ha-megcsuszik-az-autod-ezt-kell-tenned-schiller-blog

Hogyan korrigálj, ha az autó megcsúszik?

2019.02.16.

4 perc

A téli hónapok különös figyelmet követelnek az autóvezetőktől. Az aszfaltra fagyott csapadék vagy pára, az ónos eső és a hó extrém módon növelik a csúszásveszélyt. Ebben a cikkben azt vesszük végig, mire kell figyelned ilyenkor, hogyan korrigálhatsz, és mi az, amit semmiképpen sem szabad tenned csúszós úton.


Korábban már írtunk egy cikket arról, mire kell figyelned a téli vezetés során. Ezt érdemes elolvasnod, mielőtt belevágunk az elméleti vezetéstechnikai kurzusunk következő részébe, amely során azt vesszük végig, mit kell tenned, ha az autó megcsúszik.

Nemcsak télen csúszhat meg az autó

Az igaz, hogy télen erre jelentősen több esély mutatkozik, az azonban tévedés, hogy nyáron vagy tavasszal – az őszről ne is beszéljünk –, egyáltalán nem kell számolnunk a megcsúszás kockázatával.

Pontosan mikor is kell a csúszós utakra számítanunk?

A képlet viszonylag egyszerű, ha a téli időszakot vesszük alapul: hó, ónos eső és fagy esetén. Azonban nyáron sem vagyunk teljes mértékben biztonságban. Ekkor ugyanis az úgynevezett vízen csúszástól kell tartanunk.

Mit nevezünk vízen csúszásnak?

Ha rég volt már az a KRESZ-óra, amelyen a vízen csúszásról beszélt az oktató, semmi gond, ismételjünk. Az angol szaknyelv által aquaplaningnek nevezett jelenség arra utal, amikor a gumiabroncsok, nedves úton való közlekedéskor, elveszítik a vízelvezető képességüket, ennek következtében megcsúsznak.

Ilyesmi jellemzően akkor történik, amikor a víz összegyűlik vízelvezető barázdákban, aminek következtében az abroncs elveszti közvetlen érintkezését az útfelülettel. A jelenség mögött állhat az abroncs kopása, de olyankor is megfigyelhető, amikor a poros útra hirtelen zúdul le olyan nagy mennyiségű csapadék, hogy azt még a jó állapotú abroncsok sem képesek elvezetni.

A korrigálás nulladik lépése tehát, hogy fejben mindig készen kell állnunk a csúszós pillanatokra. Ezt egyébként télen érdemes egyenes útszakaszokon végzett fékpróbákkal ellenőrizni, hogy ne a kanyarban derüljön ki, hogy az aszfalt nagyobb mértékben csúszik, mint azt előzetesen feltételeztük.

Mi az, amit semmiképp ne csinálj csúszós talajon?

Ha csúszós talajon közlekedsz, mindenképpen kerülnöd kell a túlzott pedálnyomást. Nem szabad túl nagy gázzal közlekedni és padlófékezni sem. Ezenkívül a hirtelen és túlzott kormánymozdulatokat is kerüld, mert orral csúszást eredményezhet.

Ezt a jelenséget alulkormányzottságnak hívjuk. Ilyenkor azt tapasztalod, hogy az autó nem fordul a kellő mértékben. Ez sokakat arra késztet, hogy még jobban tekerjék a kormányt, pedig éppen ellenkezőleg kell eljárni. Ha alulkormányzottságot tapasztalsz, ne változtass a kormányszögön – sőt, olykor indokolt egy kicsit visszavenni belőle –, és csak azt követően korrigálj, hogy visszaállt a tapadás. Máskülönben elveszítheted az uralmad a jármű fölött.

Előfordulhat, hogy kanyarodás közben az autó fara csúszni kezd. Ezt nevezzük túlkormányzottságnak. Korrigálásképpen ilyenkor vedd el a gázról a lábadat, és a csúszással megegyező irányba kell kormányoznod, de épp csak addig, amíg a jármű meg nem áll a csúszásban, ilyenkor gyorsan egyenesbe kell tekerned azt – így előzheted meg, hogy az autó még nagyobb lendülettel csapódjon a másik irányba.

Hogyan fékezd az autót csúszós talajon?

Ahogy a fentiekben már említettük, a túlzott fékezés sok esetben csak ront a helyzeten. Ha nagy gázra az autó csúszni kezd, elsőként vedd el a gázról a lábad, ettől rendszerint ismét irányíthatóvá válik a jármű.

Elsőkerék-meghajtás esetében az autó eleje csúszik el a túlzott gáz hatására, hátsókerék-meghajtás esetén pedig a fara. Ezt mindenképpen tartsd észben, hogy a megfelelő kormánymozdulatokra felkészülhess, amennyiben a gázelvétel nem segít.

Gyakorolj csúszós talajon

Sok autós azt gondolja, azzal, hogy jogosítványt szerzett, minden szükséges tapasztalatnak a birtokában van ahhoz, hogy biztonságosan vezethesse az autóját. Ez részint igaz is, de nem minden körülmények között.

Valójában a legtapasztaltabb sofőröknek is hasznára válhat, ha olykor mélyítik a vezetéstechnikai ismereteiket. Erre pedig tökéletes megoldás a Hungaroringen működtetett Groupama Tanpálya, ahol tapasztalt oktatók készítik fel az autósokat, hogy hogyan reagáljanak tudatos magabiztossággal egy-egy váratlan, veszélyes helyzetben.

Ezek tehát azok az alapvető elméleti tudásanyagok, amelyek segíthetnek jól kezelni a csúszós helyzeteket. Jelezd nekünk egy like-kal vagy egy megosztással, amennyiben hasznosnak találtad ezt a cikket. Ha pedig kérdésed, észrevételed van, azt se tartsd magadban. További érdekes és exkluzív tartalmakért látogass el Facebook és Instagram oldalunkra.