hibrid-tevhitek-nyomaban

Hibrid tudnivalók és tévhitek – 7 tévhit a hibrid autókról, amikről lerántjuk a leplet!

2018.12.09.

13 perc

A hibrid technológiát mai napig sok tévhit övezi, annak ellenére, hogy egy több, mint 20 éves múltra visszatekintő fejlesztésről van szó. Ennek ellenére mai napig hallani furcsa elképzeléseket és városi legendákat, amik alaptalanul, talán az újdonságtól való idegenkedés miatt alakultak ki a köztudatban. 7 ilyen tévhitet döntünk meg mostani cikkünkben!


A hibrid technológia reneszánszát éli napjainkban, mégis sokan úgy gondolják, hogy ez most valami újdonság. Épp ezért kering rengeteg tévhit, és irreleváns információ különböző fórumokon és egyéb helyeken. Pedig az igazság az, hogy ha nem is egy matróna, de nem is gyerekcipőben járó találmányról van szó. Itt az ideje, hogy tisztába tegyünk néhány dolgot, és lerántsuk a leplet azokról a mítoszokról és tévhitekről, amelyek a hibrid technológiát övezik.

1. A hibrid egy új, még nem kiforrott technológia

Nos, valóban, ha a gőzmozdonyokhoz hasonlítjuk, akkor mondhatni újszerű technológiáról beszélünk…

Az igazság azonban az, hogy egy több mint 20 éves technológiát már nem igazán mondhatunk újnak. A Toyota ugyanis 1993-ban jutott arra az elhatározásra, hogy a tisztább és élhetőbb jövő érdekében szükség van egy alacsony károsanyag-kibocsátású autóra a piacon, ennek a megvalósításához pedig csupán 4 évre volt szükség: így 1997-ben megszületett a Toyota Prius Hybrid, a világ első sorozatgyártású hibrid autója.

A népszerű Prius Hybrid utódja, a Prius Plug-in Hybrid
A népszerű Prius Hybrid utódja, a Prius Plug-in Hybrid

A Toyota határozott célja volt az első generációs modell feltűnő köntösbe öltöztetése, mivel olyan modellt akarta alkotni, amit a későbbi évek során sikeresen továbbfejleszthet. A környezetbarát autó jellegzetes (sokak szerint csúnyácska, de ez ugyebár ízlés kérdése) formái a Toyota kaliforniai dizájn-stúdiójában születtek. Az ívelt tető és az éles vonalakkal megrajzolt oldalak nem véletlenül, vagy csak puszta hóbortból alakultak ki, ezek ugyanis remek aerodinamikát kölcsönöztek már az első Priusnak is.

De hogy miért lett óriási siker 20 évvel ezelőtt a hibrid technológia?

A megoldás az üzemanyag-takarékosságban keresendő. Hiszen a benzin- és az elektromos motorok intelligens összehangolása a forgalmi viszonyoknak megfelelően lett kialakítva, a benzinmotor pedig egyszerűen kikapcsol, ha az autó megáll, így ezek már önmagukban alacsonyabb fogyasztást eredményeztek. Az igazi aduász viszont a regeneratív fékrendszer volt, ami lassításkor és fékezéskor elektromos energiává alakította a más autókban ilyenkor hőként elpocsékolt mozgási energiát, és visszatöltötte a nagyfeszültségű akkumulátort, vagyis gyakorlatilag újrahasznosította az autó mozgását.

2. Mi történik, ha lemerül a hibrid autóm?

A válasz roppant egyszerű: semmi. Ugyanis a tévhitekkel ellentétben a hibrid hajtással rendelkező autók nem tudnak lemerülni, hiszen tölteni sem kell őket. Itt rögtön érdemes is tisztázni néhány fogalmat. Három féle elektromos hajtással rendelkező típusról beszélhetünk: hibrid, hibrid plug-in és elektromos autókról.

