Itt a legújabb Toyota Prius

A Toyota Prius története: innováció öt felvonásban

2023.05.03.

7 perc

A Toyota Priust mindenki úgy ismeri, mint az első sikeres, tömeggyártott hibridet. A Prius története 1997-ben indult, és 2022 végén pedig bemutatták az ikonikus modell ötödik generációját. 2021-ben, amikor kivezették a negyedik generációt, már több mint 15 millió világszerte eladott darabnál tartott a Toyota, ebből hárommilliót Európában adtak el. Mi ennek a hihetetlenül sikeres autónak a története? Tarts velünk, és megtudod!

A kezdetek

A köztudatban élő tévhit ellenére nem a Prius volt az első autó, amely elektromotorral kombinálta a belső égésű motort. A koncepció már korábban megszületett – csak a sikeres megvalósítás várt magára. A Toyota 1997-ben, öt év fejlesztés után dobta piacra az első generációs Priust, amely az első tömeggyártott hibrid lett. A japán gyártó tudta először megugrani azokat a kihívásokat, amelyek a hajtáslánc alkalmazása előtt álltak: sikerült például kellően hosszú életű akkumulátorral felszerelni az autót.

Az első generációs Toyota Prius 1997-ben került kereskedelmi forgalomba.
Az első generációs Toyota Prius 1997-ben került kereskedelmi forgalomba.

A XW10 karosszériára épített autóba egy négyhengeres, 1,5 literes Atkinson-ciklusú benzinmotor, egy erős elektromotor és egy nikkel fém-hidrid akkumulátor került. Az első generációs Prius fejlesztésekor kidolgozott alapelvek és koncepciók és alapelvek annyira jól működtek, hogy azóta is a későbbi generációk alapját képezik.

Gondolunk itt például a regeneratív fékezésre, amely segítségével a fékezéskor nem csak hőenergia keletkezik, hanem az autó akkumulátorába is visszatöltődik a mozgási energiából! Ennek, illetve a benzin- és az elektromotor intelligensen összehangolt párosának köszönhetően egy alacsony fogyasztású, környezetkímélő jármű született meg. A Toyota ígéretének híven megalkotta a 21. századi autók előfutárát!

A Prius designját a Toyota kaliforniai stúdiójában álmodták meg, a végeredmény pedig egy ívelt tetejű, remek aerodinamikájú szedán lett. Az első generáció óriási sikert aratott, gyártását 2003-ban, több mint 123 000 autó eladása után állították le.

A második generáció

A második generáció felé érthetően magasak voltak az elvárások – amelyeknek sikerült is megfelelni. Az új Prius gyorsabb, környezetkímélőbb és elegánsabb lett, mint neves elődje. A 2003-ban piacra dobott második generáció számtalan szempontból megújult. Nemcsak nagyobb lett és ötajtós, ferdehátú designt kapott, de motorikusan is nagyot lépett előre. Az újonnan kifejlesztett Hybrid Synergy Drive (HSD) hajtáslánc újragondolta az benzines és az elektromotor  kapcsolatát, több szerepet osztva az elektromotorra. Az 50%-kal erősebb új elektromotor remekül kiegészítette a szintén optimalizált 1,5 literes benzinmotort, nagyobb teljesítményt és alacsonyabb fogyasztást eredményezve. Az akkumulátor szintén könnyebbé vált, kapacitása pedig növekedett.

A második generációs Toyota Prius ferdehátú designt kapott.
A második generációs Toyota Prius ferdehátú designt kapott.

A japán mérnökök a biztonságosságon sem spóroltak, a második generációs Prius megkapta a legmagasabb, ötcsillagos Euro NCAP besorolást.

A második generációs Prius nemcsak motorikusan szolgált újdonságokkal. A városi fogyasztást csökkentő start-stop rendszer és az intelligens parkolássegítő rendszer mind-mind úttörő technológiák, emellett a második generáció a tolatókamerán át a nagyméretű multimédiás képernyőig számos megoldás szolgálta az utasok kényelmét.

A második generáció még sikeresebb lett elődjénél, már 2006-ban több mint félmillió eladott autónál jártak.

Harmadik generáció

A harmadik generációt 2009 januárjában mutatták be az Észak-amerikai Nemzetközi Autóshow-n. Az új Priusokba nagyobb, 1,8 literes Atkinson-ciklusú benzinmotor került, a Hybrid Synergy Drive hajtásláncot pedig átdolgozták: az alkatrészek 90%-a kicserélődött, és könnyebbé vált a hibrid rendszer. Az elvárásoknak megfelelően ismét csökkent a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás, amely többek között a vízhűtéses kipufogógáz-visszavezetési rendszernek (EGR) volt köszönhető.

A harmadik generációs Toyota Priusba 1,8 literes motor került.
A harmadik generációs Toyota Priusba 1,8 literes motor került.

A harmadik generáció új alvázra lett építve, amelynek köszönhetően javult a menetstabilitása és a kormányozhatósága. Külsőleg alapvetően lekövette a második generáció formáit, de élesebb, elegánsabb kontúrokat kapott, és jobb légellenállási mutatóval rendelkezett, mint bármely más tömeggyártott autó akkoriban!

