell tesztvezetésre, ami garantáltan minden tévhitet eloszlat majd!