Pár éven belül tarolhatnak a hidrogén üzemanyagcellás meghajtású autók?

2019.01.13.

7 perc

Érdekes felmérést tett közzé az Autovista, amiből kiderül, hogy olvasóinak többsége szerint tíz év múlva a legnépszerűbb az abszolút zöld hidrogén üzemanyagcellás autók lesznek az újautó vásárlók között.


Jóllehet manapság a slágertémának számító akkumulátoros elektromos hajtásról, vagy napjaink legnépszerűbb zöld meghajtásáról, a külső töltést nem igénylő, a városi forgalomban akár 50-70%-ban tisztán elektromos üzemű, károsanyagkibocsátás mentes hibrid elektromos hajtásról hallhatunk a legtöbbet, van azonban egy szélesebb körben kevéssé ismert és elterjedt technológia is, ami meghatározhatja az autózás jövőjét. Sok iparági és energetikai szakértő egyetért abban, hogy a jövő abszolút zöld energiahordozója a hidrogén lehet, amely forradalmasíthatja a közúti, vízi, vasúti és légi közlekedést egyaránt, de új alapokra helyezheti a létesítmények energiaellátását is.

Autovista felmérés - hidrogén üzemanyagcellás autók
Autovista felmérés – hidrogén üzemanyagcellás autók

Nem csoda, hogy az Autovista olvasótábora is úgy gondolja, ez a meghajtás lehet a befutó a fenntartható fejlődés érdekében. A szavazók 28%-a gondolja úgy, hogy a hidrogén üzemanyagcellás autók lehetnek a legnépszerűbbek 10 év múlva, míg a második helyen holtversenyben az akkumulátoros elektromos és hibrid elektromos hajtás végzett 18-18%-al. Ezeket szerintük a benzines (12%), a dízel (10%) és a plug-in hibrid elektromos (9%) hajtás követi majd.

Mikor érkezhet a nagy áttörés?

Ebben a kérdésben megoszlanak a vélemények. A 18 vezető globális autógyártó és energetikai szolgáltató vállalat által megalapított Hidrogén Tanács egyértelműen azon dolgozik, hogy minél szélesebb körben megismertesse a politikai döntéshozókkal és a felhasználókkal a hidrogén, mint abszolút zöld energiahordozó jelentette előnyöket.

A Toyota hidrogén üzemanyagcellás autója, a Mirai
A Toyota hidrogén üzemanyagcellás autója, a Mirai

Az autóiparban a hidrogén felhasználás élharcosa nem meglepő módon a Toyota, aki a legelőrehaladottabb fejlesztéseket tette már meg a világ legzöldebb és leginnovatívabb autógyártójaként. A japán autóipari óriás már nem csupán sorozatgyártott, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás személyautót (Mirai), de hidrogén technológiával meghajtott buszt (Sora), teherautót (Portal) és targoncát is kínál, miközben támogatja a vasúti, légi és vízi közlekedésben történő fejlesztéseket célzó projekteket is.

Tudtad?

A Toyota jelentősen támogatja a hidrogén üzemanyagcellás fejlesztéseket a közlekedés minden területén, így az Energy Observer Observer elnevezésű yachtot is, ami éppen a Föld megkerülését célzó 6 éves expedíción vesz részt. A Toyota ráadásul a technológia mihamarabbi széleskörű elterjedését segítendő mintegy 5.600 a hidrogén üzemanyagcellás meghajtással kapcsolatos szabadalmat osztott meg versenytársaival teljesen ingyen.

Persze az, hogy mennyire reális az Autovista olvasóinak várakozása, miszerint már 10 éven belül ez a meghajtás lesz a legnépszerűbb az új autók vásárlóinak körében, fogós kérdés. A technológia gyors elterjedéséhez igazából csak megfelelő infrastruktúrára lenne szükség, így az egyetlen dolog, ami határt szabhat a fejlődésnek, az a szükséges infrastruktúra kialakításának üteme.

Jelenleg Európában közel 100 nyilvános hidrogén töltőállomás van, amit a szakértők 2020-ra már 520-ra szeretnének növelni. Magyarországon is ekkorra várható az első hidrogén kút megnyitása, 2030-ra pedig már 14-et tervez a hazai szakpolitika. Addigra Európában már többezer kút várható: amelyek közül csak Nagy-Britanniában mintegy 1.150 hidrogén kút megnyitását tervezik.

