Nehéz manapság eligazodni a különféle autótípusok között. Coupé, sedan, liftback, SUV, crossover és hatchback: csak úgy röpködnek a külföldi kifejezések a fejünk mellett. A gyártók sem könnyítik meg a dolgunkat, ugyanis bevett marketingfogás, hogy direkt elmossák a vonalakat, fejvakarást okozva az egyszerű autósnak. Sehol sem nyilvánvalóbb ez talán, mint a sedan autóknál. Mik is a sedanok? És mik az előnyeik? Tarts velünk, és a fogalmi rendrakás után négy remek, a Schiller kínálatában is kapható sedan modellt is bemutatunk!
A sedan jelentése
A sedan (szedán) tágabban értelmezve egy zárt kocsiszekrényű, három, egymástól elválasztott egységből álló autó archetípusa. Elől a lapos motortér, középen a magasabb utastér, hátul pedig ismét alacsonyabban van a csomagtér. Mint egy gyerekrajzon! Limuzinnak is nevezik, bár ez csak a tágabb értelemben vett limuzin. A limuzin jellemzőihez szigorúbban véve hozzátartozik még a szögletes lefutású hátsó szélvédő, a szedánokéhoz nem, azoké lehet fokozatos, ívelt lefutású is. (A leánybúcsús társaságokat és a sztárokat furikázó hosszú járgányok pedig hosszított limuzinok.) Tehát akkor a Trabant egy limuzin? Bizony, az! De limuzin, azaz sedan kivitelben is kapható a világ egyik legnépszerűbb autója, a Toyota Corolla is.
A sedan kifejezés története
A jól ismert forma története a hordszékekig visszanyúlik, nevét is innen kapta. A hordszéket úgy képzeld el, hogy a zárt ülés két rúdra van felerősítve, amit elöl és hátul egy-egy ember visz. A zárt karosszériában egyértelműen elkülönülő három elem visszautal a hordszék formájára. Csak emberi izzadság helyett üzemanyaggal megy.
A kupé és a kópé autógyártók
A sedan kifejezés általános értelemben a két- és négyajtós limuzinokat egyaránt jelöli, az ívelt háttól eltekintve. Egyesek szerint viszont csak a négyajtósak sedanok, a kétajtósak csak kupék (coupé), sedanok nem. Mások szerint azok is. Tehát minden bogár rovar, de nem minden rovar bogár. Azaz minden kupé sedan, de nem minden sedan coupé. Mindenesetre az biztos, hogy a kétajtós limuzinok a kupék. Vagy nem?
Hát, nem. Ugyanis itt jönnek be az autógyártók, akik időnként úgy döntenek, hogy ők most csinálnak négyajtós kupét. A sort a Mercedes CLS kezdte 2004-ben, de a többieket sem kellett félteni. A Volkswagen Passat CC, a Porsche Panamera és a Renault Megane Grand Coupe is négyajtós kupé, még ha ez olyan is, mint a fából vaskarika. A sedan jelentése ezzel nem változott, a coupé kategória jelentése viszont bizony elmosódott a kópé marketingesek fondorlatai nyomán.
Amikor még egyszerűbb volt a dolog:

