Aki követte az elmúlt időszak (villany)autós híreit, jó eséllyel hallott a kínai elektromos autók előretöréséről. A kínaiak az elmúlt kicsit több, mint egy évtizedben nagyon tudatos szakpolitikával és óriási állami hátszéllel eljutottak oda, hogy európai, amerikai illetve egyéb versenytársaiknál jóval olcsóbban tudnak jó minőségű elektromos autókat gyártani. Ezért most cikkünkben mi is összegyűjtöttünk pár figyelemre méltó modellt, ami akár a magyar autósok számára is jó választás lehet az elkövetkező években.
Mi fán terem a kínai elektromos autó?
Régen elmúltak már azok az idők, amikor a kínai szóról a bóvli termékekre lehetett asszociálni. A hatalmas állam tisztában van vele, hogy a jövő egy technologizált jövő, ezért óriási mennyiségű erőforrást önt a kutatás-fejlesztésbe. Nincs ez másképp az elektromobilitással sem. Ahogy a nyugati országokban egyre több a villanyautós, ezzel párhuzamosan Kínában is rengeteg EV-t adnak el. (És egyre kevesebb európai és amerikai importot, a még mindig sok robbanómotoros járgányt készítő gyártók és konszernek nagy bánatára.) Az eladott autók jó részét kínai gyártók (MG, BYD, Nio stb.) készítik.
Az elmúlt években pedig egyre több a kínai elektromos autó az európai utakon is: egyértelműen terjeszkednek a kínaiak az öreg kontinensen. Az aduász pedig az ár, illetve az ár-érték arány. Sok esetben az látszik, hogy egy frissen gründolt, kínai szabadalmakra bazírozó kínai gyártó mintegy 10 000 dollárral olcsóbban tud adni egy hasonló felszereltségű modellt. Ez pedig van akkora különbség, hogy az árérzékenyebb autós azt mondja, ad egy esélyt a távol-keleti négykerekűnek. Főleg, ha az a tapasztalatok alapján egyáltalán nem rossz. Sőt, jó. Jelen cikkünkben hat olyan kínai elektromos autót sorolunk fel, amelyek az autós újságírók és az autósok szerint vagy már biztos, hogy jók, vagy nagy várakozásra tartanak számot. Nézzük is!

MG4 EV
Az MG4 EV egy elektromos hatchback, amely pont annyira kompakt, mint amennyire a neve sugallja. A 2024-es “Carwow Car of the Year Awards” nem hiába emelte ki a városi közlekedés kategóriában. Az ár-érték arányáról elhíresült márka kétségkívül nagyott dobott az MG4-gyel, amely árához képest szuper, 450 km-es hatótávot ígér a beszálló modell 51 kWh-s akkucsomagjával. Klassz elektromos csapotthátú, amely szuper városi autóként (bár országúton is megállja a helyét). Előnyök:
- Kiemelkedő ár-érték arány
- Korrekt, a legtöbb városi autós számára elegendő hatótáv
- Kiváló vezethetőség
- Lendületes minimalista design

BYD ATTO 3
A BYD ATTO 3 a nemrég Magyarországra érkezett kínai elektromobilitási óriáscég elektromos crossover modellje. Ez az első autó, amit a gyártó innovatív, integrált e-platform 3.0 alapjára építettek. 60 kWh-s BYD Blade akkumulátorral van felszerelve, amely nemcsak nagyon biztonságos, szuper helytakarékos is. A 420 km-es WLTP-szerinti hatótáv pedig nemcsak városba elég, de országúti használatra is megfelelő lehet közepes távolságoknál. Előnyök:
- Futurisztikus, ámde letisztult külső
- Kiemelkedő biztonság (5-csillagos NCAP biztonságossági értékelés)
- Gazdag vezetéstámogatási felszereltség
- Remek ár-érték arány