A Toyota Mirai hidrogén üzemanyagcellás autó fedélzeti kijelzője
A Toyota Mirai hidrogén üzemanyagcellás autó fedélzeti kijelzője

„Egy hidrogén töltőállomás kialakítása ma mérettől és helytől függően 300.000 euró és 2 millió euró közötti összegbe kerül, a költség ugyanakkor folyamatosan csökken, amire hatással van az is, hogy a hidrogént központilag, utólagos elosztás mellett, vagy helyben állítják elő. Hatalmas előny ugyanakkor, hogy egy hidrogén töltőállomás kialakítása alapesetben nem igényel az elektromos töltőhálózathoz hasonló teljesen új, önálló infrastruktúrát. Nyugat-Európában számos példát találunk a meglévő töltőállomás átalakítására, egy (vagy több) új hidrogén kiállással való kiegészítésére.” – avat be Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációjáért felelős vezetője.

Hogyan fogunk tankolni az új kutakon?

Amint arra Varga Zsombor is rámutatott, a melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás elektromos autók (FCEV – Fuel Cell Electric Vehicle) megtankolása nagyon hasonlóan történik a mostani benzin és dízel üzemű autók tankolásához. Mindezek mellett pedig a hatótáv is hozzájuk hasonlóan 500-1000 km is lehet, ami rendkívül vonzóan hangzik és komoly konkurencia lehet majd az akkumulátoros elektromos autókkal szemben, ezért a következő évtized közepére könnyűszerrel akár tízszer annyi FCEV is gazdára találhat évente, mint ma.

„Az akkumulátoros elektromos autók területén természetesen áttörést hozhatnak majd a következő évtized elején a szilárdtest akkumulátorok (ezek fejlesztésének vezető szereplője szintén a Toyota), amelyek alkalmazása révén drasztikusan csökken majd a töltési idő és növekszik a hatótáv, az infrastruktúra és a megnövekedett hálózati terhelés problémája azonban továbbra is fennmarad.” – mutat rá Varga Zsombor.

A tankolás ugyanolyan egyszerű lesz a hidrogén üzemanyagcellás autókkal is, mint a mostani benzines és dízelekkel
A tankolás ugyanolyan egyszerű lesz a hidrogén üzemanyagcellás autókkal is, mint a mostani benzines és dízelekkel

A szakember szerint a következő évtized közepére a jelenleginél sokkal meghatározóbb szerepe lesz az akkumulátoros elektromos és a hidrogén üzemanyagcellás technológiának, mint a hagyományos benzines és dízel hajtásoknak. Ám a legnépszerűbb zöld meghajtást továbbra is (a jelenlegi helyzethez hasonlóan) a hibrid elektromos autók jelenthetik majd.

„2025-re a világ vezető autógyártójának számító Toyota már egyetlen olyan autót sem kínál majd, amely ne lenne elérhető részben vagy teljesen elektromos hajtással (hibrid elektromos, plug-in hibrid elektromos, akkumulátoros elektromos vagy hidrogén üzemanyagcellás elektromos), és egyre több autógyártó jelent be minket követke hasonló ambíciókat. Szemben az idei több mint 1,5 millióval 2030-ra évi 5,5 millió részben vagy teljesen elektromos autó értékesítésével számolunk, amiből 1 millió lehet zéró károsanyagkibocsátású (akkumulátoros elektromos vagy hidrogén üzemanyagcellás elektromos) modell. A teljes értékesítésünk zéró emisszójúvá tételét 2050-re várjuk, ám a zöld értékesítések felgyorsulásával és az ezt célzó szabályozások szigorodásával ez akár hamarabb is bekövetkezhet.” – avat be Varga Zsombor.

4

Az Autovista olvasóinak várakozása egyelőre tehát kissé túl optimistának tűnik, hiszen tíz éven belül, azaz 2028-ra azzal számolnak, hogy az újautó eladások 73%-a részben vagy teljesen elektromos lesz. Varga Zsombor azonban emlékeztet minket arra, hogy az autógyártók azokat az autókat fogják gyártani majd, amelyekre igény lesz. Ha valóban ekkora igény mutatkozik majd az alternatív hajtású autókra, mint ahogy azt az olvasók várják, akkor a többi gyártó is követi majd a Toyota példáját.

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is! További érdekes tartalmakért látogass el Facebook és Instagram oldalunkra.

Kapcsolódó tartalom