a-toyota-corolla-tortenelme-schiller-blog

A megbízható Toyota Corolla történelme

2019.03.24.

7 perc

A Corolla az elmúlt több mint öt évtizede alatt több rekordot is megdöntött, átvette a Golftól és a Bogártól a legnagyobb példányban értékesített autó címet, és a megbízhatóság szinonimájává vált. Az újonnan életre hívott modellsorozattal végre ismét mind a három féle típusban elérhető Corolla valószínűleg vevők százait fogja vonzani, főként a minden változatban elérhető hibrid hajtás miatt.


Mit jelent sokaknak a Corolla név? Megbízható, minőségi, kiszámítható, de sajnos sokak szerint szürke, unalmas autókat. Persze mindenki megbízható és jól használható autót akar, de azért az sem rossz, jólesik ránézni reggelente az autóra. A most debütáló, tizenegyedik generácójával a Toyota pont ezt a szürkeséget igyekezett kiküszöbölni, és olyan autókat tervezett, amikbe nem csak jó érzés beülni, de ránézni is kellemes. A frissen érkezett hibrid szedán tiszteletére (és természetesen a többi változatot nagyon várva) gondoltuk, hogy teszünk egy kis kitekintést a Corolla történelmére.

A kezdetek kezdete: az első generációs Corolla

Az eredeti Toyota Corollát 1966-ban mutatták be. A napjainkban is nagy népszerűségnek örvendő autó őse akkor még egy kétajtós szedán személyében mutatkozott be a világnak. Szerkezetileg egy 228,5 cm-es tengelytávú alvázon feküdt, elöl spirál és laprugókkal, hátul pedig laprugókkal és merev tengellyel szerelve, hátsókerék hajtással. 1967 májusában a piaci igények miatt a Toyota elkezdte gyártani a négyajtós szedán, és a háromajtós kombi változatot, majd egy évvel később, 1968 áprilisában egy kétajtós kupé, a Corolla Sprinter is elkezdte koptatni az aszfaltot.

Az első generációs Toyota Corolla Forrás: Toyota Global
Az első generációs Toyota Corolla Forrás: Toyota Global

Csináljunk még jobbat! – Corolla második nekifutásra

A kezdeti sikerek után a Toyota valami még jobbat akart alkotni. Nem kellett sokat várni a második generációra, ami 1970 májusában érkezett: megnövekedett, 233,5 centiméteres tengelytávval és elöl már csak spirálrugókkal. Az autó kapott egy kellemes design-t is, és az egész annyira jól sikerült, hogy akkoriban egy tízes skálán nyolcasra értékelték a Corollát.

A második generációs Toyota Corolla Forrás: Toyota Global
A második generációs Toyota Corolla Forrás: Toyota Global

Azóta is ez volt az egyetlen olyan Corolla, aminek sajátos külseje volt a többi autóhoz képest. Akkoriban ugyanis minden más formatervező cég az ötajtós kombikat gyártotta, de az 1971-ben megjelent új generációs Toyota Sprinter négyajtós volt, aminek ráadásul volt egy különleges hátsó ajtó végződése, bár csak Japánban árulták ezt a verziót.

Ekkor történtek némi átkeresztelések is a modellek körül; a Coupe-t átnevezték Corollára, és Sprinterre is egyben. Az 1972 márciusában megjelent új, csúcsteljesítményű kupé is szintén két néven futott: Corola Levin és Sprinter Trueno néven.

Corolla generációk mostanáig

1974 áprilisában kijöttek az első harmadik generációs Corollák. Formavilágukat tekintve elég általánosra sikerültek, nem csoda, hogy a közvélemény kevesebbre, csupán hatosra értékelte őket. A pár centivel növelt tengelytávon kívül túl sok minden nem változott: a kupéban elmaradt a B oszlop, a szedán megkapta a jellegzetes Sprinter tetőt, majd két évvel később alacsonyabb, háromajtós Liftback karossszéria került a Corolla alvázra. Egy évvel később jelent meg a Corolla Levin és a Sprinter Trueno újabb verziója, amit a külföldi piacon csak Toyota Trueno néven árultak.

A harmadik generációs Toyota Corolla Forrás: Toyota Global
A harmadik generációs Toyota Corolla Forrás: Toyota Global

A negyedik generációs Corollák között utoljára volt hátsó kerék meghajtású szedán. 1979 áprilisában tűntek el, igaz négy évvel később, mint ahogy tervezték, valószínűleg a nagy gazdasági válság miatt. Ismét pár centivel nőtt, 240 cm lett a tengelytáv és most már hátul is spirál rugókkal szerelték fel a kombi kivételével. A négyajtós Sprinter kapott megint egy új tetőt, a Liftback és a Coupe viszont megkapta a „Hardtop” tetőt. A Corolla Levin és a Sprinter Trueno pedig beírta magát a csúcs-teljesítményű autók történelmébe.

A negyedik generációs Toyota Corolla Forrás: Toyota Global
A negyedik generációs Toyota Corolla Forrás: Toyota Global

A viszonylag gyakori generációváltások sorában az ötödik 1983-ban jött el, ami vízválasztónak számít a Corolla történelmében, hiszen innentől kezdve a két- és háromajtós kupékon kívül minden Corolla elsőkerék hajtásúvá vált. A szedánok megint nőttek egy picit, a kombik maradtak a régiek. 1984-ben jelent meg a Corolla három- és ötajtós hatchback változata, amit Japánban Corolla FX-ként forgalmaztak.

