Az autóvilág komoly változások előtt áll, hiszen a gyártóknak – és így az autóknak – nemcsak Európában, hanem az egész világon egyre szigorúbb környezetvédelmi intézkedéseknek kell megfelelniük. Az új korszak nem kevés kihívást tartogat – például azt, mi legyen az elektromos autók lítiumos akkumulátorainak sorsa?
A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) becslései szerint az elektromos autók száma szerte a világon 2030-ra eléri a 140 milliót, ami a 2035-re jósolt 2 milliárdos autódömpinghez viszonyítva ugyan nem kiemelkedő arány, de egyben azt jelenti, hogy 2030-ig 11 millió tonna elhasznált lítium-ion akkumulátor halmozódik fel a Földön. Talán hihetetlennek tűnnek ezek a számok, ami nem is csoda, hiszen egyelőre nem kerültünk szemtől-szembe a problémával. Az elektromos járművek baleseti és elöregedési statisztikái napjainkban igen alacsonyak, relatíve kevés cirkál belőlük az utakon, és azok a modellek is kifejezetten fiatalnak mondhatók. Azonban egy-egy balesetnek híre megy, főleg azért, mert a lítium tartalmú motorok nemcsak a tűzoltóknak, hanem az alkatrészeket feldolgozó üzemeknek is komoly fejtörést okoznak
A balesetet szenvedett e-modellek kezelése
2019. október 4-én egy osztrák férfi figyelmetlenül vezette Tesláját Salzburg közelében, és az útról lesodródva egy fának ütközött. A kocsi azonnal kigyulladt, a férfit pedig más autósok rángatták ki a roncsok közül, aki szerencsésen megúszta komolyabb sérülések nélkül. A Teslát nehezen oltották el a tűzoltók, a konténerbe pakolt romokat pedig három napig vízzel hűtötték, nehogy véletlenül újra lángra kapjon a 600 kilogrammos lítium-ion akkumulátor. Ezután egy fuvarozó visszavitte a tulajdonosához, aki azonban nem talált olyan céget, amely elvinné és feldolgozná a roncsot.

Kép forrása: dasblog.hu
A hulladékfeldolgozó cég szakembere szerint a vállalat – hiába rendelkezett a Környezetvédelmi Minisztérium engedélyével – nem tud ilyen nagy lítium-akkumulátort feldolgozni, mivel nem ismerik a benne lévő veszélyes anyagokat és azok pontos összetételét. Az akkumulátorgyártók ugyanis erősen őrzik a gyártási titkaikat, hogy megőrizzék versenyképességüket. Épp ezért sokszor a tűzoltók sem tudják, mi van az adott akksiban, és hogyan kellene eloltani, kezelni azt.
A példa nem egyedi – Kaliforniában is előfordult már, hogy egy balesetben sérült Tesla akkumulátora az ütközést követő hatodik napon kapott ismét lángra, ráadásul senki sem tudta, mi lehet pontosan benne.
A lítium-ionos akkumulátor sokféle összetételű lehet
Az elektromos autók szerencsére ritkán gyulladnak ki, ám ha ez mégis megtörténik, akkumulátoraik összetevőinek köszönhetően súlyos problémát okozhatnak. Azok a megoldások, amikkel a benzines járműveket oltják, egy ilyen akkumulátorosban egyenesen táplálhatják a tüzet.
A lítium akkumulátort tucatnyi kémiai összetétellel lehet legyártani. Az egyes verziók jelentősen eltérnek egymástól, mégis összefoglaló néven csak lítium akkuknak becézik valamennyit. Közös tulajdonságuk, hogy összetevőik természetüknél fogva hajlamosabbak a tűzre, a lítiumnak ráadásul nagyon alacsony, 180 fokos az olvadáspontja. A benzinnel ellentétben, melynek kigyulladásához kívülről érkező szikra kell, a lítiumcellák ezt rossz esetben maguk is képesek előállítani, mert az energiatárolók rövidzárlat hatására hőt és szikrát bocsátanak ki. Mivel olyan oldószerek is vannak az akkumulátorokban, amik nagyon jól táplálják a tüzet, megnehezül az oltás.

