Schiller blog

Skoda Fabia – a harmadik generáció

2015.02.25.

4 perc

Demeter Kálmán

Nem csoda, hogy a Skoda évről évre növeli eladásait és tavaly már több mint egymillió autót szállított a világpiacra. Mladá Boleslav valahogy egyre inkább eltalálja, mi kell a vásárlóknak. Ezúttal is így történt az új Skoda Fabiával.

harmadik generációs Skoda Fabia teszt
harmadik generációs Skoda Fabia teszt


Mindazok, akiknek bevált az első generációs használt Skoda Fabia, de a válság miatt nem cserélték le a kettesre, de maradnának a modellnél, most boldogan hátra dőlhetnek. Az új Skoda Fabia III ugyanis minden tekintetben jó választás annak, aki egy viszonylag kicsi (parkolóhely!!!), de belül eléggé tágas, megbízható és otthonos kocsit akar.

Skoda Fabia éjjel
Skoda Fabia éjjel

Kezdjük ott, hogy az újdonság 399 centis hossza révén könnyebben bevarázsolható egy rövidebb pakolóhelyre, viszont 173 centiméteres szélessége elődjénél kilenc centivel nagyobb, és ez a kilenc centi igen sokat jelent a hátul utazóknak. Másrészt a kocsi három centiméterrel alacsonyabb, úgyhogy a kaszni szélére kitolt kerekeivel vagányan-sportos megjelenéssel kérkedhet.

Arról nem is beszélve, hogy amíg az elődmodell az akkori Skoda Octavia furán hullámos fényszóróit kapta, a hármas új Skoda Fabia a Skoda-család modern, dizájnelemei révén olyan arculatot kapott, ami nem csak határozott karaktert kölcsönöz az autónak, hanem jóval áramvonalasabb is, mint a második generáció.

Skoda Fabia motor
Skoda Fabia motor

A régi Skodások emlékeznek még a gyár másfél évtizedes húzására, amikor az 1,4 literes öreg OHV motort — aminek az őse a farmotorosok generációit, de még a Favoritot is kiszolgálta –, kapott egy hengerenkénti befecskendezést, nyomatékra hangolták, és az agg kétszelepes alacsonyan leadott maximális forgatónyomatéka révén takarékosabb volt, mint sok négyszelepes. Az első generációs Fabiák között nagy számban kelt el ez a kivitel. Most viszont a benzinmotor fejlesztés eljutott oda, hogy kisebb hengerűrtartalommal nagyobb teljesítményt és nyomatékot, valamint kisebb fogyasztást kapunk az új Fabiával.

A kocsihoz két 1,2 literes benzinmotort is kínál a gyártó. Az egyik 90 lóerős, a másik 110.
De mindkettő turbótöltést és nagynyomású, közvetlen befecskendezéses rendszert kapott, így gyorsulásuk 11 illetve 9,5 másodperc. Végsebességüket 182 és 197 kilométerben adja meg a gyár, bár azt hiszem, valójában nem a csúcssebesség a fontos, hanem a gyorsulás és a forgatónyomaték, hogy vészhelyzetből a röviden és finoman kattanó váltó és egy padlógáz révén egy villanás alatt ki tudjunk menekülni.

A két ezerkettes nyomatékrugalmasságára jellemző, hogy a kisebb teljesítményű a 160 newtonméteres maximális forgatónyomatékot az 1400-3500 közti fordulatszám tartományban biztosítja, a nagyobb pedig a 175-öt 1400 és 4000 között. E azt is jelenti, hogy ha csak a hatvanas tempó tartása a cél valami sétakocsikázás során, 1500-as fordulaton elballag a Skoda Fabia és ilyenkor megelégszik úgy három literes fogyasztással.

És még valami: a gyári adatok szerint a két ezerkettes vegyes átlagfogyasztása nem haladja meg a 4,8 litert, és a hétvégi próbaúton sikerült is hozni ezt az értéket. Igaz, csak két személlyel és nem hegyi utakon, hanem egy olyan körön, ami a Nyugati tér környéki utcákban való tötymörgéstől Dunakeszin, Gödön át Vácig és vissza vezetett. Jóllehet, a tesztkocsi az erősebb motorral volt ellátva, így nem öt, hanem hatfokozatú váltót kapta, de ezen az úton a hatodikra nem volt szükség. A hatodik majd az autópályán kap szerepet.

Okos kijelző a Skoda Fabiaban
Okos kijelző a Skoda Fabiaban

Annál több segítséget nyújtott a start-stop rendszer és fedélzeti számítógép. Egyrészt azzal, hogy a fordulatszám- és a sebességmérő között jó nagy számok mutatják a pillanatnyi fogyasztást, másrészt azzal, hogy még súgott is, hogy szerinte érdemes feljebb váltani. Szkeptikus voltam eleinte, de be kellett látnom: igaza lett.

Skoda Fabia ülések
Skoda Fabia ülések

Ha beszállunk a Skoda Fabiába, azért fogad otthonos érzés, mert valahogy minden ott van, ahol várjuk, illetve ahol a korábbi Skodákban megszoktuk. A pedálok helyzetét sem kell külön megszokni és pontosan, finoman járnak, akárcsak az elektromos szervokormány.
Másrészt a Volkswagen konszern összes márkájára jellemző, hogy az ülések tervezői magas szinten hasznosítják az ergonómia tudományának legfrissebb vívmányait. A nagyon alacsony és nagyon magas vezetők számára egyaránt jól beállítható ülések támlája, ülőlapja épp annyira kemény és úgy ölel körül, hogy megfelelően tartsa a gerincet, így hosszú úton sem fárad el a vezető. Nem lehet panasz a hátsó ülésekre sem, amelyek mögött a 330 literes csomagtartót találjuk.

Skoda Fabia csomagtér
Skoda Fabia csomagtér