Gáz vagy sem? Íme az LPG meghajtás előnyei és hátrányai, fókuszban a Dacia Dusterrel

2021.01.12.

4 perc

Az egyik legnépszerűbb Dacia már LPG, azaz gázüzemű verzióban is elérhető. Na de miben más egy LPG-s Duster a megszokott benzinesnél?


A Dacia Duster az egyik legnépszerűbb SUV, a Dacia modellek zászlóshajója, amely városi terepjáróként, és vidéken, akár földutakon is megállja a helyét. Sikerének titka azonban nemcsak ebben, hanem kiváló ár-érték arányaiban is rejlik, hiszen egy vadiúj, praktikus fogyasztású, kényelmes, nagy csomagterű autót kapunk akár egy használt kisautó áráért. A Duster a legolcsóbb kompakt, családi méretű SUV, amely már LPG-s, azaz autógázüzemű verzióval is kapható. 

Ennek a meghajtásnak számos előnye van, mégis sokan ódzkodnak tőle, vagy bizonytalanok vele kapcsolatban. Nekik szeretnénk segíteni ezzel a cikkel!

A Dacia modellek zászlóshajója LPG-s változatban is rendelhető
A Dacia modellek zászlóshajója LPG-s változatban is rendelhető

LPG meghajtás – mit jelent ez?

Előnyök

Az LPG, azaz Liquefied Petroleum Gas meghajtás azt jelenti, hogy autónkban a benzintank mellett egy gáztartály is található. Az LPG meghajtású autók általában némi felárért, vagy utólagos átalakítással kaphatók meg, legfontosabb előnyük pedig a takarékosság. Az ilyen típusú autó több gázt fogyaszt, mint benzint, az autógáz pedig olcsóbb és tisztábban ég – emiatt javítja az autó élettartamát, miközben pénztárcakímélő megoldás is.

Az LPG meghajtás előnyei. Forrás: dacia.hu
Az LPG meghajtás előnyei. Forrás: dacia.hu

A gázmeghajtás ráadásul kifejezetten zöldíti járművünk károsanyag-, azon belül a nitrogén-oxid kibocsátását, gyorsabban párolog, és nem szennyezi a talajt sem. 

Ezek után jogosan merül fel a kérdés: ha ennyi jó tulajdonsága van, miért ódzkodnak sokan tőle?

Hátrányok

Egyrészt nem mindenki számol utána, pontosan mennyi idő és megtett km után hozza vissza az árát az LPG-s autó, és a robbanásveszély miatt is van, aki kockázatosnak tartja – a gáztartály az oka annak is, hogy nem minden mélygarázsba állhatunk be, ha ilyen kocsink van.

Mivel az LPG-s tankolási lehetőséggel gyárilag felszerelt modellek meglehetősen ritkák, leginkább az autó utólagos átalakítására van lehetőség, ami természetesen újfent kockázatokkal járhat, és pluszköltséget is jelent. A gáztartály elhelyezése ráadásul többnyire a csomagtartóból vesz el helyet.

LPG Duster: beépített tartály, 445 literes csomagtér

Az LPG meghajtású Dacia modellek, így a Duster nagy előnye, hogy míg az LPG-s autó minden előnyével, úgy egyetlen hátrányával sem rendelkezik, hiszen a gáztartály már gyárilag benne van, így érvényesek rá az autó garanciális papírjai. A pontos gyári beállítások a biztonságérzetet is erősítik, ráadásul maga a gáztartály nem nagy: mindössze bruttó 40 literes, és még ez sem tölthető tele. A tartály nagyjából 32 liternyi nettó gázt bír el, ami a tankolás mellett ugyanúgy a tanksapka alól tehető az autóba.

A Duster gáztartálya nem veszi el a helyet a 445 literes csomagteréből sem, mert az alvázba építették be. A csomagtér így ugyanakkora, mint a benzines változat esetében. 

A benzin és a benzin-LPG üzemmód közötti váltás manuálisan és automatikusan is történhet – amennyiben az LPG-tartály kiürül. Az LPG-tartály aktuális szintje egyedi visszajelző műszeren keresztül követhető nyomon.

LPG-vel vagy benzinnel hasít jobban a Duster?
LPG-vel vagy benzinnel hasít jobban a Duster?

Természetesen arra oda kell figyelnünk, hogy tudjuk: a közelünkben pontosan hol található olyan, autógázt is szolgáltató benzinkút, ahol megoldható a gáztartály feltöltése.

Távok és forintok

A Dacia Duster 1 literes, háromhengeres és turbós, gyárilag beépített LPG-s változata nagyjából 150 ezer Ft-tal kerül többe a sima benzines változatnál. Ez a befektetés azonban valóban gyorsan megtérül, hiszen az LPG megközelítőleg 220 Ft/literes ára jóval alacsonyabb a mindenkori benzinárakhoz képest. A Duster 8 literes LPG fogyasztása átlagosan 4,7 liternyi benzin fogyasztási költségének felel meg, a 34 literes tartály pedig akár 300 km-es gázmeghajtású hatótávot is ad. Az LPG Duster így valóban takarékos, felára pedig rendszeres használat mellett viszonylag gyorsan megtérül. Sőt, nemcsak a benzines, hanem a dízeles változatnál is olcsóbb üzemű – havi 1000-1500 km-s futásteljesítmény mellett. 

Összegzés

Az LPG meghajtásos Duster tehát ugyanolyan megbízható és biztonságos, mint a benzines változat, és a benne ülők kényelme, valamint a csomagtér pakolhatósága sem csorbul. Felárát garantáltan visszahozza, takarékosan fenntartható, környezetkímélőbb is, és menet közben sem érezni nagy különbséget a benzines változathoz képest.

A Dacia hamarosan a Duster mellett a Sandero, a Sandero Stepway, a Logan és a Logan MCV modelleket is elérhetővé teszi LPG meghajtásos változatban.

Forrás:

autonavigator.hu