A biztonságos közlekedés alapfeltétele, hogy autónk a megfelelő műszaki állapotban legyen. Ehhez pedig nemcsak az időnként előforduló hibák javítására van szükség, hanem rendszeres megelőző karbantartásra is! Ez az időszakos szerviz, amelyet nagyszervizként és kisszervizként is ismerhetünk. Miben különböznek? Milyen gyakran van szükség időszakos szervizre? Mit érdemes tudni róla? Lássuk is!
Miért van szükség megelőző karbantartásra?
A modern autók számtalan alkatrészből álló, rendkívül bonyolult masinák. A biztonságos működéshez pedig minden elemnek tennie kell a maga dolgát, mert különben komolyabb probléma keletkezik, ne adj’ Isten balesetet szenvedünk. Az autók bizonyos alkatrészei pedig az idő elteltével elfáradnak, elkopnak. Ezért van szükség rá, hogy a szervizperiódus alapján rendszeresen ellenőrizzék őket, a kopóalkatrészeket pedig csereperiódusonként cseréljék. De mi fán is terem az a szervizperiódus és az időszakos szerviz?
Mi az a szervizperiódus, az időszakos szerviz és a csereperiódus?
A szervizperiódus azt az időt vagy megtett távolságot jelöli, amely után a gyártó ajánlása alapján szervizbe kell vinni az autót időszakos szervizre. Az időszakos szerviz az autó szisztematikus átnézése és a szükséges javítások, cserék elvégzése. Az ajánlott szervizperiódust az autó használati utasításában találjuk meg. A modernebb autókban a műszerfal kijelzi, mikor van szükség időszakos szervizre, és az újabb modelleknél ezt dinamikusan, használat alapján számolja ki. A szervizperiódus legtöbbször körülbelül egy év, illetve 15-20 000 km futásteljesítmény, de ez nagyban függ az adott gyártótól és modelltől.
A csereperiódus ezzel szemben a kopóalkatrészek cserélésének ajánlott gyakorisága. Ezt is időben, illetve megtett kilométerben szokták megadni. A fékbetéteket például 30-40 000 km után ajánlott cserélni. Természetesen nem kell észben tartani, hogy autónk melyik kopó alkatrésze épp hány kilométernél jár. Egy tisztességesen vezetett szervizkönyvben ez szerepel, az időszakos szerviz során pedig úgyis ellenőrzik a kopóalkatrészeket és javasolják az amortizálódott alkatrészek cseréjét.

Kisszerviz és nagyszerviz: mi a különbség?
Az időszakos szerviz lehet kisszerviz és nagyszerviz. A nagyszerviz magában foglalja a kisszervizt, ezért érdemes először a kisszervizt áttekinteni.
A kisszerviz
A kisszerviz az alábbiakat foglalja magában:
- Modern autóknál a hibakódok ellenőrzése és a szervizintervallum visszaállítása
- A karosszéria-elemek és az alváz állapotának ellenőrzése
- Futómű ellenőrzése
- Lengéscsillapító ellenőrzése és beállítása
- Gumiabroncsok ellenőrzése (légnyomásérték, esetleg centrírozás)
- Első és hátsó fékek, illetve a kézifék ellenőrzése és mérése
- Szélvédő és az ablaktörlő lapátok ellenőrzése
- A sebességváltó olajszintjének ellenőrzése
- Gumialkatrészek ellenőrzése (futómű, fékrendszer, üzemanyag-ellátórendszer stb.)
- Meghajtószíjak ellenőrzése
- Akkumulátor és a generátortöltés ellenőrzése
- A fényszórók beállítása
- Az elektromos berendezések és a klíma ellenőrzése
- Folyadékszintek ellenőrzése
Amennyiben probléma merül fel, a szerviz jelzi az autó tulajdonosának és legtöbbször annak beleegyezésével elvégzi a javítást vagy cserét. Ezen túl sor kerül az alábbi cserékre:
- Motorolaj- és olajszűrő
- Levegőszűrő
- Fékfolyadék (amennyiben szükséges)
Előfordul azonban, hogy további kopóalkatrészeket is cserélni kell. Ilyenkor kerül sor a nagyszervizre.
A nagyszerviz
A nagyszerviz annyiban több a kisszerviznél, hogy magában foglalja a vezérműszíjcserét, illetve az üzemanyag-szűrő, a pollenszűrő és igény szerint a gyertyák cseréjét is.

Mi a kockázata annak, ha elhanyagoljuk az időszakos szervizt?
Az időszakos szerviz nem tartozik a legdrágább „műtétek” közé, de azért nem is filléres dolog, illetve igényel némi szervezést és időráfordítást, ezért csábító lehet elhanyagolni vagy halogatni. Azonban ez egyáltalán nem jó ötlet. Több okból kifolyólag sem.
Egy: azt kockáztatod, hogy egy anyagfáradás vagy valami más hiba miatt jóval nagyobb kár keletkezik a kocsidban, amit aztán sokkal drágább lesz javítani. Például elfáradt a vezérműszíjad, és egy gyorsításkor elszakad. Te pedig ott állsz a forgalomban egy füstölő motorral, amelyben eltört egy dugattyú vagy a hengerfej adta meg magát. Ahogy vakarod a fejed, lelki szemeid előtt már látod is, ahogy elúszik a tervezett nyaralás a hirtelen beesett javítási költség miatt. Ami nem jó érzés.
Kettő: balesetet okozhatsz. Ha nem vigyázol az autódra, előfordulhat, hogy az önhibádból előállt meghibásodás, probléma miatt balesetet szenvedsz vagy okozol. Egy elkopott fékkel például életekkel játszol, a magadéval és másokéval egyaránt. Ezen túl pedig komoly büntetésekre is számíthatsz – a gondatlanság fogalma nem vicc a jogban. Szóval ne hanyagold el az időszaki szervizt! Tartsd észben, figyeld az autód kijelzőjét, és jó előre írd be a naptáradba és kérj időpontot.
Miért érdemes márkaszervizbe vinned az autót kis- vagy nagyszervizre?
A márkaszervizek – mint például a Schiller Autó szervizei – több előnnyel is kecsegtetnek. Egyfelől, ha újabb autód van, akkor a garancia feltétele a márkaszervizekben történő szervizelés, ebben a helyzetben tehát nincs sok választásod, ha nem akarod bukni a garanciát. Ezzel együtt jó oka van annak, hogy az autógyártók ragaszkodnak a márkaszervizekhez. A kis sufniszervizekhez képest ugyanis itt precíz folyamatok vannak, meg van határozva, milyen gépekkel és szoftverekkel dolgoznak a szerelők.
Mindez természetesen a minőséget szolgálja, ahogy az is, hogy általában csak gyári alkatrészeket építenek be, illetve folyamatosan képzik a munkatársaikat. Az sem elhanyagolható, hogy mivel a márkaszervizek dolgozói mindig az adott gyártó autóin dolgoznak, nagyon alaposan ismerik az adott modellek erősségeit, hiányosságait, és azt is, mire kell kifejezetten odafigyelni. Összességében tehát biztosabb lehetsz benne, hogy autód jó kezekben van!