Az ötödik generációs Toyota Corolla Forrás: Toyota Global
Az ötödik generációs Toyota Corolla Forrás: Toyota Global

1987 tavaszán érkezett a hatodik generációs Corolla, amit sokan a valaha létezett legszebb Corolla karosszériának tartanak. Ez volt az első év, ahol már a kombi modellek is első kerékhajtást kaptak. Ezen kívül megmaradt az összes többi verzió is.

A hatodik generációs Toyota Corolla Forrás: Toyota Global
A hatodik generációs Toyota Corolla Forrás: Toyota Global

A Corolla vázú kombi és Sprinter 1988 Augusztusában eltűnt. A Sprinter vázú Corolla (nem a kombi) csak az amerikai piacra lett gyártva Geo Prizm néven. A kombi megkapta a négykerék meghajtást és Corollaként lett eladva a külföldi piacokon. Az ötajtós Sprinter vázú szedán is külföldön Corolla néven futott már.

Aztán 1991-ben megjelent a hetedik generációs Corolla, ami egy lekerekített karosszériával, picit megint megnövekedett, 246.5 centiméteres tengelytávval került a vásárlók elé. A Corolla és a Sprinter még mindig különböző karosszériát gyártott, de időközben megszüntették a Sprinter kombik gyártását.

A hetedik generációs Toyota Corolla Forrás: Toyota Global
A hetedik generációs Toyota Corolla Forrás: Toyota Global

A nyolcadik generációs Corolla 1997-ben került bemutatásra Európában, és elkészült a Corolla Spacio, a Toyota egyterűje is. Végül ezt a modellt is – sok másikkal együtt – csak Japánban dobták piacra. Európában a háromajtósajtós hatchback, és az ötajtós szedán volt elérhető.

A nyolcadik generációs Toyota Corolla Forrás: Toyota Global
A nyolcadik generációs Toyota Corolla Forrás: Toyota Global

A kilencedik generációs Corolla 2000 augusztusában lépett színre. A tengelytáv 260 centire nőtte ki magát, a teljes hosszúsága pedig 8 cm-el lett nagyobb az elődjénél. A négyajtós szedánt és az ötajtós kombit Corolla Fielder-nek keresztelték el, 2001 januárjában pedig megérkezett az ötajtós ferdehátú, amit Corolla Runx-nak és Toyota Allex-nek neveztek el (utóbbi a Sprinter örököseként került piacra). 2001 májusában megérkezett az új Corolla Spacio is, aminek a ráncfelvarrott változatát az Európában is közismert Corolla Verso-nak keresztelték.

A kilencedik generációs Toyota Corolla Forrás: Toyota Global
A kilencedik generációs Toyota Corolla Forrás: Toyota Global

Már majdnem teljes a paletta a tizedik generációval. Nagyot változtatott a Toyota: a Corolla név ezentúl már csak a négyajtós szedán változatban élt tovább, a kombi gyártását abbahagyták, a csapott hátú utódot pedig már Aurisnak hívták.

A tizedik generációs Toyota Corolla Forrás: Toyota Global
A tizedik generációs Toyota Corolla Forrás: Toyota Global

És végül a tizenegyedik generáció, a legújabb Toyota Corolla legközelebbi rokona, jelenlegi nevén a Corolla Classic. Ennek formaterve a korábbiakhoz képest már szemmel láthatóan bátrabb és modernebb lett, a japán gyártót jellemző határozott, futurisztikus de elegáns vonalakkal. Az elegancia természetesen a belterét is áthatja a mai napig.

A tizenegyedik generációs Toyota Corolla Forrás: Toyota Global
A tizenegyedik generációs Toyota Corolla Forrás: Toyota Global

Érkezik a tizenkettedik generáció!

A Corolla elmúlt 53 éve alatt nagy utat tett meg a modell, és autótulajdonosok millióinak okozott mérhetetlen örömöt a használta. Legalábbis a Toyota valószínűleg nem véletlenül „olvasztja vissza” az Aurist ebbe a modellcsaládba, és hozza vissza a Corolla jól bevált hármasát: szedán, ferdehátú és kombi modelleket. A ráadás a hibrid technológia lesz (mostantól elérhető lesz a Corolla minden modellváltozatában), amit a világ legzöldebb autógyártójaként számon tartott japán autóipari óriás minden modelljében igyekszik elérhetővé tenni (és lehetőleg minél hamarabb). A frissen érkezett szedán változatot már meg is tekintheted nálunk, ha ellátogatsz Toyota szalonunkba.

Megérkezett hozzánk a tizenkettedik generációs Toyota Corolla Sedan!
Megérkezett hozzánk a tizenkettedik generációs Toyota Corolla Sedan!

Ha tetszett a cikk, ne felejtsd el megosztani ismerőseiddel. További érdekes és exkluzív tartalmakért látogass el Facebook és Instagram oldalunkra.

Kapcsolódó tartalom