Bemutatjuk az új Lexus RX-et, plug-in hibrid és öntöltő hibrid hajtással is elérhető lesz

2022.08.18.

11 perc

A világ elsőszámú környezetbarát luxusautómárkája, az Európában mára 99%-ban öntöltő hibrid elektromos autókat értékesítő Lexus egy sor fontos új modell idei bemutatása után tovább emeli a tétet: az ötödik generációs RX az alapoktól újratervezett járműként érkezik.
A kifejezetten dinamikus és elegáns, megújult formatervhez három különböző, elektrifikált hajtáslánc társul: a nagyteljesítményű RX 500h öntöltő hibrid elektromos kivitel a kínálat csúcsát jelenti majd, a modell történetében először az RX 450h+ kivitel plug-in hibrid elektromos hajtást kap, belépő modellnek pedig az RX 350h öntöltő hibrid elektromos változatot szánja a környezettudatos japán luxusautómárka.

A Lexus leleplezte a kategóriateremtő RX ötödik generációját

Egy teljesen újratervezett modellt, amely új fejezetet nyit az ikonikus SUV történelmében. Az úttörő RX a Lexus legnépszerűbb típusává vált az elmúlt két évtized során. 1998-as bemutatkozása óta világszerte több mint 3,5 millió példány talált gazdára belőle – ebből 300.000 Európában. Éppen ezért az ötödik generációs RX kulcsfontosságú modell a márka jövőbe mutató ’Lexus Electrified’ stratégiájának megfelelően.

Koji Sato, a Lexus világszintű elnöke így nyilatkozott: „Az új RX esetében meg akartuk őrizni a Lexus géneket, amelyek kimagasló minőséget, rugózási kényelmet és kifinomultságot közvetítenek, miközben új szintre akartuk emelni a vezetési élményt, amely egyedi Lexus jegyeket visel magán.”

A nemrég bemutatott NX-szel és a frissen érkezett RZ-vel együtt az RX segít a Lexus márka új fejezetének megalkotásában. Ez a három modell különösen erős offenzívát képvisel a D-E prémium SUV szegmensben, amely a Lexus üzletmenetének legjavát képviseli. A Lexus továbbfejlesztette ’Next Chapter’ formanyelvét az új RX számára. Az RX csapat a modell gazdag történelméből is talált hivatkozási alapot. Az eredmény egy olyan autó lett, amely azonnal beazonosítható RX-ként, mégis dinamikusabb, elegánsabb és magabiztosabb karakterrel rendelkezik. Belül, a vezetőközpontú ’Tazuna’ műszerfal koncentrál a vezetőre, közvetlen és intuitív hozzáférést biztosítva a járműhöz, követve a ’kezek a kormányon, tekintet az úton’ alapelvet.

Az új Lexus RX
Az új Lexus RX

Az új RX Európában három különböző elektrifikált hajtáslánccal lesz elérhető. A márka nyugat-európai kínálatának alapjaként az új RX 450h+ elérhetővé teszi a típus ügyfelei számára a Lexus új mércét jelentő plug-in hibrid technológiáját. Az új RX 350h hibrid személyében a Lexus hatékony alternatívát kínál a kisebb hengerűrtartalmú dízel és benzines konkurensek ellenében. Azok számára, akik pedig a lenyűgöző menetteljesítményeket és a vezetés felfokozott élményét keresik, a Lexus bemutatja valaha készült legelső turbómotoros hibrid hajtását: az RX 500h DIRECT4 összkerékhajtással érkezik. Az új RX egyedi ‘Lexus Driving Signature’ vezetési élményének megalkotása érdekében a Lexus továbbfejlesztette az SUV modell alaptulajdonságait: a súlypont alacsonyabb lett, a súrlódást mérsékelték, a tömeget csökkentették, a szilárdságot növelték, a hajtáslánc továbbfejlesztésével pedig még természetesebb interakciót tettek lehetővé az autó és a vezető között.

A Lexus világhírű biztonsági technológiájából merít az RX harmadik generációs Lexus Safety System+ csomagja, amely továbbfejlesztett ütközésmegelőző rendszerrel, új proaktív vezetői asszisztenssel és kibővített biztonsági csomaggal áll rendelkezésre. Az új RX új multimédiás platformja a ’Szia Lexus’ intelligens beszédvezérléssel és a Lexus saját appjával bővíti a vezető és az autó kapcsolódási lehetőségeit.

