0% szén-dioxid kibocsátás, bármelyik modellt is választjuk a fenti márkáktól? Igen, ez lehetséges. Pontosabban lehetséges lesz 2035-re: a gyártó ugyanis ezt a dátumot tűzte ki, hogy nullára csökkentse az újonnan értékesített Toyota és Lexus autók széndioxid-kibocsátását Nyugat-Európában.
Már most sem rossz a helyzet
Európában már most is 99%-ban öntöltő hibrid elektromos autókat értékesít a Lexus. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy bár ezek az autók terhelik még széndioxid-kibocsátással a környezetet, de sokkal minimálisabb mértékben, mint a hagyományos üzemanyaggal működő járművek. A Lexus ráadásul már 2030-ra 100%-ban elektromos akkumulátoros portfólióra váltana (európai, amerikai és kínai értékesítéssel), míg eddigre a teljes vállalatcsoport minimum 50%-os, de vásárlói igénytől függően akár még magasabb ZEV-t (záró károsanyag kibocsátást) érne el.
Így jutnak el a karbonsemlegességhez
A karbonsemlegesség és a szén-dioxid kibocsátás csökkentése tehát közös cél, és valamennyire függ is egymástól a két törekvés. A szén-dioxid kibocsátás csökkentését a következőképp segíti a Toyota:
- Egyértelműen az elektrifikáció felgyorsítása a kulcs, és a széndioxid-hatékony hajtáslánc-megoldásokra való átváltás (pontosabban bővítés, hiszen a folyamat már megkezdődött)
- Az elkövetkező években a Toyota egyre több praktikus és megfizethető zéró károsanyag-kibocsátású járművet (ZEV) fog piacra dobni, melyek közül a bZ4X lesz a következő a sorban.
- Továbbá 2030-ig a Toyota és a Lexus globálisan 30 vadonatúj akkumulátoros elektromos modellt mutat be, miközben újabb hidrogén üzemanyagcellás elektromos modellek is érkeznek, így a zéró emissziók autók értékesítési aránya Nyugat-Európában várhatóan legalább 50 százalékos lesz az autógyártó eladásaiban, és meglesz a kellő kapacitás, valamint képesség arra, hogy a vásárlói kereslet függvényében ez az arány akár még magasabb is legyen. A Toyota 2030-ra világszinten évi 3,5 millió akkumulátoros elektromos autó (köztük 1 millió Lexus) értékesítésével számol.
A fenti terveket Matt Harrison, a Toyota európai elnök vezérigazgatója is megerősítette a friss sajtóközleményükben:
„2030 után a zéró emissziós modellek iránti kereslet felgyorsulását várjuk, és addigra a Toyota készen áll majd arra, hogy 2035-re nullára csökkentse az új járművek széndioxid-kibocsátást Nyugat-Európában, feltéve, hogy addigra elegendő elektromos töltési pont és hidrogénkút áll majd rendelkezésre a szükséges megújuló energiaforrások kapacitásnövekedésével együtt.”
A Beyond Zero koncepció
Nemrég már írtunk a Beyond Zero törekvésről, és a 2022 nyarán érkező bZ4X-ről, de egy kis ismétlés sosem árt: a beyond zero jelentése “Nullán túl” – természetesen a környezetvédelemre utalva. A Toyota komolyan gondolja a karbonsemlegességet, és azt már évekkel ezelőtt, a bZ4X tervezésekor kitűzte. A következő években pedig további 6 bZ modell (köztük egy kisméretű crossover, egy kompakt és egy nagyméretű SUV és középkategóriás szedán) jelenik meg – ezeket az autókat mind a vállalat akkumulátoros elektromos modelljei számára fejlesztett eTNGA platformra építik.
Új modellek, amelyeket mi is izgatottan várunk
2022 nem csak a bZ4X miatt lesz izgalmas – idén érkezik a Toyota Corolla Cross SUV is, a világ első autója, amelyben ötödik generációs öntöltő hibrid elektromos rendszer működik majd. De ez még semmi, ha a Lexus-hoz hasonlítjuk – náluk a következő három évben, 2025-ig 20 új modell lát napvilágot, és duplázni terveznek az európai értékesítésben (amely már most sem csekély: 130 ezer db éves szinten).
Ha követsz minket, akkor a 20 új modell közül az elsőt már jól ismered: ez a Lexus NX, az első modell a márka történetében, amely az öntöltő hibrid elektromos hajtás mellett elérhető plug-in hibrid elektromos hajtással is.
Az év további része sem telik majd újdonságok nélkül: Európa összes országában megjelenik a Lexus UX és a Lexus RZ – ez utóbbi egy vadiúj, nagyméretű SUV, amely szintén az említett dedikált, akkumulátoros elektromos autók számára épített padlólemezre épül.
Ha a ZEV nem lenne elég: hidrogénmeghajtás!
Egy örökké lelkes, innovatív, jövőbelátó személyiség – ilyen a Toyota. A fent részletezett fejlesztések mellett még a hidrogén technológiákra is marad energiája. Ez ráadásul messze túlmutat az autóiparon: fontos szerepe lehet a közlekedésen túli, tágabb értelemben vett gazdaság széndioxid-mentesítésében is. A Toyota hidrogén üzemanyagcellás elektromos technológiáját már eddig is beépítették személygépkocsikba, buszokba, teherautókba, vonatokba, tengeri és helyhez kötött eszközökbe. A Toyota Generation 2 Fuel Cell modul gyártása most januárban kezdődött Belgiumban, de hamarosan híreket hallhatunk a belső égésű hidrogén meghajtás fejlesztési eredményekről is.

Magyarországon is tarol a Toyota
A 2021-es új autó értékesítési adatok alapján megint csak a Toyota lett az első: 13979 eladással, 13,1% piaci részesedéssel, mindezt egy olyan évben sikerült elérnie, amire általános autóipari nehézségek (pl. chiphiány) és 5,1%-os zsugorodás volt jellemző. A Lexus továbbra is megtartotta ötödik helyét a prémium újautó piacon, 763 új autó értékesítésével.
A számok egy része előértékesítésből tevődik össze: a Toyota Yaris Cross és a Lexus NX például igencsak keresett modellek a gyártó kínálatában.
Ha a trend megmarad, akkor a fenti karbonsemlegesség és zéró emissziós törekvések hazánkban is zöld utat kapnak a Toyota és Lexus fejlesztései és növekedése révén. Kíváncsian várjuk, hogy részesei legyünk!