A közlekedési balesetek akkor is rengeteg kellemetlenséggel járnak, ha nem történt személyi sérülés. Ha nem mi voltunk a vétkes fél, akkor a hibázó sofőr biztosítója elvileg a károsultak minden keletkezett kárát köteles megtéríteni. Például, adnia kell egy csereautót. Vagy nem? Mikor jár csereautó, és mire számítsunk?
Szükségünk van csereautóra?
Amikor eljutottunk lesérült négykerekűnkkel a szervizbe, az egyik legfontosabb lépés a kár felmérése. Az autó ugyanis a keletkezett károsodás függvényében lehet forgalomképes vagy nem forgalomképes. Szerencsés esetben az autó forgalomképes marad, így használhatjuk, amíg meg nem „gyógyítják” a szervizben. Akkor vagyunk gondban, ha nem forgalomképes, ilyenkor ugyanis meg kell várni, amíg elkészülnek a javítással. És ilyenkor jöhet be a képbe a csereautó. De ne lelkesedjünk be túlzottan.
Mikor jár csereautó a javítás idejére?
Sok mindentől függ, hogy a csereautó mikor jár nekünk, mint károsult. Abból a tényből, hogy a biztosító szakma mennyire jövedelmező, már gondolhatjuk, hogy mezei autósként nem számíthatunk szívmelengető opciókra. Na de mik is a tények?

Csereautó szerviz idejére: mi kell, hogy béreljünk
A biztosító maga nem ad autót nekünk. Bizonyos esetekben azonban megtéríti a bérlés költségét. De minek kell ehhez teljesülnie?
- A kárigényt előre jelezni kell. A biztosítóhoz írni kell egy bejelentést, hogy csereautót igénylünk. Egy lehetséges szövegezés: „Az XYZ forgalmi rendszámú autóm javítási ideje alatt igényt tartok bérautóra. Ennek költségeit kérem, számítsák bele a károkba a kárrendezés során”.
- Igazolnunk kell, hogy kell az autó. A jog, illetve a biztosítók a szükségszerűséget veszik figyelembe, a kényelmet nem. Csak az „elengedhetetlen szükség” számít aduásznak. Ha tehát szívességi alapon megoldható a kiesett autó pótlása, mert családon belül több jármű van, akkor elutasítják az igényt. Ugyanez igaz, ha kielégítő a tömegközlekedés a lakóhelyünkön, és így is meg lehet oldani a különféle feladatainkat. Ha tehát vonattal is beérünk munkába, vagy van otthon még egy kocsi, elfelejthetjük a csereautót.
- Csak az autónkkal megegyező kategóriájú autó bérlését fizetik ki. Ha tehát Trabantunk volt, a biztosító nem fogja megfinanszírozni egy Tesla bérlését.
Csereautó helyett kiesett haszon?
Ha az autó munkaeszközünk, akkor csereautó helyett igényelhetjük a kiesett haszon megtérítését is. Ilyenkor számos dokumentum (fuvarlevelek, számlák) beadása után a biztosító kiszámolja, mennyi haszon esett ki az autó kiesésével, és azt téríti meg. Pontosabban az optimális javítási idő alatt kiesett, kalkulált hasznot. De mi is az az optimális javítási idő?
Optimális javítási idő
Ha három munkás fél óra alatt rak meg egy talicskát, hány óra alatt rak meg száz munkás egy talicskát? Ez a matekpélda nagyjából annyira életszerű, mint az optimális javítási idő fogalma. Az optimális javítási idő az az idő, ami alatt a javítás összes munkafázisát el lehet végezni. Tehát ha a karosszéria javítása ideális esetben hat óra, a lámpa cseréje pedig kettő, akkor 8 óra lesz a vége. Ez a gondolatmenet – szándékosan – nem számol azzal, hogy:
- a szerelő nem biztos, hogy azonnal fel tudja mérni a kárt,
- a különféle javítási lépések között idő telhet el,
- a javítás során új hibák kerülhetnek elő, amelyeket szintén javítani kell,
- és hogy az esetleg szükséges alkatrészek berendelése hetekbe is telhet.
Ha az autó a berendelt alkatrész nélkül nem javítható, meg lehet kérni a szervizt, hogy tüntesse fel az alkatrész megrendelésének és kiszállításának időpontját. Nem biztos, hogy a biztosító elfogadja, de egy próbát megér.
Mindebből látszik, hogy egy-két napnál több bérleti díjra kevés az esély. A vállalkozóknak pedig érdemes felmérnie, hogy érdemes-e esetleg a kiesett hasznot visszaigényelni, de ez általában kétesélyes és bonyolult procedúra.
Guruló költségek
A második lehangoló kifejezés, amivel meg kell ismerkednünk, az a guruló költségek. A biztosító ugyanis, miután kifizet egy három napos autóbérlést (24 óra optimális javítási idő esetén), még azzal is számol, hogy a saját autónk üzemeltetése is pénzbe került volna. Kopik a gumi, költeni kell a szervizre és a többi. A biztosító pedig a bérleti díj 15-30%-át visszatartja ezen a címen.
A konklúzió
A nap végén látszik, hogy túl sok jóra nem számíthatunk. Ha minden feltételnek megfeleltünk, ami nem valószínű, jó eséllyel akkor is csak az autó bérlési költségének egy kis részét tudjuk elszámolni a biztosítóval. Ha ott köt ki a dolog, hogy valóban autót bérlünk, és megfelelünk a követelményeknek, a költségek egy részét visszaszerezhetjük, de így is a zsebünkbe kell nyúlnunk.
Csereautó szerviz idejére, mint a szerviz által nyújtott szolgáltatás
A csereautókról egy másik kontextusban is érdemes szót ejteni. A komolyabb szervizek – például a Schiller Autó márkaszervizei – gyakran felajánlják ügyfeleiknek csereautó biztosítását a javítás idejére. Ez jelentősen megkönnyíti azok dolgát, akik mindenképpen szeretnének csereautót, ugyanis így ezt a javítással egy helyen, extra körök és logisztika nélkül lehet megoldani. Az, hogy a szerviz díjmentesen vagy térítés fejében szolgáltat nekünk csereautót, az adott helyzettől függ, ezért érdemes erre is külön rákérdezni. Ha tehát szervizbe viszed az autót és szeretnél csereautót, mindenképp érdeklődj előre, milyen lehetőségeid vannak!
Szeretnél csereautót igényelni a Schillertől? Vedd fel a kapcsolatot szervizeinkkel!