A következő fejezet, azaz a „Next Chapter” Lexus formanyelv

Takaaki Ohno, az RX vezető tervezőmérnöke szavaival élve: „Először is létrehoztunk egy dinamikus külső formatervet, hogy kifejezzük a magával ragadó jelenlétet és a fokozott vezetési élményt ígérő magabiztos kiállást. Majd finomítottunk az arányokon, még dinamikusabb vezethetőséget sugallva és olyan új hajtáslánci technológiákat adtunk hozzá, mint a DIRECT4.”

Az elektrifikáció felé mozdulva a formatervezők is előreléptek: az új, ’orsótest’ formatervezés az új RX esetében tovább fejleszti a hűtőrács integrációját a látvány egészébe, amely fokozott teljesítményt és alacsonyabb súlypontot láttat. A kompaktabb és élesebb kialakítású fényszórók és légbeömlők, valamint a 15 mm-rel szélesebb nyomtáv tovább fokozza a magabiztos, határozott megjelenést. A merészebb kiállás érdekében a Lexus tervezői meghosszabbították a motorháztetőt, megnövelték a tengelytávolságot 60 mm-rel és alacsonyabbra vették a tetővonalat 10 mm-rel. A karakteres, fekete hátsó panel (vagy ahogy a Lexus hívja, ’lebegő tető’) még inkább háromdimenziós kialakítása kupészerű érzetet kölcsönöz a modellnek, miközben az új RX fokozott dinamizmusát az emelkedő övvonal és a nagyméretű, 21”-os keréktárcsák is szemléltetik. A hármas egységbe tömörülő LED-es fényszórók keskenyebb, élesebb és még vízszintesebb elrendezést kaptak. A megjelenést kihangsúlyozza az L-alakú nappal menetfény, erőteljes látványt keltve. Hátul karakteres fényszórók hangsúlyozzák ki az ikonikus RX megjelenést, miközben a 40 mm-rel szélesebb nyomtáv még jobb útfekvést ígér. A csomagtérajtó új „LEXUS” felirata tiszta és modern látványt nyújt. Az RX sportos kvalitásait kihangsúlyozó F SPORT változat még dinamikusabb első hűtőrácsot, oldalküszöböket és új lökhárítókat kínál. Ez a felszereltségi szint kizárólag a nagyteljesítményű RX 500h hibrid (vagy Kelet-Európában az RX 350) esetében lesz elérhető.

A Lexus új szintje

A Lexus azért fejlesztette ki a Tazuna műszerfal-elrendezést, hogy még inkább vezetőközpontúvá tegye a belső teret. Az új NX és RZ modellekben bemutatkozó megoldás most az új RX-nél is megjelenik. A japán gyeplő megfelelőjeként értelmezhető Tazuna a közvetlen, mégis intuitív vezérlést helyezi a középpontba. Belül a különféle információforrások, mint például a multimédiás kijelző, a műszercsoport, a fordulatszámmérő, a központi műszerek és a head-up display úgy csoportosul, hogy tartalmuk minimális szem- és fejmozgás mellett leolvasható. Az új RX egyik látványossága a vegán belső tér lehetősége, amely az ökotudatos vásárlók egyre nagyobb számára tekintettel készült. Mindez azt jelenti, hogy Comfort felszereltségi szint esetén nem csak az ülések, de a kormánykerék és az előválasztó kar borítását is műbőr adja, amelynél az ügyfelek választhatnak a fekete vagy a bézs színárnyalat közül. A Lexus ‘Omotenashi’ vendégszeretetének kifejezéseként a Lexus hangulatválasztó funkció lehetőséget biztosít arra, hogy az utazók személyre szabják az RX hangulatvilágítását.

A Lexus új szintje
A Lexus új szintje

Kényelem, irányíthatóság, magabiztosság

Minden RX modell közvetíti a ‘Lexus Driving Signature’ vezetési élményt, köszönhetően a kivételes platformnak és hajtásláncoknak. Teljesítmény tekintetében vannak eltérések, de a kimagasló kényelem, a kivételes reakcióidő és a lineáris és közvetlen gyorsulás közös nevező, ami a vezetőt helyezi a középpontba, a magabiztosság érzetét közvetítve. Az új RX alapját a GA-K platform adja, amely az NX-hez hasonló felépítéssel, de eltérő hangolással nyújt még többet. Hátul például teljesen átalakították az alapokat, hogy megnöveljék a tengelytávolságot, miközben a kiegészítő kereszttartók és futómű-bekötési pontok fokozzák a szilárdságot. A megnövelt szilárdság pedig lehetővé tette a Lexus mérnökei számára a futómű még aprólékosabb finomhangolását, amivel nem csak a menettulajdonság, de a kényelem is javult. Az RX új platformja 90 kilogrammos súlycsökkentést tett lehetővé, a magasság 10 milliméteres csökkenése pedig hozzájárul a súlypont 15 mm-es mérséklődéséhez. A tengelytáv a teljes hosszúság változatlansága mellett nőtt 60 mm-rel, csökkentve a túlnyúlásokat. A nyomtáv elöl 15, hátul 50 milliméterrel szélesebb, ami a 21”-os keréktárcsákkal együtt magabiztosabb kiállással és jobb tapadással ruházza fel az új RX-et.

