Senki sem örül, ha az egyik legértékesebb vagyontárgyának lába kél. Az autólopások ellen számtalan módon tehetünk, kérdés hogy melyik módszer mennyire hatásos. Sajnos a fejlődő lopásvédelemmel versenyt futva fejlődnek a tolvajok technikái is.
Hogyan működnek a tolvajok?
Főszabályként elmondható, hogy nem az egyszerű, piti autótolvajok ellen kell a védelem, hanem ahol a munka szervezetten történik, kifigyeléssel, több személlyel. Egy autótolvaj-csapat vezetőjének nyilatkozata szerint az iskolai végzettség sokszor arányos a kiszemelt kocsi értékével: egyszerű autókhoz, a zárnyitó és gyári immobilizer hatástalanítására alkalmas kezdő szetthez bárki ért. Ebből a gyakoribb típusokhoz akad csak, egymás közt veszik akiknek kell, bontósok például csináltatnak is ilyesmit maguknak.
A szakma elitje viszont felsőfokú végzettséggel rendelkezik, képzett, jó eséllyel egyébként is autóipari, vagy IT-szakember. Az akció során minél többen vannak, annál biztosabb a sikeres végkimenetel, azaz az autólopás. Egy 3 fős csapat esetében például 2 ember figyel, egy dolgozik. Amikor elkötik az autót, akkor elindul egy vagy 2 „tiszta” autó, mögötte szorosan a lopott kocsi.
Egy banda jellemzően egy márkára áll rá, de vannak részfeladatokra fókuszáló csapatok is. A profik kapcsolataikon keresztül a rendőrségi helyett a biztosítók adatbázisaiból szokták ellenőrizni a kocsikat, ott a védelem típusa is szerepel többnyire, így tudják pontosan kiszemelni a tuti melót.
A kisebb értékű lopott autók a hivatalos piaci értékük 15%-ért adhatók tovább, a drágább kocsik azonban (7-10 milliótól) 30% körül, mert azokat valamivel nehezebb meglovasítani, így kisebb a kínálat.
Autólopás elleni védekezésben a helyszín fontos (lehet)
A lopott autók kétharmada – nem meglepő módon – Budapestről tűnik el, azon belül is inkább a külső, kevésbé kamerázott területekről. Bár a közterületen lévő kamerák felvételminősége alapján, ha a tettest nem is, de rengeteg körülményt lehet azonosítani. Ezt a kockázatot nem szívesen vállalják enyveskezű honfitársaink. Rossz hír, hogy a kamerarendszer telepítése jelenleg rajtunk kívül álló folyamat.
Sajnos a pláza, vagy más őrzött parkolók sem jelentenek garanciát, hiszen hiába van 20-40 vagy még több kamera, ha azokat 2 biztonsági őr nézi…
Ha pedig érintésmentes technológiával nyílik az autónk, tartsuk otthon leárnyékolt dobozban a jeladót. 2017 óta a legtöbb lopott autót az ilyen jeladók felerősítésével viszik el!
Jelölések autólopás ellen
Egyre népszerűbbek a különböző üvegeket megjelölő maratási technológiák is, valamint az UV-jelölések. Mindkettő eltávolítása macerás lehet, így bár előfordulhat, hogy nem a mi autónkat választják, azonban teljes védelmet garantáltan nem jelentenek. A megfelelő üvegelemek cseréje többlet macera csupán a tolvaj utáni „gazdának”. Az UV-jelölésről pedig: tegye fel a kezét, aki látta már az autóját – vagy bármelyik autót – a közelmúltban UV-fénynek kitéve?
A váltózárak tényleg működnek autólopás ellen?
Jelenleg itthon két helyről szerezhető be váltózár. A Diamond hazai gyártó, a raktárkészletük nagyobb, és vállalnak a portfólióban nem szereplő autóhoz is zárkészítést. A másik a külföldi Construct. Sem biztonságban sem a használatban nincs érdemi különbség a két cég termékei között, a hazai valamivel olcsóbb.