A hibrid autó hajtását tekintve három fő összetevőből áll: benzinmotor + elektromotor + akkumulátor. A rendszer működésének kulcsa nem más, mint az energiaáramlás összehangolása ezek között. Az elektromotor energiát nyer vissza a fékezésből és a lassításból, amit aztán az akkumulátorhoz továbbít, hogy az később felhasználható legyen – például akkor, amikor az autó egy forgalmi dugóban araszolgat. Így az akkumulátort sosem kell külön feltölteni, és az üzemanyag-fogyasztás a lehető legalacsonyabb marad.

A hibrid hajtás 3 fő összetevőből áll: egy benzinmotorból, egy elektromotorból és egy nagy teljesítményű akkumulátorból
A hibrid hajtás 3 fő összetevőből áll: egy benzinmotorból, egy elektromotorból és egy nagy teljesítményű akkumulátorból

Így tehát a hibridnek nincs egyetlen hibrid motorja, hanem egy egész hibrid hajtása van. A sebességtől függően pedig a hibrid hajtású autó vagy csak az elektromotort, vagy a benzinmotort, vagy akár egyszerre mindkettőt használhatja. Ha például a piros lámpánál várakozunk, a motorok készenléti üzemmódba kapcsolnak, azaz a benzinmotor teljesen leáll. Az autó ilyenkor sem zajt, sem pedig káros anyagokat nem bocsát ki.

Ehhez képest a hibrid plug-in már olyan modell, amit szándékosan úgy alkottak meg, hogy akár külső áramforrásról is tölthető legyen. DE (és ez nagyon fontos) ugyanúgy van benne benzinmotor. A technológia tehát ugyanazon az elven működik, mint a sima hibrid esetében, csak itt egy megnövelt méretű és hatótávú akkumulátorral, amit már tölthetünk is. Ennek ellenére ez sem tud lemerülni, hiszen ugyanúgy visszatölti az elektromotort a fékezés és a lassítás, és elektromos energia hiányában a benzinmotort használja az autó. A konnektoros töltésnek köszönhetően viszont a plug-in hibridek nagy előnye a zöld rendszám. Ez ugyanis csak ezekhez és a tisztán elektromos üzemű autókhoz jár, és a hozzá tartozó összes előny is.

Az egyedüli technológia, amit mindenképp és rendszeresen tölteni kell a működés érdekében, az a tisztán elektromos üzemű autók. De ezekről majd egy másik cikkben beszélünk bővebben.

3. Jó, de ha meghibásodik a hibrid akkumulátor, az egy vagyonba kerül!

Sokan úgy gondolják, hogy a hibrid autók akkumulátora könnyedén és viszonylag rövid idő alatt is hajlamos a meghibásodásra, esetleg tönkre is megy, és ilyenkor olyannyira drága a cseréje, hogy abból már egy új autót is vehetnénk. Ennek a tévhitnek a cáfolatára azonban olyan sok tény van, hogy kicsit érdekes, hogy ez még ennyire él a köztudatban. A hibrid hajtású autók akkumulátorát ugyanis úgy tervezték, hogy az folyamatos használat mellett se menjen tönkre. A Toyota például 10 év garanciát nyújt a hibrid akkumulátorokra, és tudunk olyan autókról, amik több mint egymillió kilométert futottak már!

A bécsi taxisofőr, Manfred Dvorak esete, aki egymillió kilométert autózott Toyota Priusával. Az autó sosem hibásodott meg, és az akkumulátorát sem kellett cserélni.

De hogyan lehetséges, hogy a hibrid akkumulátor ilyen jó?

