A casco jelentése az angol casualty és collision szavakból áll össze.

Casco jelentése – mit takar a casco biztosítás?

2023.07.26.

7 perc

A cascóról a legtöbb autótulajdonos hallott, azonban kevesen tudják, mit is takar pontosan. Cikkünkben ezért körbejárjuk, mit is takar pontosan a casco biztosítás, mire figyelj, amikor megkötöd, illetve mire számíts, ha bekövetkezik a káreset. Lássuk is!

A casco jelentése

A casco jelentése lényegében egy termékkategóriát takar. A szó az angol casualty (kár, áldozat) és a collision (ütközés) szavak szerelemgyereke. Akármilyen spanyolosan is hangzik, egy angol rövidítésről van szó – ha szeretünk felvágni, tároljuk is el a következő koktélpartira munícióként!

Casco biztosítás és kgfb: mi a különbség?

A casco egy biztosítási forma, ahogy a kgfb is a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást takarja, nem egy titkosszolgálatot. Mi a különbség a kettő között?

  • A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás minden gépjárműre kötelező. Alapvetően arra szolgál, hogy az általunk okozott kárt térítse meg. Ha például reggel hullafáradtan egy elbambulást követően belehajtunk valakibe a pirosnál, a kgfb fogja kifizetni a behorpadt hátsó lökhárító kijavítását.
  • A mi első lökhárítónkat pedig a casco, ha kötöttünk. Arról van tehát szó, hogy a cascóval a saját magunk vagy a külső körülmények okozta károkat tudjuk mérsékelni.

A casco biztosítás tehát egy általában opcionális szolgáltatás, ami extra védelmet nyújt. Azonban nem mindegy, mi történik az autónkkal, illetve az sem, hogy milyen konstrukciót választottunk. Ássuk is bele magunkat a részletekbe!

Mit takar a casco biztosítás? Az alapfedezet és a választható fedezet

Kezdjük a millió dolláros kérdéssel: mit takar a casco biztosítás? Kétféle fedezetkategóriát kell elkülönítenünk. Az alapfedezet az, amit a casco alapszolgáltatás tartalmaz, a választható fedezet pedig a feláras további szolgáltatásokat foglalja magában.

Az alapfedezet

A legtöbb casco biztosítás négy különféle kategóriát takar. Ezek a következők:

  • Töréskár
  • Lopáskár
  • Elemi kár
  • Üvegkár

A töréskárt nem kell magyarázni. Olyan, az autót ért kárról van szó, amit baleset, rongálás vagy vaddal történő ütközés okoz (ez utóbbi nem minden esetben).

A lopáskár az autónk vagy alkatrészeinek ellopását takarja.

Az elemi kár a természeti hatásokra, fizikai erőkre vonatkozik. Ide tartozik a jégverés, a földcsuszamlás, de a tűzesetek és az autót összetörő faágak okozta kár is.

Az üvegkár nem illik bele a fenti sorba, nem a kárt okozó hatásból indul ki, hanem azt nézi, miben esett kár. Igazából az üvegek eltérő javítási metódusa miatt van külön kezelve, emiatt az önrészt is másképp számítják, mint a többi esetben.

Biztosítónként változik az alap casco jelentése – nézz utána mindennek

A biztosítók között jelentős különbségek lehetnek, hogy mit takar az alap casco biztosítás. A vadkár például a legtöbbször a töréskárba tartozik. Néhány biztosítónál azonban nem ez a helyzet, ott külön kell érte fizetni, ha nem akarjuk, hogy egy impulzív négylábú miatt ússzon el a lakásfelújítás.

Választható fedezet

A választható fedezet a feláras extra fedezetet, illetve szolgáltatásokat takarja magában. Biztosítónként eltér, hogy hol milyen lehetőségeink vannak, néhány példa a teljesség igénye nélkül:

  • Utasbiztosítás
  • Poggyászbiztosítás
  • Helytelen tankolásból eredő kárt fedező biztosítás
  • Jogi költségeket fedező biztosítás
  • Csereautó baleset esetén
  • Vadkár (bizonyos biztosítók esetén)

Az utas- és poggyászbiztosítást nem kell magyarázni, de a helytelen tankolásból eredő kárt fedező biztosításra például érdemes röviden kitérni. Ez az extra nagyon jól jöhet ugyanis, ha egy autót sokan használnak. Az ételkiszállítással foglalkozó cégeknél, ahol sokan vezetik és tankolják az autókat, óriási plusz költség, ha az egyik futár véletlenül benzint tankol egy dízeles járműbe… A csereautó pedig a kisgyermekes családok vagy az autót munkaeszközként használóknak lehet életmentő.

