megeri-premium-uzemanyagot-tankolni-utanajartunk-schiller-blog

Megéri prémium üzemanyagot tankolni?

2019.06.10.

7 perc

Elég jelentős literenkénti ára miatt általában kétszer is meggondoljuk, hogy prémium üzemanyagot tankoljunk, vagy hagyományosat. Persze a kutasok lelkesen ajánlgatják számunkra minden egyes tankolás alkalmával, de vajon valóban megéri a drágább üzemanyagot venni, vagy csak mítosz, hogy ettől jobb lesz az autózás? Utánajártunk kicsit a témának.


Mire számíthatunk prémium üzemanyagot tankolva?

Először fontos tisztázni, hogy nem minden autóba jó ugyanaz az üzemanyag. Itt pedig nem csak arra gondolunk, hogy dízel autóba jó lenne véletlenül sem benzint tankolni, vagy épp fordítva. Bizonyos motorok esetén például kifejezetten előírás a prémium benzin használata (főként sportautók esetében). Ha valaki nézegette már autója kezelési kézikönyvét, annak feltűnt, hogy amint a motorolajoknál, úgy az üzemanyagok esetében a benzinnél is megadnak egy úgynevezett minimumszintet (például RON 95 vagy magasabb oktánszámú üzemanyag használható). A gázolajnál szerencsére egyszerűbb a helyzet, hiszen ott egyetlen dolog fontos, a hidegfolyási tulajdonságok.

Azt azért érdemes tudni, hogy általában a benzines autóknál is csak a kifejezetten nagy teljesítményű, a kihegyezettség miatt magas kompresszió viszonyú motorokhoz írják elő a gyártók a magasabb oktánszámú (legalább 98-as, ami inkább 100-as) benzin használatát. Ennek az oka egészen egyszerű: a magasabb oktánszám magasabb kompressziótűréssel rendelkezik. Ez azt jelenti a gyakorlatban, hogy a motor járása sokkal egyenletesebb lesz, nem lesz annyira kopogós, és a motor le tudja adni a maximális teljesítményét. Persze a mai motorok esetében sima a 95-ös benzinnel sem fog fellépni a káros kopogási jelenség, mert ott van bennük a kopogás-szenzor, ami ilyen esetben módosítja a gyújtást és a befecskendezést, viszont azzal elvileg nem fogja tudni leadni a maximális teljesítményét.

Átverés vagy tényleg jobbak a prémium üzemanyagok?

Ez is egy olyan téma autós berkekben, ami általában heves vitákhoz vezet. Van, aki csak a prémiumra esküszik, van, aki pedig kész átverésnek tartja az egészet. Igazából érzésekről nehéz lenne vitatkozni, vagy jobban mondva parttalan az egész vita. Ha valaki hisz a prémium üzemanyagok hatékonyságában, az úgysem fogja sajnálni rá a literenkénti akár 40 forintos többletet sem, aki viszont csak marhaságnak tartja az egészet, az nem fog több pénzt adni a jobb minőségű benzinért vagy gázolajért. De kinek van mégis igaza? Egyáltalán van általános igazság vagy ítélet az ügyben?

A támogatók tábora általában mindennel igyekszik meggyőzni a hitetlenkedőket. Vannak, akik fogyasztási naplót vezetnek, és így igazolják, hogy a prémium üzemanyaggal alacsonyabb fogyasztás érhető el, amivel viszont már nem is tűnik annyival drágábbnak. Ezen felül persze ott vannak a szubjektív érvek is, mint hogy hidegen is könnyebben indul a motor, sokkal egyenletesebb a járása, jobbak/élénkebbek a gázreakciók és így tovább. Amikor a mostaninál kedvezőbbek az üzemanyagárak, még az ellentábor képviselői, vagy a gondolkodóba esők is könnyebben áldoznak a jobb minőségű üzemanyagra, gázolajból és benzinből egyaránt. Magasabb árak mellett azonban nem annyira meglepő, ha egy átlag autós – aki nem egy felső kategóriás sportautót hajt – kétszer is meggondolja, hogy mit tankoljon.Mint említettük, érzetekről nehéz vitatkozni, de teljesen figyelmen kívül hagyni sem szabad. Aki egy jól ismert autóba ül nap, mint nap, az tudja, hogy minden apró változás érzékelhető és értékelhető lehet.

Óvatos ígéretek a forgalmazóktól

Na de pontosan mit is ígérnek cserébe?

