Ha kopog az autó, mihamarabb szervizbe kell vinni.

Kopog az autó – mi lehet a hátterében és mit tegyél?

2023.07.26.

4 perc

Az autótulajdonosok rémálma, hogy miközben A-ból B-be tartanak, egyszer csak fura, kopogó hangot hallanak. Akinek van gyereke vagy autója, az tudja, hogy a furcsa hangok ritkán jelentenek jót. Bár az autó esetén csak a négykerekűnkért és a pénztárcánkért kell aggódni, egy komolyabb szervizköltség általában nem esik jól. Tegyük fel, hogy sajnos tényleg belefutsz: kopog az autó, valami fura, fémes kopogást hallasz. Mi lehet az oka, és mi a teendő, miután vettél egy mély levegőt?

Kopog az autó: a hangok hátterében

A kopogás hátterében többféle ok állhat. Kopoghat a futómű és a kormánymű is, és ezzel még mindig nem vagyunk sokkal beljebb. Ugyanis bonyolult, több tucat alkatrészből áll mindkettő, és alapos vizsgálatra van szükség, hogy kiderüljön, mi a gond. Ami közös pont, hogy a legtöbb esetben az elkopott fémalkatrészek állnak a háttérben. Amikor elkopik egy fém alkatrész, nem illeszkedik már a helyére légmentesen, hanem megnő a mozgástartománya. Ennek köszönhető a rettegett kopogó hang.

Ezért kopog az autó

Pár gyakori „tettest” azért soroljunk fel:

  • Kormánymű. A kormánymű feladata, hogy a kormánykerék mozdulatait lefordítsa az első kerekek megfelelő mértékű elfordítására. A kormánymű vagy szervokormánymű gyakran okoz kopogást. Akár mechanikus, akár hidraulikus vagy elektronikus a szervokormánymű, az alkatrészeinek elkopása vezethet kopogáshoz.
  • Lengéscsillapító. A lengéscsillapító feladata az út hepehupái, valamint a kanyarodások, gyorsítások és fékezések okozta rázkódások csillapítása, hogy ne úgy érezzük magunkat, mint egy metrópótló autóbuszon, ahol egy-egy szakaszon extra vesekőrázatás is jár az utasoknak. A lengéscsillapító szára egy idő után elkophat, ami vezethet kopogáshoz.
  • Stabilizátor gömbfejek. A lengőkart és lengéscsillapítót összekötő stabilizátor gömbfejek (hossz stabilizátor rúd) feladata, hogy kanyarban is stabilizálja az autót, hogy annak súlypontja középen maradjon. Amikor ezek a gömbfejek elkopnak, elkezdenek lógni, emellett kopognak is.
  • Belső kormányösszekötő rúd. Ez a másnéven axiál rúdnak is nevezett eszköz a felfüggesztés többi részéhez hasonlóan nem szereti, ha jól odaverjük a kereket a padkának. Egy idő után el tud deformálódni, ami kopogást okoz.

De ez csak a néhány leggyakoribb ok, sajnos ezerfelé lehet a gond. Ezért nem érdemes otthon nekiesni egy zseblámpával, mert messze nem biztos, hogy ki tudjuk deríteni a probléma okát. Elhárítani pedig főképp nem tudjuk a megfelelő eszközök és – sajnos – cserealkatrészek nélkül.

Mi a teendő, ha kopog az autó?

Nincs mese, mihamarabb el kell menni szervizbe. Bár gurulni még gurul a járgány, jobb lelki szerzők nem ajánlják, hogy kopogó futóművel csattogjunk az utakon. Két okból kifolyólag sem:

  • Balesetveszélyes. Ha nem működik rendesen például a kormánymű és egy kanyarban hirtelen elszáll a szervó, komoly veszélynek tehetjük ki magunkat és a többi közlekedőt.
  • További károkat okozhat. A baj sokszor csőstül jön. A futómű és a kormánymű finom, sok alkatrészből álló elemek, amelyek emellett nagy mechanikai terhelésnek vannak kitéve. És ha valamelyik alkatrész nem teszi megfelelően a dolgát, a megnövekedett és szabálytalan terhelés könnyen kárt tehet a többi alkatrészben is. És ugrott is az idei nyaralás…
A kormánymű beállításához komoly eszközökre van szükség.
A kormánymű beállításához komoly eszközökre van szükség.

Így előzd meg a bajt

A legolcsóbb az a javítás, amire nincs is szükség. A kormánymű és futómű esetén például van pár dolog, amivel nagymértékben kiküszöbölhetjük a kopogó hangokat és a horror szervizszámlákat.

Az első természetesen az, hogy vezessünk óvatosan. A kátyús, egyenletlen utakon vezessünk lassan és a kellő odafigyeléssel, illetve lehetőleg ne padkázzuk le nagyon az autót. Ezen túl ha tehetjük, ne parkoljunk rendszeresen útpadkán, mert megterheli a futómű alkatrészeit.

A másik jó tanács pedig az, hogy rendszeresen ellenőriztessük le a futóművet. A hibásan beállított futómű ugyanis nemcsak csökkenti az úttartást és kormányozhatóságot, illetve koptatja a gumikat, a futómű alkatrészeit is károsíthatja. A futómű beállítás a szervizzel ellentétben nem kerül túl nagy összegbe, és jó eséllyel megelőzhetjük vele a bajt.

Milyen gyakran van szükség futómű beállításra?

A szezonális gumicserénél mindenképpen érdemes megejteni, de ezen felül is ajánlott megejteni, főleg, ha azt érezzük, hogy valami nem stimmel a kormánnyal.

Mit érdemes tudni még a futómű beállításról? Olvassa el cikkünket!