Kibővített elektrifikált modellkínálat

A ‘Lexus Electrified’ stratégiának megfelelően az új RX hajtáslánci kínálata többféle változattal tolja ki a lehetőségek határait, amelyek a márka elektrifikált technológia terén szerzett több mint 15-éves tapasztalatára építenek: a különösen kifinomult Lexus öntöltő hibrid mellett immár Lexus plug-in hibrid hajtással is kérhető a modell.

 

Innovatív Lexus multimédia és kapcsolódás

Az új RX gyorsabb és stabilabb kapcsolódási lehetőségeket biztosít a legújabb multimédiás technológiát felhasználva: a működtetést állandó kapcsolatot biztosító szolgáltatások és over-the-air (OTA) vezeték nélküli frissítések is megkönnyítik. Körülbelül százféleképpen lehet interakcióba lépni az új RX-szel: például okostelefonnal, navigációval, beszédparancsokkal, a központi kijelzőn keresztül vagy akár felhő alapú kapcsolódással. Az RX alapfelszereltségként 14”-os központi kijelzővel rendelkezik, ami kategóriájának egyik legnagyobb megoldása.

 

Biztonsági és asszisztens rendszerek

Az új RX következő generációs, aktív biztonsági és vezetői segédrendszereit foglalja magában a legújabb, immár harmadik generációs Lexus Safety System+, amely továbbfejlesztett funkciókkal képes felismerni és megakadályozni balesetveszélyes helyzeteket és baleseteket. A fejlesztések között megtalálható az ütközés előtti rendszer kibővített tartalma, amely már képes észlelni a jármű útjába kerülő motorkerékpárokat és egyéb akadályokat is. Felismeri az ütközés kockázatát az autó felé tartó járművekkel vagy az átkelő gyalogosokkal is kereszteződésnél történő bekanyarodás esetén. A felismerés gyorsabb, a becsapódás elkerülésében pedig még hatásosabban segít a vészhelyzeti kormányzási asszisztens. a Lexus Safety System + az alapfelszereltség részét képezi az összes európai modell esetében, a magasabb felszereltségi szintű modellek tulajdonosai kibővített biztonsági csomagot is kérhetnek. Ez magában foglalja a sávváltási segédletet, amely autópályán automatikusan elvégzi a sávváltás feladatát, valamint az első keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszert, amely radaros felismeréssel figyelmezteti a vezetőt az oldalirányból érkező járművekre. Az új RX esetében szintén újdonság az ütközésmegelőző rendszer aktív kormányzási asszisztens funkciója, amely ütközés jelentős kockázata esetén, ha fékezéssel már nem elkerülhető a becsapódás, de kormányzással még igen, vészjelzés és automatikus lassítás mellett a kormányzás feladatát is felvállalja magára.

Ezen a linken megtekinthetitek a vadonatúj RX-et!

Előzetes műszaki adatok

MÉRETEK ÚJ RX KÜLÖNBSÉG AZ ELŐZŐ RX-HEZ KÉPEST
Teljes hosszúság (mm) 4.890 0
Teljes szélesség (mm) 1.920 +25
Teljes magasság (mm) 1.710 -10
Tengelytáv (mm) 2.850 +60
Első nyomtáv (mm) 1.650 +15
Hátsó nyomtáv (mm) 1.665 +40
Első túlnyúlás (mm) 1.080 0
Hátsó túlnyúlás (mm) 960 -60

 

HAJTÁSLÁNCOK RX 350h RX 450h+ RX 500h
Típus Hibrid Plug-in hibrid Hibrid
Motor 2,5 literes, soros, 4-hengeres 2,5 literes, soros, 4-hengeres 2,4 literes, soros, 4-hengeres turbómotor
Akkumulátor típusa Nikkel-metál-hidrid Lítium-ion Nikkel-metál-hidrid
Max. teljesítmény (lóerő/kW) 245/180 306/225 371/273
Váltómű Hibrid transaxle Hibrid transaxle 6AT
Hajtáslánc E-Four E-Four DIRECT4
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) 8,0 kb. 7,0 kb. 6,0
CO2 (WLTP kombinált – g/km) 143-150 24-26 182-189
Üzemanyag-fogyasztás (l/100km) 6,4-6,7 1,1-1,2 8,2-8,5

 

 

 

Kapcsolódó tartalom