Amikor a tolvajok autót választanak a váltózár, nem csak véd, hanem elriaszt is. Minek próbálkoznának egy váltózárral szerelt autóval, amikor nagy valószínűséggel pár száz méteren belül találnak egy ugyanolyat, mint a miénk, de váltózárral nem védettet. Tehát első körben fontos az elriasztó hatása és ha már „bele sem kezdett” a munkába, akkor megúsztunk zárcserét, oldalüveg-cserét, vagy egyéb rongálást.
Nyomkövetés autólopás ellen
A távérzékelést sokan igen jónak tartják, de sajnos a GSM vagy műholdas kommunikációt zavaró készülékek hatástalanítják. Ezek ráadásul a legtöbbször a kocsikulccsunkkal megegyező méretű dobozok. Nem mellékesen hivatalosan beszerezhető, 100-150 dollárért ( kb. 28.000 – 42.000 forint), a kórházak például így előzik meg a mobiltelefonhasználatból eredő, gépeiket zavaró jelet.
Ha már riasztót veszünk
A gyári védelem szinte semmit sem ér. Egyrészt az autó központi rendszeréhez való hozzáféréssel könnyedén elérhető, másrészt közkézen forognak az ezekhez tartozó kódok. A gyárinál csak egy fokkal jobb az utólag beépített, ha az ugyanúgy az utastérben kerül elhelyezésre.
A drágább riasztók közül azok lehetnek hatásosak, amelyek a különböző riasztásokat kombinálják, vagy a motortér hozzáférhetőségének nehezítésével erősítik meg az oda elhelyezett riasztó biztonságát. Viszont még itt is előfordulhat, hogy a riasztó áramellátása az autóéra csatlakozik, amit az utastérből könnyedén hatástalanítanak, vásárlásnál erre figyeljünk oda!
Ám a riasztókból nem egyértelműen a drágább a jobb. Sőt, a gyakoribb típusoknál egyértelműen nem a riasztó funkciói számítanak. A döntési szempont a tolvajok részéről inkább az, hogy az autónk egyáltalán fel van-e szerelve valamilyen védelemmel. Ha ugyanis igen, akkor a védelmi rendszer miatt kevésbé védett autókra válthatnak.
A népszerű autótípusokból például könnyedén találhatunk kevésbé védett modellt, néhány utcával távolabb. Sok esetben már az egyszerű kormányzár is riasztó hatást kelthet a tolvajokban. Ritka autó esetén nem ilyen jó a helyzet, ha ugyanis kiszemelték, azt mindenképpen elviszik, miután kifigyelik, mit kapcsolgatunk indítás előtt, közben.
Verdikt
Azonban, hogy ne ilyen szomorú sorokkal zárjuk cikkünket, elmondjuk, hogy a hazai autóállományra vetítve, annak mintegy 0,02%-át érintik csupán a lopások. Ha már eltűnt az autó, akkor sem kell elkeseredni, ezeknek körülbelül 20%-a megkerül, bár az ellopott járművek száma évről évre csökken, ráadásul 2015 óta – részben talán a BRFK szervezeti változásainak köszönhetően – , meredeken.
Az eltulajdonítás ellen – ha az autó értéke is indokolja –, egy komplexebb, motortérbe épített önakkus rendszerrel tehetünk. Ehhez hatékony elrettentő hatást adhatunk a különböző megjelölésekkel, ami mellett a váltózár alkalmazása már végképp elveheti leendő tolvajunk kedvét a kocsi babrálásától.
Ne feledjük, ezek mellett – a fentebb felsoroltakon túl – az autólopásból keletkező kárunk legbiztosabb megelőzője jelenleg a CASCO.
Ha tetszett a cikkünk, ne felejtsd el megosztani másokkal is! További érdekes és exkluzív tartalmakért látogass el Facebook és Instagram oldalunkra.