Az elektromos autó hatótáv az akkucsomag méretén túl több tényezőtől is függ.

Elektromos autó hatótáv: erre számíts!

2022.09.06.

5 perc

Az elektromos autókkal kapcsolatban a magasabb ár mellett két dolog miatt ódzkodnak a laikusok. Az egyik a tankolásnál jóval időigényesebb töltés, a másik pedig a hatótáv. Bár a technológia az elmúlt évtizedben óriási fejlődésen ment át, sokan még mindig félnek tőle, hogy nem érik el kényelmesen kiválasztott úticéljukat. Hol tart most az elektromos autózás, és mitől függ az elektromos autók hatótávja? Cikkünkből megtudod!

Mitől függ egy elektromos autó hatótávja?

A tájékozott olvasó már sejti, hogy egy elektromos autó hatótávja nem adható meg csupán egy számmal. Pontosabban az autógyártók adnak nekünk egy szabvány segítségével meghatározott számot, de az, hogy a gyakorlatban mennyit tudunk kihozni az autóból, sok mindentől függ. Ezért mielőtt belemennénk a gyártók által megadott számokba, kicsit áttekintjük, mitől is függ a hatótáv.

1. Az akkucsomag méretétől

Az akkucsomag nemhiába az elektromos autó legdrágább és legnehezebb alkatrésze. Kapacitása alapvetően határozza meg a hatótávot. A jelenlegi lítium-ionos akkucsomagok maximális kapacitása 100 kWh környékén van, a kisebb elektromos autók viszont csak 30-40 kWh kapacitással rendelkeznek. A kisebb akkucsomag könnyebb, és hamarabb feltölthető, így ezek az autók jóval olcsóbbak. Cserébe azonban a hatótáv is karcsúbb. Az is gyakori, hogy egy modellt többféle méretű akkucsomaggal is megvásárolhatunk. Ilyenkor a nagyobb kapacitáshoz magasabb ár társul.

2. Az autó tömegétől

A nagyobb tömeg természetesen több energia felhasználását teszi szükségessé. Egy nagy elektromos SUV például nyilván több kWh áramot fogyaszt 100 kilométerenként, mint egy apró Renault ZOE. (A gyártók ezért a nagyobb, nehezebb autókat nagyobb kapacitású akkucsomaggal látják el). De a gépjármű tömege függ attól is, hányan ülünk benne, és mennyire pakoljuk meg a csomagtartót.

Az elekromos autó hatótáv függ a jármű tömegétől.
Az elekromos autó hatótáv függ a jármű tömegétől.

3. A használattól

A belső égésű motorok fogyasztásához hasonlóan egy villanyautó is többet “eszik”, ha nem vezetünk gazdaságosan. A sportos vezetési stílus, a dinamikus gyorsítások és fékezések például kifejezetten gyorsan merítik az akkucsomagot. De a domborzat is sokat számít, az Alföldön tehát messzebb eljutunk 20 kWh árammal, mint a somogyi dombok között szlalomozva. Az egyéb berendezések, például a klíma és az ülésfűtés használata szintén csökkenti a hatótávot.

4. A hőmérséklettől

A lítium-ion akkumulátorok érzékenyek a hőmérsékletre. A legjobban 20 Celsius fok környékén érzik magukat, ennél melegebb vagy hidegebb időben lecsökken a kapacitásuk. Ezért a modern elektromos autókban már hűtik, illetve fűtik az akkucsomagokat – ez azonban szintén árammal megy. Természetesen a hőmérsékletszabályozásra “elköltött” energia kevesebb, mint amennyit a kapacitás növekedésével nyerünk, de így is jelentékeny. Télen tehát számoljunk vele, hogy autónk nem fogja tudni a gyártó által megadott hatótávot.

5. Az akkucsomag életkorától és állapotától

Ahogy az okoseszközöknél már megszoktuk, a lítium-ion akkumulátorok bizony idővel elveszítik a kapacitásuk egy részét. Mivel az akkucsomagokat vezérlő elektronika nem engedi a teljes feltöltést, illetve lemerítést, a degradáció mértéke bőven az elviselhető tartományban van. A tapasztalatok azt mutatják, hogy ha a gyártó utasításainak megfelelően használjuk a járművet, tíz év elteltével az eredeti kapacitás körülbelül 70-80%-a marad meg. Ez természetesen inkább a feltöltési ciklusok számától, illetve a megtett kilométerek számától függ, de az idő szintén szerepet játszik a folyamatban. Az elektromos autók hatótávja tehát idővel csökken.

Kínálatunkban a legnagyobb hatótávval a ŠKODA Enyaq 80 iV (510 km) rendelkezik.
Kínálatunkban a legnagyobb hatótávval a ŠKODA Enyaq 80 iV (510 km) rendelkezik.

6. A gyártó által használt szabványtól

Ez az utolsó pont természetesen kakukktojás. Mivel a hatótáv ennyi mindentől függ, a gyártók bizonyos szabványok által egy közelítőleges értéket adnak meg. A leggyakrabban használt szabványok az amerikai EPA szabvány, illetve az európai NEDC, illetve WLTP szabványok. Az új WLTP pontosabb, mint a NEDC, így kisebb értéket ad meg. De mivel laboratóriumban mérik, még így is valamivel felfelé kerekíti a gyakorlatban megtapasztalható hatótáv értékét. Egy 570 km-es hatótávú autóval tehát ne akarjunk 570 km-re menni, maximum nagyon erős hátszélben…

Na de mennyi is az annyi?

Egy bő évtizede a 150 km-es hatótáv már jónak számított. Ma már a technológia robbanásszerű fejlődésének köszönhetően jóval meghaladtuk ezt. De hol is tartunk? A kisebb, városi használatra tervezett elektromos autók kisebb akkucsomaggal és hatótávval rendelkeznek. Az új generációs Nissan Leaf esetén például 270 km-es hatótávot ad meg a gyártó (WLTP). Egy kategóriával feljebb ugorva a Škoda Enyaq iV három akkucsomagja 355, 413 és 537 km-t ígér (WLTP). Innen egyenesen a csúcstartóra, a Tesla Model S Long Range-re áttérve pedig azt látjuk, hogy 656 kilométert ígér nekünk a gyártó. A számokból látszik, hogy az általános használat esetén bőven eljutunk A-ból B-be anélkül, hogy lemerülne az akkumulátor, az igazán hosszú utazások esetén pedig remek megoldást jelent a gyorstöltés.

Elektromos autót vennél? Nézz körül a kínálatunkban!