Önrész: a javítás ekkora része hárul rád

Az önrész azt takarja, hogy a kár egy bizonyos részét te fogod állni. Legtöbbször meg van állapítva egy százalékos arány és egy forintban kifejezett összeghatár. Például 10% és 80 000 Ft. Ez azt takarja, hogy amíg a keletkezett kár 10%-a kisebb, mint 80 000 Ft, akkor ennyit kell állnod a javítás költségeiből. Ha több ennél, akkor a kár 10%-át, egymillió forintnál például 100 000 Ft-ot kell neked kifizetned. A casco ára természetesen függ attól, milyen konstrukciót választasz. Minél nagyobb az önrész, általában annyival olcsóbb a biztosítás díja.

A casco önrészt nekünk kell kifizetni a káreset után.
A casco önrészt nekünk kell kifizetni a káreset után.

Avultatás

Az avultatás lényege, hogy a jogszabályok nem engedik az úgynevezett káron szerzést. Azaz nem nyerhetsz egy baleseten, nem fordulhat elő, hogy teljesen tönkremegy a motorod egy ütközésben és beszerelnek ingyen egy vadonatújat. A baleset ugyanis így megnövelné az autód értékét.

Ezért az történik, hogy egy alkatrész cseréjekor nem annak újkori értékét fizetik ki, hanem annak az avultatott értékét (pl. annak 60%-át). Ami azt jelenti, hogy kicsit mélyebben a zsebedbe kell nyúlnod. Ha sikerül bontott vagy utángyártott alkatrészt venni, előfordulhat, hogy ebből nem keletkezik plusz költséged. Eltérő, hogy az adott biztosító milyen policy-t alkalmaz avultatás szempontjából, ennek is mindenképp érdeklődj utána!

Mikor nem fizet a casco?

A casco azonban a legszéleskörűbb szolgáltatás esetén sem fizet mindent. Mit nem takar a casco? Néhány példa:

  • A gépjármű öregedéséből, avulásából, nem megfelelő karbantartásából keletkező kár (pl. fáradásos törés)
  • Gondatlanság miatti baleset (alkohol- és kábítószerfogyasztás, sebességhatár túllépése)
  • A gépjármű versenyeztetése
  • Háború, terrorcselekmény, tömegmegmozdulás, zavargás
  • Bűncselekmények követése vagy hatóságok előli menekülés közben esett kár
  • A biztosítás területi hatályán kívüli káresemény (ez a magyar biztosítók esetén általában az Európán kívüli baleseteket takarja)
  • Műszaki vizsga hiánya
  • Lopás esetén, ha nyitva felejtettük a járművet

Miért lehet érdemes cascót kötni?

A hitelre vásárolt vagy lízingelt autók esetén általában kötelező cascót kötni. Azonban nem csak ilyenkor érdemes gondolkodni ebben a biztosítási formában. A magyar háztartások számára ugyanis a lakásvásárlás mellett az autó a második legnagyobb kiadás. Autót fenntartani a mostani üzemanyagárak és emelkedő szervizköltségek miatt alapból nem olcsó mulatság, ha pedig komoly javításra szorul a négykerekű, nagyon mélyen a zsebünkbe kell nyúlnunk.

Nagyon sok család egyszerűen nem engedhet meg magának egy sok százezres vagy akár többmilliós összegű javítást. A casco ilyen szempontból nyújt biztonságot: bár extra kiadás, megóvhat minket egy-egy akkora költségtől, ami elsüllyesztheti a családi kasszát. Emellett sokkal nyugodtabban alhatunk, ugyanis rengeteg rajtunk kívül álló tényező hatásától is megvéd minket (jégeső, vihar). Új autók vásárlásakor szintén megfontolandó, ugyanis ezeknél nagyon magasak lehetnek a javítási költségek.

Egy utolsó jó tanács

Ahogy a pénzügyi termékeknél, a biztosítások esetén is kulcsfontosságú, hogy tisztában legyél az adott konstrukció jellemzőivel. Olvasd el az apróbetűket, és kérdezz, amíg azt nem érzed, hogy tisztán látsz!

Új autó vásárlásában gondolkodsz? Tekintsd meg a Schiller kínálatát!