Zeekr X
A Zeekr X egy 2021-ben alapított prémium autómárka, amely két modellel, az X-szel és a 001-el lépett az európai piacra. Ezek közül az X egy luxuskivitelű elektromos crossover, amely egy- és kétmotoros változatban lesz elérhető, az olcsóbb egymotoros modell várhatóan 45 000 eurótól indul.. A 66 kWh-s lítium-ion akkucsomag a 440 km-es hatótávolságot tesz lehetővé. A Zeekr minimalista, mégis formabontó kinézete sok tekintetet fog majd magára vonzani. Bár a márka magyarországi megjelenésére még várni kell, de az újszerűen vagány, egyedi LED-megoldásokkal felszerelt képes járgányra bizony érdemes várni! Előnyök:
- Kiváló vezethetőség és úttartás
- Komoly nyomaték (315 kWh, a kétmotoros változat esetén)
- Futurisztikus, AR (kiegészített valóság) head-up display
- Lenyűgöző belső fényrendszer és Yamaha hangrendszer a tökéletes élményért

BYD DOLPHIN
A BYD DOLPHIN egy ötszemélyes, kisebb méretű hatchback. Megjelenése a BYD új „Ocean aesthetics” koncepcióján alapul, és a vízből kibukó delfinek ihlették. Egy ötszemélyes elektromos csapotthátúról van szó, amelyet a vízből kibukkanó delfinek ihlettek. 60,4 kWh-s Blade akkumulátorral van felszerelve, és 427 km-es WLTP-hatótávval rendelkezik. Komfortos és meglepően tágas beltér, nagyméretű kijelző és kiváló felfüggesztések: a BYD Dolphin remek társ a városi közlekedésben! Előnyök:
- Remek ár-érték arány
- Az e-platform 3.0-nak köszönhetően szilárd motorikus és elektronikus alapok
- Ideális városi használatra
- Vagány, egyedi külső delfinuszonyokra hajazó kilincsekkel

NIO EL6
A NIO EL6 egy igazi újdonsággal érkezik: cserélhető akkumulátorokkal. Ugyanis kicserélni az akkumulátort adott esetben sokkal gyorsabb, mint feltölteni (5 perc). Illetve így nem kell aggódni az akkumulátor degradációja miatt sem. A kétmotoros NIO EL6 egy luxus SUV, amely a Tesla Model Y méltó versenytársaként száll majd a ringbe – bár a teljes sikerhez természetesen ki kell építeni az akkumulátor-csereállomásokat. A NIO EL6 egy 75, illetve 100 kWh-s akkumulátorral érhető el, amely utóbbi akár 520 km-es hatótávot tesz lehetővé.
- Elektromobilitásban is úttörő akkucserés konstrukció
- 700 Nm nyomaték és sportautókat megszégyenítő gyorsulás (0-100 km/h: 4,5 s)
- Végtelenül letisztult és elegáns design
- Nagyméretű, 12,8 colos AMOLED központi kijelző

BYD SEAL
A sort a BYD sportszedánjával, a Tesla Model 3 konkurenciájának szánt BYD SEAL-el zárjuk. Az autó Wolfgang Egger sztártervező kézjegyét viseli magán, lekerekített, áramvonalas designnal csalogatva a gázpedál szerelmeseit. Magára valamit is adó sportkocsiként 530 lóerős motorral van felszerelve, amellyel 3,8 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/órára. A pazar külsőt természetesen összkomfortos belső egészíti ki, amelyben élvezet az utazás. Ha ez pedig nem lenne elég, a 82,5 kWh-s akkumulátor és az 570 km-es WLTP hatótáv szintén meggyőző. Előnyök:
- Tökéletes sportkocsi: gyönyörű, futurisztikus és villámgyors
- A szuper biztonságos Blade akkumulátorokkal van felszerelve
- Panorámatetővel és high-end hangrendszerrel van felszerelve
- 15,6 colos a beépített kijelző: a hátsó ülésről is látszik!
A jövő szele lassan Magyarországra is elér
Bár Magyarországon még relatíve kevés a villanyautó, ma már itthon is egyértelműen látszik, hogy az elektromobilitásé a jövő. A kínai elektromos autók pedig könnyen lehet, hogy itthon is meg fogják szorongatni a hagyományos európai gyártókat. A fenti hat EV-vel jó eséllyel találkozunk majd a magyar utakon, de természetesen nagyon színes a kínai elektromos autók palettája: messze nem ők az egyetlenek. Aki pedig lassacskán váltana majd elektromos autóra, csak figyeljen, füleljen, és előbb-utóbb össze fog állni a kép, melyik villanyautóval is járna majd a legjobban!