Pontos mérnöki munkával. A hibrid rendszer ugyanis úgy lett kifejlesztve, hogy az autóban lévő akkumulátor minden esetben 20-80% tartományban működjön, így sosincs kitéve a túlterhelésnek, és az autó akkor is tökéletesen működik, ha naponta használjuk, vagy ha több heti állás után ülünk bele. A hibrid akkumulátornak ugyanis saját hűtőrendszere van, ami megakadályozza a túlmelegedést, amit gyakran tapasztalhatunk például a mobiltelefonok akkuinál. A hibridekben nikkel-metál-hidrid akkumulátor van, ami egészen más, mint a mobilokból vagy a laptopokból ismert akkumulátorok. Tartósabb és olcsóbb is azoknál, és várhatóan az autó teljes életciklusán át megbízhatóan működik majd. Ha mégis tönkremenne az akkumulátor egy bizonyos idő után, akkor a cserére vagy a gyártó által vállalt garanciális időszakban van lehetőség, vagy ha ezen túl fárad el az akksi, akkor nagyjából 1-2 millió forint körül kapható új akkupakk az autónkba, ami még mindig nem egy új autó ára. De hangsúlyozzuk, hogy ez nem egy átlagos futásteljesítményi időn belül fog megtörténni.

Összefoglalva: a hibrid autó hibrid akkumulátorának élettartama nagyon hosszú, és ez teszi lehetővé, hogy egyes gyártók akár 10 év garanciát adjanak az akkumulátorra.

4. A hibrid autók szervizelése drága, bonyolult, és alig van, aki ért hozzá…

Mint már említettük, egy több mint két évtizedes technológiáról van szó, amit folyamatosan fejlesztgetnek, csiszolgatnak, hogy a lehető legtökéletesebb legyen. És ennyi idő arra is elég, hogy legyenek olyan szakemberek, akik igenis remekül értenek hozzá. De nézzük csak, hogy mitől félnek annyira az emberek…

„A hibrid hajtásban használatos háromfázisú szinkronmotorok megbízhatók, és egyáltalán nem igényelnek karbantartást. Ilyen motorok működnek például a villamosokban is, amelyek több millió kilométert futnak. (Az 1959 és 1969 között gyártott Konstal 13N villamosok 2013-ig, azaz több mint 54 éven át áltak szolgálatban!)” Toyota.hu

Azt gondolom, a megbízhatóságot nem szükséges tovább bizonyítgatni. Azt viszont fontos még megemlíteni, hogy a hibrid hajtásban használt belső égésű benzinmotor sokkal megbízhatóbb a hagyományos benzines autóknál, hiszen itt az elektromotor is állandó segítséget nyújt nagyobb igénybevétel esetén is, mint például egy elindulás, vagy egy gyorsítás. Ez a fajta segítség pedig nem kevesebb, mint 30%-kal is csökkentheti a benzinmotor elhasználódását, vagyis sokkal tartósabb lesz.

A Toyota két hibrid siker modellje: a Prius és a C-HR
A Toyota két hibrid siker modellje: a Prius és a C-HR

Ezen felül teljes hibrid rendszerből hiányoznak az olyan elemek, amiket a hagyományos autókból ismerünk, és hajlamosak a meghibásodásra; ilyen például a generátor, az indítómotor, az ékszíjak, a turbótöltő és a DPF-szűrő. Nincs sebességváltó sem – legalábbis a szó hagyományos értelmében. Helyette egy egyszerű és megbízható bolygóműves hajtómű kapcsolja össze a hajtásláncot a kerekekkel. A regeneratív fékezés révén pedig a fékbetétek sem kopnak olyan ütemben, mint a hagyományos autóknál. Így kijelenthetjük, hogy egy hibrid autóban nem csak hogy kevesebb a meghibásodás lehetősége, de a fenntartása is jóval költséghatékonyabb hagyományos benzin, vagy dízel üzemű társaival szemben.

5. Egy hibrid autó sokkal lomhább, nem lehet vele úgy haladni autópályán sem

A hagyományos motorok használata közben alakult ki bennünk az a tévhit, hogy az alacsony fogyasztáshoz alacsony teljesítmény társulhat csak. Mert az 5 literes V8-as motorral az autó olyan gyors lehet, mint a puskagolyó, de egy 1 literes motorral csak a városban lehet pötyögni max ötvennel… Az igazság természetesen az, hogy egy benzintemető járgány is lehet lomha, és egy kismotoros autó is lehet dinamikus, mindamellett, hogy gazdaságosabb is. A hibridek tekintetében ez fokozottan igaz. A hibrid autók ugyanis bebizonyították, hogy egy autó igenis lehet egyszerre takarékos és dinamikus, élvezetesen vezethető. Például igenis lehet 197 lóerős összteljesítmény, 8,3 másodperces gyorsulás 100 km/órás tempóra, és 5,1 l/100 km fogyasztása egy SUV-nak is! A hibrid hajtás tökéletesen megvalósította azt, ami nemrégiben még lehetetlennek tűnt – ráadásul mindez ma már tömegek számára elérhető.