  • alacsonyabb fogyasztást
  • tisztább üzemet
  • tökéletesebb motorműködést
  • a lerakódások kialakulásának megakadályozását valamint a meglévők eltávolítását
  • az optimalizált motorműködés erejéig némi teljesítményjavulást is remélhetünk

Ha megnézzük valamelyik szereplő honlapját vagy szóróanyagait, akkor azért láthatjuk, hogy elég sok a feltételes mód a szövegben. Az óvatos ígérgetés azért van, mert bár jól hangoznak a leírtak, számszerűsített eredményt nem igazán találunk sehol.

Azért még nem kell attól tartani, hogy akkor ez biztos átverés, ugyanis fontos tudni, hogy az eredményeket több tényező is befolyásolja. Ilyen például a motor állapota, a vezetési szokások, vagy a környezet is. Az üzemanyag fejlesztéshez szükséges teszteket általában elvégzik laborban és közúton egyaránt, és használnak újabb, modernebb turbós motorokat és idősebb szívócsöves-befecskendezéssel rendelkező autókat is. Ennek ellenére százalékos fogyasztásbeli eltérést senki sem kommunikál, mivel a helyzet összetettsége miatt autónként más és más lenne valószínűleg az eredmény.

Milyen prémium üzemanyagok kaphatók?

A MOL, az OMV és a Shell benzinkutak is kaphatunk saját fejlesztésű adalékanyagokkal felturbózott csúcsbenzint, amit rendszerint elég hasonló árstratégiával látnak el a cégek (azaz nagyjából ugyanannyival kerül többe a magasabb minőségű üzemanyag a különböző kutakon).

Ezek konkrétan:

  • MOL: Evo Plus 100, Evo Diesel Plus
  • OMV: MaxxMotion Super 100 Plus, MaxxMotion 95
  • Shell: V-Power Racing 100 Dynaflex-technológiával, V-Power 95
  • Lukoil: Top Extra Benzin/Diesel

Ezeknek literje átlagosan 40 forinttal kerül többe a normál üzemanyagénál, egyedül a Lukoilnál kisebb a különbség.Amint látjuk gázolajat is lehet a jobbikból tankolni, és az OMV és a Shell kétféle prémium-üzemanyagot is kínál: a MaxxMotion 95 és V-Power 95 azonban nem az emelt oktánszámmal, hanem a jobb adalékolással hódít, és a picit alacsonyabb felár különbözettel.

Mi az a Dynaflex?

A Dynaflex-adalékolás a V-Power-gázolaj és a benzinek továbbfejlesztését szolgálja. Az üzemanyag-ellátó rendszer egyes komponensein, például a dízelmotorok üzemanyag-befecskendezőin és a benzinmotorok szívószelepein/üzemanyag-befecskendezőin, idővel lerakódások alakulnak ki. A Shell Dynaflex technológiája segíthet megakadályozni a lerakódások újraképződését ezekben a kulcsfontosságú rendszerekben.

Régebbi autóba is érdemes prémium üzemanyagot tankolni?

Mivel a szívócső-befecskendezéses motorokban ugyanúgy keletkeznek lerakódások az üzemanyag égésekor a dugattyútetőn és a szelepeken, így a válasz igen. A továbbfejlesztett, prémium üzemanyagok tehát használt autókban is kifejtik kedvező hatásukat. Sőt, ha jobban belegondolunk, akkor a tisztítóhatás leginkább ezekben a motorokban érvényesül, hiszen egy új autóban nem sok értelme lenne a lerakódások eltávolításáról beszélni.

Mit tud a 100-as oktánszámú prémium üzemanyag?

Vezess.hu szerint a magasabb oktánszámú benzin, jobb kopogástűrése miatt, nagyobb sűrítést, jobb teljesítményt és az előzőekből adódóan kedvezőbb fogyasztást eredményez. Az előnyök viszont vagy az eleve erre tervezett vagy a magasabb oktánszámú benzinre reagálni képes motorokban érvényesülnek.Nagyon leegyszerűsítve egy adott konstrukciójú motor teljesítménye és hatásfoka a sűrítés emelésével javítható. Ám a megnövelt kompresszióviszony egy határon túl kopogásos égéshez, a benzin detonációszerű öngyulladásához vezet, ami károsítja a motort.

Ha tetszett a cikk, ne felejtsd el megosztani másokkal is. További érdekes és exkluzív tartalmakért látogass el Facebook és Instagram oldalunkra.