A Toyota környezettudatosságának kihangsúlyozására az autóba LED fényszórók kerültek, 30%-kal csökkentve a felhasznált elektromos áram mennyiségét, illetve növényi eredetű fröccsöntött műanyag elemek kerültek az autóba.

A Toyota Prius Plug-in elekromos hatótávja 25 km.
A Toyota Prius Plug-in elekromos hatótávja 25 km.

A harmadik generációs Toyota Prius 2009-ben az év autója lett Japánban. Sikerességét jól jelzi, hogy a Prius összesített eladásai 2010-re elérték a kétmillió példányt.

A sikeren felbuzdulva a Toyota a harmadik generációnál kihozta az első plug-in hibridet, illetve a modell hétszemélyes verzióját, a Prius+-t. Mindkét modell nagyobb kapacitású akkumulátort kapott. A Prius Plug-in elektromos hatótávja 25 km-re nőtt, és EV módban képes lett a 80 km/h sebesség elérésére, a Prius+ pedig a környezettudatos nagycsaládosok kedvelt autója lett.

A negyedik generáció

A negyedik generációs Priust 2015-ben mutatták be a Frankfurti Motor Show-n. Az újonnan kifejlesztett Toyota New Global Architechture (TNGA) platform alacsonyabb súlypontot és erősebb kialakítást biztosított az autónak. A hibrid hajtáslánc is megújult, könnyebb és erősebb lett, ami minden eddiginél alacsonyabb fogyasztást és kibocsátást (70 g/km!) eredményezett. Az 1,8 literes benzinmotor hatékonysága elérte a 40%-ot, ami a legmagasabb volt a tömeggyártott benzines autók körében.

A negyedik generációs Prius benzines motorja 40%-os hatékonyságú.
A negyedik generációs Prius benzines motorja 40%-os hatékonyságú.

A negyedik generáció vagányabb és fiatalosabb, emellett kis mértékben nőtt a mérete. A rendkívül alacsony 0,24-es légellenállási együttható, az 5,9 cm-rel alacsonyabbra került vezetőülés a TNGA-platformmal együtt egy alacsony súlypontú, sportos járgányt eredményezett, amely dinamizmusa mellett minden eddiginél alacsonyabb fogyasztással rendelkezett. A biztonságosságot mérő Euro NCAP teszten a második és harmadik generáció után a negyedik generációs Prius is öt csillagot kapott.

Nem kellett sokat várni az új Plug-in-re, amelyet 2016-ban mutattak be. A 8,8 kWh-s lítiumion-akkumulátornak köszönhetően 50 km-es elektromos hatótávra és képes elektromos módban. A kettős elektromotoros hajtási rendszernek köszönhetően az elektromotorok teljesítménye 83%-kal nőtt, így akár 135 km/h-val is haladhatunk EV módban!

Az evolúció csúcsa: az ötödik generációs Toyota Prius

Az ötödik generációs Prius legszembetűnőbb tulajdonsága, hogy egyszerűen gyönyörű. A tervezőmérnökök eltértek a korábbi generációk élesebb kontúrjaitól, és az autó egy sokkal áramvonalasabb kialakítást kapott. A kettéválasztott hűtőmaszk és a fekvő U-alakú fényszórók, illetve a csíkszerű hátsó lámpák letisztult eleganciát sugallnak.

Az ötödik generációs Toyota Prius 2023 nyarától kapható.
Az ötödik generációs Toyota Prius 2023 nyarától kapható.

Az autóba a második generációs TNGA-platform került, amely a 5 cm-rel megnövekedett tengelytáv és a szélesebb kialakítás miatt egészen kiváló útfekvést biztosít. A motorok összteljesítményén nagyot emeltek: a korábbi 122 lóerő helyett a kétliteres, 152 lóerős Atkinson-ciklusú benzinmotor és a  163 lóerős villanymotor együtt immár 223 lóerős rendszerteljesítményt tud. Nem is csoda, hogy 6,7 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára!

A megújult elektromotor komoly teljesítménye természetesen azt a célt szolgálja, hogy elektromos üzemmódban minél jobb használhatóságot nyújtson. A megnövelt méretű, 13,6 kWh kapacitású akkumulátor töltését pedig a tetőre beépített napelem is segíti, amivel naponta akár 8,7 km megtételére elegendő áramot is feltölthetünk napsütés esetén.

Az ötödik generáció minden szempontból magasabbra helyezi a lécet elődjeihez képest. Nemcsak környezetkímélő, teljesítménye és megjelenése sem hagy semmi kívánnivalót maga után. A Prius 1997 óta tartó történelme az elmúlt évtizedek autózásának egyik legnagyobb sikertörténete, amely új ékkővel gyarapodott!

Az új Prius 2023 nyarán érkezik Magyarországon. Európában csak a Plug-in Hybrid verzió lesz kapható.

Érdekel az új Prius!

Kapcsolódó tartalom