Arról nem is beszélve, hogy az elektromotor és benzinmotor együttes működésének köszönhetően egy hibrid autó sokkal dinamikusabban indul, és egyenletesebben gyorsul. Nincsenek váltások, ennek következtében fordulatszám-visszaesés sem, és a nyomaték azonnal rendelkezésünkre áll.

6. Még nem is igazán népszerűek a hibrid autók, és annyira nem is stílusosak

Mivel a hibrid hajtás sok szempontból előnyösebb a hagyományos motoroknál, és bizonyítottan megbízhatóbb is, így ez az állítás nem igaz. Ráadásul az utakon is egyre több hibrid autót lehet látni, hiszen több autómárka is forgalmaz is modelleket. Mindezek mellett a hibrid hajtású autónak az ára sem sokkal magasabb például egy sima benzines motorral rendelkező autóénál, így sokkal szélesebb réteg számára elérhető ez a technológia. A környezettudatosság pedig egyre inkább begyűrűzik a köztudatba is szerencsére, így a hibrid technológia hasznos megoldás lehet a közlekedés szempontjából. Ezt a statisztikák is alátámasztják, hiszen 2010 és 2015 között hazánkban 20-szorosára nőtt a hibridek éves értékesítési eredménye, és a hibrid autók megjelenése óta csak a Toyota több mint 11 millió hibrid autót adott el.

Egy hibrid is lehet igazán stílusos
Egy hibrid is lehet igazán stílusos

De a hibridek a használtautó piacon is rendkívül népszerűek, hiszen egyre többen teszik le a voksukat egy hibrid autó mellett. Ennek elsősorban a megbízhatóság, és az alacsony fenntartási költségek az indokai. A megnövekedett kereslet pedig sokkal jobb értékállóságot eredményez, azaz ha megunjuk hibrid autónkat, és újra cserélnénk, könnyedén adhatjuk el magas maradványértéken, hiszen a piacon jelenleg is egyre növekvő kereslet van az ilyen modellekre.

A stílusról pedig mi is árulkodhatna jobban, mint az, hogy az év legnépszerűbb hibrid modellje a Toyota C-HR lett merész és innovatív formavilágával, vagy gondoljunk a Lexus-okra, azon belül is az LC 500H-ra…

7. De hát a hibridek olyan drágák…

Ahogy az autó vásárlás sem csak a gazdagok és arisztokraták kiváltsága már, úgy a hibrid technológiáé sem. A Toyota anno pont úgy alkotta meg a hibrid autót, hogy egy új, környezetbarát és megbízható technológia legyen, ami tömegekhez jut el, ezért nem is kerüljön lényegesen többe. Ezt a filozófiát követve a hibrid autók manapság minimális felárral (jellemzően fél- egymillió forint különbség az egyes modellek benzines és hibrid árai között) kerülnek értékesítésre benzines társaikhoz képest, egyes autótípusokhoz mérten viszont még így is jelentősen olcsóbbak.

Ha mindehhez hozzávesszük az alacsony fogyasztást és fenntartási költségeket, valamint az értékállóságot, akkor az a felár nem is tűnik olyan jelentősnek.

Reméljük sikerült eloszlatni néhány tévhitet a hibrid autókkal kapcsolatban és fényt deríteni alapvető információkra. Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel is, hogy ők is jobban megértsék a hibrid technológia működését. További érdekes és hasznos tartalmakért látogass el Facebook és Instagram oldalunkra!