Az elmúlt években egyre nagyobb teret hódított magának a LED technológia. Ez főként a számos előnyös tulajdonságának köszönhető, úgy mint: jobb fényerő, energiahatékonyság, hosszabb élettartam. De milyen előnyöket ad még ez a technológia, főként az autósok számára?
Az autógyártók többsége már LED-es fényszórókat kínál az autóikhoz, és a halogénizzós fényszórók ideje kezd leáldozni. Már az egykor még a prémium kategóriában hódító kékesfehér xenon világítás is egyre gyakoribb, de a modernebb LED-es fényszórók már az elérhető kategóriába is elkezdtek beszivárogni.
Ezen felül mostanság érkezett a legfrissebb újdonság: a lézerfényszórók, amik a prémium kategóriában is csak elvétve kaphatók. Várhatóan ezek a lézerfényszórók a jövőben is csak a távfényt adják majd, mivel a tompított és kanyarkövető fényszóró LED-egységekkel sokkal olcsóbban megvalósítható és jól is működik, mivel ezekben az esetekben a széles fénykévére inkább szükségünk van, mint egy hosszú keskeny sáv megvilágítására.
A LED-es lámpákat egyre több autógyártó kínálatában megtalálhatjuk, és nem csak a nappali menetfény erejéig. A prémium márkák mellett például az Opel Insignia, Astra, az új Suzuki Vitara vagy a nemsokára debütáló új Opel Corsa is kínál LED-es tompított és/vagy távfényt.
Miért szeretik annyira a LED fényszórókat?
A LED villámgyors, takarékos és hosszú élettartamú fényforrás. Spektruma az infravöröstől az ultraibolyáig terjedhet. Sokáig csak az autók irányjelzőiben találkozhattunk LED-ekkel, de ahogy az várható volt, szép lassan megjelentek a fényszórókban is.
Ezzel szemben a halogén lámpa egyszerű, olcsó, de aránylag helyigényes és legfőképp nem örökéletű. A halogén izzó abban különbözik, hogy a burát halogénvegyületekkel töltik fel, ezek késleltetik a volfrámszál öregedését. Ez úgy történik, hogy az elpárolgott volfrám az izzószál legmelegebb és így a legvékonyabb helyére visszarakódik, ezáltal befoltozza a kialakulóban lévő szakadást, aminek köszönhetően az izzószál élettartama a duplájára növekedhet. Viszont ez még mindig nem annyira tartós, mint a LED fényszóró örök élet + 1 napnak kikiáltott élettartama. Továbbá a fénykévéje is szélesebb a LED-nek, amitől hatékonyabban teljesít az utakon, és nem utolsó sorban kellemesebb egy LED fényszóró előtt autókázni, mint egy halogén, vagy még inkább egy xenon lámpájú autó előtt.
Most pedig nézzük meg, milyen előnyöket és hátrányokat tudunk felsorakoztatni a LED-es világítás (helyzetjelző, féklámpa, ködlámpa, index) a hagyományos izzók esetén.
1) Élettartam
A népnyelv szerint a LED-ek „örök élet plusz egy nap” élettartamúak. Habár ez csak fél igazság, (ideális körülmények között rendkívül hosszú élettartamúak tudnak lenni) mivel az autóban elég mostohák a körülmények a számára a magas hőmérséklet, a hőingadozás, a pára, a nedvesség és az elektromos zavarok miatt. Ettől függetlenül az élettartama még mindig sokkal jobb, mint bármelyik másik izzóé, hiszen a lecsökkent várható élettartama így is 5000-10000 óra körül alakul.
2) Fényerő
A LED-es fényforrások azonos teljesítmény mellett sokkal nagyobb fényerőt produkálnak. Míg a hagyományos izzók fényhasznosítása 5-30 lm/W körül mozog, addig a LED-del akár 150 lm/W is elérhető.
3) Fénykéve
A LED-ek nem gömbszerű, hanem 100-140 fokos sugárzási szöggel rendelkeznek. Ez a félgömbszerű megvilágítás előnyt jelent, ha irányítottabb fényre van szükségünk.
4) Bekapcsolási sebesség
Az izzószálas izzóktól megszokott beizzási időd a LED esetén elfelejthetjük. Például egy 21W-os izzó 0,1-0,2 másodperc alatt izzik fel teljesen, ezzel szemben a LED azonnal felvillan. Ez elsőre nem tűnik nagy különbségnek, de 130km/h sebességnél akár 7m-rel rövidebb fékutat jelenthet egy LED lámpa gyorsasága!
5) Rezgésállóság
A LED sokkal kevésbé érzékeny a rezgésekre, míg az izzószál a fizikai kialakítása miatt is érzékenyebben reagál erre. Ez pedig jól jöhet az utakon.
6) Hőellenállóság
Sajnos akad hátránya is a LED technológiának: érzékenyek a hőre. A LED üzemi hőmérséklete legfeljebb 150°C lehet, ráadásul nagyon érzékenyek túlfeszültségre is.
LED Mátrix világítás, és ami mögötte van
LED-mátrix fényszórókat több márka is kínál, köztük az Opel is. Ez egyfajta kitakarásos módszert jelent. Ugyanis a fényszóróban elhelyezett LED elemek közül az autó automatikusan lekapcsolja azokat, amik a szembejövő autóst elvakíthatnák, azaz „kimaszkolja” azokat. Így mi ugyanúgy időben észlelhetjük a váratlan dolgokat is anélkül, hogy autós társainkat zavarnánk. Erről itt látható egy szemléltető videó is.
Ha tetszett a cikkünk, ne felejtsd el megosztani másokkal is! További érdekes és exkluzív tartalmakért látogass el Facebook és Instagram oldalunkra.