Fiat 500: az olasz ikon, akire mindig felnézhetünk

2020.03.28.

6 perc

Fiat 500: az olasz ikon, akire mindig felnézhetünk

 

Idén már 63 éves lesz a Fiat 500, de szemernyit sem látszik rajta. Sőt, egyre jobban néz ki!


Olaszországra és Európára nehéz idők járnak. Olyan idők, amikor még fontosabb, hogy az emberek odafigyeljenek azokra az egyetemes értékekre, popkulturális ikonokra, amelyek az európai kultúra részei, és amik már nem egyszer bizonyították, hogy képesek a túlélésre.

 

Az idén 63 éves Fiat 500 ilyen. Nem véletlen, hogy a cég vezetője, Olivier Francois az új, tisztán elektromos modellt – ami már a harmadik generáció tagja – éppen Milánóban, egy rendhagyó, videós sajtótájékoztató keretében mutatta be március elején. 

 

Az immár teljesen elektromos La Prima
Az immár teljesen elektromos La Prima

A világ egyik leghíresebb és legfigyelemfelkeltőbb kisautója, az olaszok nemzeti kincse, a Fiat 500 az elmúlt hat évtized – és legutóbb 2007-es megújulása – óta folyamatosan ragyog, sőt: képes úgy lépést tartani az aktuális elvárásokkal, hogy közben megtartja azokat az egyéni stílusjegyeit, amelyek mindenki mástól megkülönböztetik, immár 63 éve.

 

Ez a hamisítatlan ikon az igazi alapdarabokhoz hasonlóan sosem megy ki a divatból, napjainkban pedig erősebb szerepet tölt be, mint bármikor: a Dolce Vita jelképe egyben Olaszország újjászületésébe vetett hit is, amire 2020-ban igencsak nagy szükség van.

 

Megjelenése óta igazi ikon
Megjelenése óta igazi ikon

A Fiat 500 már bizonyított, hiszen az idei évben két olyan típus is napvilágot látott, amelyek új generációt képviselnek a modellcsaládban: egy hibird hajtásláncú és egy tisztán elektromos taggal bővült a portfólió.

 

Szerény kezdetek

Az 1957. július negyedikén, Torinóban leleplezett modell – amit olaszul Cinquecentonak hívnak – a 2. Világháború előtt mutatkozott be. Az orromotoros, apró és olcsó Topolino (azaz kisegér) utódjaként került piacra. Szükség volt rá, hiszen a háború után épp talpra álló olasz gazdaság és társadalom mobilizálódásra vágyott.

 

Méretei és ára miatt a Fiat 500 betöltötte a tökéletes népautó szerepét. Megvolt benne mindaz a praktikum, ami tökéletes városi járgánnyá tette, miközben egy szinttel járt csak a robogó fölött. Elérhető volt és magával ragadó, így nemcsak az olasz piacon, hanem szépen lassan egész Európa városi közlekedésében letette a névjegyét. A népszerűség ellenére azonban stílusikonnak távolról sem lehetett nevezni az alig félliteres, kéthengeres léghűtéses farmotorral és 13 lóerővel lavírozó apró fémdobozt.

Az első modellek
Az első modellek

 

A második nagy korszak

A Fiat 500 második nagy korszaka 2007-ben jött el, amikor a megváltozott fogyasztási szokások, a gazdasági és társadalmi változások az autópiac felé is új igényeket támasztottak. Egyre többen vágytak olyan gyorsan mozgó, fürge városi kisautóra, amivel könnyű parkolni, de van stílusa, nem olvad bele a tömegbe és nemcsak méreteivel, hanem vonalaival és teljesítményével is elkápráztatja a közönséget. A Fiat 500 így új modellel mutatkozott be az ötvenedik születésnapján, ami már nem hátsó kerekes és farmotoros volt, mégis telitalálat lett, és több milliós darabszámban fogyott. Népszerűségét csak fokozta, hogy a vevők számos felszereltségi csomagból és motorból választhattak, 2009-ben pedig megjelent egy kabrió karosszéria is. Ezen verziónak ráncfelvarrott és limitált szériás változataival találkozhattunk egészen mostanáig.