És akkor még nem beszéltünk a liftbackekről… Amelyeknél papíron laposabb a hátsó ablak dőlésszöge, illetve általában a hátsó ablak egybe van építve a csomagtartó ajtajával (pl. Škoda Octavia). A nehézség csupán annyi, hogy csukott csomagtartónál majdhogynem lehetetlen egy liftbacket elkülöníteni egy sedantól, mert a modern sedanoknál a hátsó ablak dőlésszöge sokszor megegyezik egy liftback kialakításával. Csak az ajtó nyílik máshogyan.
A realitás a következő: a modern autótípusok között egyre kevésbé lehet éles határvonalakat húzni. A marketingszempontok felülkerekedtek a szigorú kategorikus besoroláson. Míg a rendszerető autósok bosszankodhatnak ezen egy sort, a szerencsénk az, hogy a biztonságért felelős szabályozó szervek és a tervezőmérnökök egyáltalán nem ilyen engedékenyek. Lehet akármi a neve, egy modern autónak biztonságosnak kell lennie. Jobb, mintha fordítva lenne, nem?
Egy sedan autó előnyei
Az etimológiai kitekintő után térjünk át egy jóval konkrétabb témára. Mik a sedan autók előnyei? Van jó pár:
Kezdjük az evidenciával. A sedan autók legnagyobb előnye, hogy gyönyörűek. Az autóforma nem feltétlenül a legpraktikusabb, ezzel együtt a formanyelv sokak számára kedves. Nekik a sedan az autó. Ha pedig kicsit elrugaszkodunk, és nem a kombikkal vagy csapotthátúakkal, hanem mondjuk a ma oly népszerű SUV-k és crossoverekkel (illetve pickupok, lásd: USA) hasonlítjuk össze a sedanokat, kijön még pár dolog. Ennek megfelelően:
- Kisebb anyagigényük van, tehát olcsóbbak.
- Kevesebbet fogyasztanak (ezt jobb aerodinamikájuknak is köszönhetik), így kímélik a környezetet és a pénztárcádat.
- Ezen túl általában könnyebben kormányozhatók és általában kisebb íven fordulnak, mint a nagyobb autók.
- Alacsonyabban van a súlypontjuk, mint az SUV-knak és a crossovereknek, így jobban fekszik az utat és nehezebben borulnak fel baleset esetén.
Egy sedan autó hátrányai
A teljes képhez hozzátartoznak a hátrányok is:
- Kisebb csomagterük van, mint a kombiknak vagy a SUV-oknak, amely nehezebben is pakolható, mint egy liftback esetén.
- Alacsonyabb tengelymagasságuk miatt nehéz terepen kínlódnak.
- Csak öt fő szállítására alkalmasak (és kényelmesen legtöbbször csak négy fő fér el).
- Sok sedan kevésbé alkalmas vontatásra, mint az erősebb SUV-ok vagy pickupok.
Ezzel együtt nem hiába a sedan az egyik legnépszerűbb autótípus. A legtöbb szituációra remek megoldást jelentenek, és óriási a választék. Most pedig nézzünk három kiváló sedan autót, amelyek a Schiller Autó kínálatában is kaphatók!
Renault Megane Grand Coupe

A Renault Megane Grand Coupe – ahogy azt már jól sejted – egy sedan. Mégpedig egy remek, gyönyörűen megtervezett sedan. A Megane negyedik generációja 2016-ban érkezett meg és azóta is töretlen népszerűségnek örvend. A Renault Link multimédiás rendszer, a 9,3 colos kijelző és a vezetéstámogató rendszerek mind sokat hozzáadnak a vezető és az utasok kényelméhez. 115 lóerős, 270 Nm-s nyomatékú dízelmotorral, illetve 140 lóerős, 260 Nm-es benzinmotorral kapható.
Fiat Tipo Sedan

Az újraálmodott és 2016-ban utakra kerülő Fiat Tipo Sedan 2020-ban megújult verziója nemcsak az új, elegáns hűtőráccsal és a stilizált Fiat logóval vonja magára a tekintetet, áramvonalasságában is eltér az olasz gyártó többi modelljétől. Hétcolos digitális műszerfallal és vezetéstámogató rendszerekkel, például intelligens sebességszabályozó rendszerrel van ellátva. A holttérfigyelő rendszer szintén hozzáad a biztonságérzethez. Megfizethető, komfortos és mindent tud, ami a hétköznapi használathoz kell!
Toyota Corolla Sedan

A Toyota Corolla nemhiába a világ egyik legnépszerűbb autója. A több, mint ötven(!) éves modell 2016-ban ismét megújult, az elegáns hűtőmaszk és a LED fényszórók is azt sugallják, a múltból a jövőbe tart a japán gyártó ikonikus autója. A remek vezethetőséget kínáló ötödik generációs hibrid rendszer fogyasztásban is kiemelkedővé teszi a Corolla Sedant; a 140 lóerős, 1,8-as hibrid motor mind városban, mint országúton bőven kielégít minden igényt.
Kíváncsi vagy a Schiller kínálatára? Vess rá egy pillantást!