Ütközés során pedig a cellák szétszakadhatnak, a rövidzárlatos akkumulátor egyre több hőt termelve egy tűzijátékhoz válik hasonlatossá. Ha egy cella lángra kap, a többi is be fog gyulladni.
Bár első olvasásra elrettentően is hangozhat mindez, a megoldás előbb-utóbb megszületik. A szakemberek már javában dolgoznak olyan lítium-ionos akkumulátorok létrejöttén, amely összetevői csökkentik a tűz esélyét, egyben ellenállóbbá teszik azokat. Addig pedig jobb, ha mindenki tudja: egy lángra kapott lítium-ionos akkumulátort vízzel oltani szó szerint olaj a tűzre.
Újrafelhasználás: mi legyen az elhasznált, vagy sérült akksikkal?
Bár egyelőre csak kevesen, de vannak már olyan cégek, amelyek speciálisan ennek az akkumulátornak a feldolgozásra szakosodtak, mint a belga Umicore és a német Redux. Bár különböző eljárásokkal képesek kinyerni a lítiumos akkumulátorok kobalt, nikkel és réz tartalmát, a tiszta lítium elkülönítése az ő véleményük szerint is elméletileg ugyan lehetséges, ám a gyakorlatban olyan komplex és költséges folyamat, hogy nem mindig éri meg.
Marc Grynberg, a belga akkumulátor és az újrahasznosítási óriás, az Umicore ügyvezető igazgatója szerint az autógyártók minden esetben felelősséggel tartoznak az elhasznált lítium-ion akkumulátorok összegyűjtéséért és újrahasznosításáért: „Az Európai Unióban a lítium-ion akkumulátoroknak és elemeknek csak az 5%-át hasznosítják újra. Ez nem történhet meg az elektromos járművek esetében. Már csak méretük miatt sem lehet ezeket az akkumulátorokat otthon tárolni, és a hulladéklerakás sem opció.”
Az uniós rendeletek is igyekeznek szabályozni a helyzetet, hiszen kötelezik az elemgyártókat, hogy finanszírozzák az akkumulátorok összegyűjtését, kezelését és újrahasznosítását, és ösztönzik az autógyártók és a feldolgozók közötti kapcsolat megteremtését is.
Az Umicore évekkel ezelőtt létrehozott, 25 millió eurós befektetéssel megvalósult antwerpeni üzeme kifejezetten lítium-ion akkumulátorok újrahasznosítására szakosodott, a Toyotával és más gyártókkal is létezik olyan együttműködésük, hogy egyes nemesfémeket, például a kobaltot és a nikkelt, olvasztással visszanyerjék.

Az ilyen módon visszanyerhető fémekkel ellentétben azonban a létfontosságú lítium csak nagyon magas költségű extra eljárással hasznosítható újra, így még ezekben a speciális üzemekben is azesetek többségében vegyes melléktermékké válik.
De azért legyünk optimisták, hiszen – ahogy a baleseti károk minimalizálása esetén – az újrahasznosítás terén is rövid időn belül meg kell születnie a megoldásnak, ellenkező esetben egy évtized múlva komoly problémává nőheti ki magát az elektromos autók speciális alkatrészeinek újrahasznosítási vagy tárolási kérdése.
Szakemberek szerint rengeteget segítene az akkumulátorok szabványosítása, és az, ha már eleve újrahasznosításra terveznék meg őket.
Forrás:
https://dasblog.hu/2020/01/13/felnek_a_feldolgozok_az_elektromos_autok_akkumulatoratol?token=4acc307bba1ed37f473bc10302b297d3&fbclid=IwAR05hUUS-KDbNjxt_P-fXmTKlx_5B3Af7-yvJ2NQeP437V34Udf-PE8lVKg