Ugye hogy ellenállhatatlan?
fiat-500-mild-hybrid

2020- az új időszámítás

A titok akkor is és most is a régi és az új profi keverése volt. Míg az autó formaterve egyedi és félreismerhetetlen, a Fiat mindig ügyel arra, hogy lépést tartson a legújabb elvárásokkal és trendekkel. Ennek jegyében alkották meg 2020-ra az új generációt is: a teljesen elektromos és a hibrid változatot, amely több férőhelyet, fejlettebb technológiát, csendesebb, tisztább és dinamikusabb megoldásokat,  de változatlan stílust kínál. 

 

A Fiat 500 hibrid elhozta a modell egyik legnagyobb újítását az 1.0 mild hybrid motor személyében, amely akár 20%-kal kevesebb fogyasztást, emellett alacsonyabb CO2 kibocsátást tudhat magáénak a hagyományos 1.2-es változathoz képest – ugyanolyan teljesitmény mellett. A város ritmusával egy elektromos motor veszi fel a tempót a belsőégésű motor mellett, az E-Coasting és az E-Breaking funkcióknak köszönhetően pedig a lassítás és a fékezés során a lítium elemek újratöltik magukat. További zöldítő funkcióként bekerült az autóba a Start & Stop funkció, ami 30 km/h alatti sebességnél (üresben) leállítja a belsőégésű motort, jelentősen hozzájárulva az üzemanyag-fogyasztás csökkentéséhez. Az alacsonyabb emisszió mellett megújult az infotainment rendszer, az ülések kárpitjai pedig újrahasznosított tengeri hulladékból készültek. Még többet a Fiat 500 hibridről itt tudhatsz meg!

Idén debütált a Fiat 500 hibrid, Fotó: autonavigator.hu
Idén debütált a Fiat 500 hibrid, Fotó: autonavigator.hu

Az új, teljesen elektromos Fiat 500 az FCA csoport első tisztán elektromos autója, amely átírja az emissziómentes járművek szabálykönyvét. A 42 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorcsomaggal az új modell akár 320 kilométert képes megtenni a WLTP norma szerint. Az optimális töltési időt érdekében 85 kW-os gyorstöltő rendszer segíti, amely 35 perc alatt 80%-ra tölti az akkumulátort, és  mindössze 5 perc töltés alatt 50 kilométerre elegendő energiát tesz a kocsiba.

A modellben tucatnyi vezetéstámogató rendszer mellett a biztonságot előre tekintő kamera technológia felügyeli, intelligens adaptív tempomat (iACC) reagál az autókra, kerékpárosokra vagy gyalogosokra, a Lane Centering funkció pedig a sáv középpontjában tartja a járművet. 

 

Az új 500 az FCA csoport első olyan járműve, amelyet az új UConnect 5 infotainment rendszerrel, a jövő felhasználói számára tervezett, csatlakoztatott platformmal szereltek fel.

 

 

Olaszország jelképe csillogóbb, mint valaha
Olaszország jelképe csillogóbb, mint valaha

 

A Fiat ezúttal is kiemelt figyelmet fordított arra, hogy az 500-as formaterve mindvégig összetéveszthetetlen maradjon, de múzsaként inspirálja a művészeket és divattervezőket. A 2011-es „500C by Gucci” és a 2008-as „500 by Diesel” modellek után most Giorgio Armani, a Bvlgari és a Kartell, az olasz dizájn három ikonikus alakja adta terveit három egyedi modell “felöltöztetéséhez”. 

Úgy tűnik hát, hogy a Fiat 500 szerencsére még jó darabig velünk marad, megőrizve az örök fiatalság titkát: egyedi vonalait, temperamentumos olaszossságát és szeretnivaló izgágaságát, de elöl járva a változásokhoz való alkalmazkodásban, a fejlődésben és természetesen a stílusban. Ezt kívánjuk most egész Olaszországnak is.