5 autópálya-szabály, amiket mindenkinek be kéne tartania a biztonságos utazás érdekében

2018.09.22.

5 perc

5 Autópálya-szabály
5 Autópálya-szabály

Bosszantottak már fel más sofőrök az autópályán? Dudáltak vagy villogtak már le? Szorítottad már a kormányt mérgedben egy szabálytalanul közlekedő, vagy egy modortalan sofőr miatt? Ha mindenki betartaná az autópálya-etikettet, ilyen esetek nem – vagy legalábbis sokkal ritkábban esnének meg. Aktuális cikkünkben arról lesz szó, milyen viselkedési normákat kell betartanunk, ha autópályán közlekedünk.


Az autósiskola ide kevés: autópálya-szabály alapok

Bár a mintatervben szerepel kötelező autópályán történő gyakorlat, erre a valóságban nem mindig kerül sor, és ha mégis, akkor is kevés az a két óra, amit a tanulóvezetők ezzel kapcsolatos gyakorlással töltenek. A legtöbbekkel ugyanis parkolási manővereket és városi közlekedést gyakoroltatnak, az autópályán való közlekedést pedig parkoló pályára helyezik.

Pedig van néhány írott és íratlan szabály, amire nem ártana felkészíteni a friss jogosítvánnyal rendelkezőket – sőt, beláthatjuk, hogy néha még a tapasztalt sofőrök is kudarcot vallanak egy-egy ilyen szituációban.

Miért vagyunk bátrabbak az autópályán? – Autópálya-szabály a hétköznapokban

Sokak szerint autópályán közlekedni biztonságosabb, mint a városi közlekedés, hiszen nagyjából egyenletes tempó mellett, kevesebb kanyarulattal és forgalmi szituációval kell számolnunk. Ez azonban nem feltétlenül igaz.

Azt ugyanis többen figyelmen kívül hagyják, hogy az autópályákon lényegesen gyorsabb átlagtempóval haladunk, hiszen itt 130 km/óra a megengedett maximális sebesség, szemben például a lakott területen belül engedélyezett 50 km/órával. Tehát sokkal gyorsabb reakcióidő szükséges egy-egy szituációban az autópályán, mint a lassabb forgalmú utakon. 

A KSH adatai szerint 2017-ben összesen 16 489 közúti baleset történ Magyarországon, 2018 első félévében ez a szám már 7570, ez magasabb, mint az előző év első felében mért adatok (7224).
Sokatmondó adat továbbá, hogy a balesetek közel egyharmada autópályán vagy autóúton történik. Sőt, egyes statisztikák szerint a halálos kimenetelű balesetek mintegy 10 százaléka autópályán esik meg. Ezt összevetve azzal, hogy autópályán kevesebben közlekedünk, mint egyéb utakon, nem lehet kérdés, hogy az autópálya nem kevésbé veszélyes. 

Az autópálya-etikett betartása tehát nemcsak a lelkiismeretünket óvja meg, hanem konkrétan életmentő szereppel bír.

1. Ez nem relativitás kérdése: a legfontosabb autópálya-szabály, hogy a 130 az 130

Több cikkünkben is említettük már, mennyire fontos a sebességhatárok betartása. Nem győzzük hangsúlyozni, hogy elég egy váratlan hiba, egy későn észrevett idegen tárgy az aszfalton, vagy bármi, ami megzavarhatja a sofőrt, és máris megtörtént a baj. És lássuk be, 130 km/órás sebesség felett már nemcsak az autó karosszériáját veszélyeztetjük, hanem a saját és utasaink életét is.

2. A jobbra tartás itt is érvényben van – alapvető autópálya-szabály

A jobbra tartás a KRESZ egyik alapszabálya, bár sokan nem tartják be. Ennek értelmében nem szabad hosszabb ideig a belső sávban autózni, ezt a sávot előzésre használd. És ha már itt tartunk, a jobbra-balra cikázás sem megengedett, ráadásul rendkívül balesetveszélyes is.

3. A leállósáv nem a kiváltságosok VIP-sávja: autópálya-szabály, amit sokan elfelejtenek

Sajnos előfordul, hogy egyesek úgy gondolják, megspórolják a dugóban való várakozási időt, és a leállósávban próbálnak szerencsét. Pedig ez a magatartás nemcsak illetlen, de szabálytalan is, és akár 100 000 forintos bírság is lehet az  érte járó „jutalom”.

A leállósávon nemcsak haladni, de megállni és várakozni is tilos, az alábbi eseteket kivéve:

  • műszaki meghibásodás miatt továbbhaladni képtelen
  • útfenntartást, úttisztítást végez
  • a forgalmat ellenőrzi
  • a megkülönböztető fényjelzést (kék villogó) működteti

Ha műszaki hiba miatt a leállósávra kényszerülsz, az elakadásjelző háromszöget el kell helyezned a jármű mögött.

4. Autópálya-szabály: Használj tompított fényszórót

Ezzel a szabállyal a KRESZ-vizsgára való felkészülés során is találkozhattál. Autópályán ugyanis minden időjárási körülmény mellett kötelező a tompított fényszóró használata, ez ugyanis még nagy sebesség mellett is jobban láthatóvá teszi a járművet.

5. Levillogni a másikat nem bűn, de rossz modorra vall

Akinek nem inge, ne vegye magára ezt az autópálya-szabályt, de sajnos igen gyakori jelenség a magyar autópályákon, hogy egyes sofőrök levillogják a lassabban haladókat. Németországban egyébként büntethető viselkedési forma a levillogás.

Ezek tehát az autópálya-etikett legfontosabb szabályai, melyek betartásával nemcsak a karmádat tudhatod biztonságban, de az életedet is. Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is, hogy ők is biztonságosan közlekedhessenek az autópályákon.