Az alacsony fogyasztású autók jóval költséghatékonyabbak, főleg a mai üzemanyagárak mellett.

Alacsony fogyasztású autók: ezen múlik, mennyi az annyi

2023.01.03.

5 perc

A mostani üzemanyagárak mellett nagyon nem mindegy, mennyit fogyaszt az autó. Aki ma új vagy használt autót vesz, jó eséllyel kétszer is meggondolja, milyen technológia és meghajtás mellett tegye le a voksát. Jelen cikkünkben röviden kitérünk arra, min múlik egy adott autó fogyasztása, majd bemutatunk hat, kifejezetten spórolós modellt a Schiller kínálatából.

Miben mások az alacsony fogyasztású autók?

Aki marketingből kicsit is jártasabb, jól tudja, hogy minden terméket más-más felhasználóknak és igényekre terveznek. Ez főleg igaz az autógyártásban, ahol a különböző szempontok gyakran ütik egymást. A méret, súly, teljesítmény, légellenállás és fogyasztás (na meg az ár) mind olyan tulajdonságok, amikből nem lehet az összesre optimalizálni, hanem el kell dönteni, hogy mit szeretnénk.

Az alacsony fogyasztású autók tehát azok a járgányok lesznek, amelyek tervezésekor a gazdaságosságon és a praktikumon volt a fő hangsúly.

Mi jellemzi az alacsony fogyasztású autók kialakítását?

Következzék néhány általános ökölszabály:

  • Minél kisebb az autó tömege és légellenállása, annál kevesebbet fogyaszt.
  • Minél nagyobb az autó teljesítménye, annál többet fogyaszt.
  • Az elsőkerék-meghajtás hatékonyabb, mint a hátsókerék-meghajtás vagy az összkerékmeghajtás, tehát kevesebbet fogyaszt.
  • A dízeles autók jóval energiahatékonyabbak, mint benzines társaik, ezért nagy átlagban kevesebbet fogyasztanak.
  • Az (általában benzines) hibrid autók a regeneratív fékezési rendszer segítségével képesek jelentős mértékben csökkenteni a fogyasztást.
  • Az elektromos hajtás a leghatékonyabb, így ez „fogyaszt” a legkevesebbet.

Az alacsony fogyasztású autók – és alacsony fogyasztásuk – lelke a kialakításon túl a hatékony motor. Az újabb és újabb generációk nagy átlagban nézve egyre kevesebbet fognak fogyasztani.

A fogyasztást természetesen autótípus tükrében érdemes nézni. A kis cipősdobozok fogyasztását nem feltétlenül érdemes a másfélszer akkora tömegű SUV-ok fogyasztásával összehasonlítani.

Fontos megemlíteni, mennyit számít a vezetési stílus. A tapasztalatok azt mutatják, hogy okos, taktikus vezetéssel körülbelül 10%-ot tudunk spórolni a fogyasztáson. Ha érdekel pár konkrét tipp, olvasd el a témában íródott cikkünket!

Alacsony fogyasztású autók a Schiller kínálatában

A továbbiakban röviden bemutatunk 2 dízeles, egy hibrid és egy plug-in hibrid, majd két tisztán elektromos autót, amelyekkel olcsóbban szelheted az utakat. A dízeles autók fogyasztásánál a német Spritmonitor oldal adatait használjuk, ezek ugyanis felhasználók valós, különféle körülmények között szerzett tapasztalataiból indulnak ki, ezért nagyon jó gyakorlati közelítő értékeket adnak meg.

Toyota Aygo

A Toyota Aygo egy vagány, kompakt crossover.
A Toyota Aygo egy vagány, kompakt crossover.

A Toyota Aygo kompakt, praktikus és vagány. A városi használatra tervezett crossover belül jóval tágasabb, mint ahogy kívülről tűnik, emellett nagyon biztonságos kialakítással rendelkezik. A kicsi fordulókör és a remek áttételezésű kormány komfortossá teszik a városi vezetést.

Spritmonitor átlagfogyasztás: 4,7 liter

Fiat 500

A Fiat 500 egy új köntösbe bújtatott retróautó.
A Fiat 500 egy új köntösbe bújtatott retróautó.

A Fiat 500 igazi városi kisautó. Az ikonikus olasz járgány új külsőbe öltöztetve is teljes mértékben felismerhető maradt. A karakteres, pimasz külsőhöz elegáns belső társul, egyszerre modern és retró. Az UConnect™ rendszernek köszönhetően, amely a ma elérhető egyik legjobb infotainment rendszer, nagyon kényelmes a navigáció és az utazás közbeni kikapcsolódás.

Spritmonitor átlagfogyasztás: 4,8 liter

Toyota Yaris hybrid

A Toyota Yaris Hybrid ideális városi használatra.
A Toyota Yaris Hybrid ideális városi használatra.

A Toyota Yaris hybridbe egy 1,5-ös benzinmotort és egy elektromotort építettek be, amelyek együtt 100 lóerővel ruházzák fel a járművet. Kompakt, kényelmes kisautó nyitott, tágas üléstérrel. Használattól függően négy és hat liter között fogyaszt. Városban okosan használva négy liter körüli értékek is kijöhetnek, de autópályán azért lényegesebben többet fog enni.

Renault Arkana E-tech

A Renault Arcana e-TECH rendkívül elegáns külsővel rendelkezik.
A Renault Arcana e-TECH rendkívül elegáns külsővel rendelkezik.

A Renault Arcana E-tech egy letisztult, robosztus városi terepjáró. A francia gyártó az Arkanával lényegében az első, szélesebb rétegek számára gyártott coupé SUV-t alkotta meg.  A hajtásért egy benzinmotor és két elektromotor felel, amelyeket egy körmös váltó koordinál: az eredmény pedig egy csendes, sima vezetési élmény. Az 5-5,5 literes fogyasztás pedig már csak hab a tortán!

Dacia Spring

A teljesen elektromos Dacia
A teljesen elektromos Dacia

A Dacia Spring 4 személyes elektromos városi miniautó vegyes fogyasztása 11,9 – 13,9 kWh/100 km között alakul a WLTP vegyes mérési ciklus szerint, de városi fogyasztása könnyen bejátszható 10 kWh óra alá is. A 24,7 kWh-s akkumulátornak köszönhetően így akár 230 km-t is képes megtenni, ami városban akár 305 km-ra is felkúszhat.

A kisautó egyszerűen feltölthető otthonról is egy hálózati töltővel, de ha beszerzel egy Wallbox fali töltőt, akkor kevesebb, mint 5 óra alatt teljesen feltöltheted vele az autódat.

Škoda ENYAQ iv

A Škoda ENYAQ iv hatótávolsága 510 km.
A Škoda ENYAQ iv hatótávolsága 510 km.

A Škoda ENYAQ iv egy gyönyörű, innovatív elektromos autó, amit igényes, újrahasznosított bőrből és részben gyapjúból készült belső tesz otthonossá. A gyártó nem csupán városi használatra tervezte, az 510 km-es hatótávval bátran nekivághatunk a világnak, a gyorstöltési lehetőséggel pedig hamar újra menetkész állapotba hozhatjuk az autót, amíg mi kávézunk egyet.